Alfa Romeo Giulietta QV: Jules & ik

Alfa Romeo Giulietta QV. Trots rij ik Jules de parkeerplaats op. Ik zoek een ruim plekje op en parkeer haar. Met mijn pumps en stap ik over een blits glimmende dorpel de auto uit...

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Trots rij ik Jules de parkeerplaats op. Ik zoek een ruim plekje op en parkeer haar. Met mijn pumps en stap ik over een blits glimmende dorpel de auto uit. Ik klik op de afstandsbediening en vergrendel haar. Langzaam loop ik met een brede glimlach bij Jules vandaan. In mijn ooghoek zie ik haar met zichzelf pronken. Twee meter van haar verwijderd kijk ik niet één keer niet twee keer maar wel drie keer kijk ik om…

“Eén-en-twintig, twee-en-twintig, drie-en-twintig, vier-en-twintig, vijf-en-twintig…Wauw! De Alfa Romeo Giulietta QV sprint in ruim vijf seconden al richting de 100 km p/uur! Maar, je kunt er ook heel normaal in rijden hoor!”, hoor ik mezelf uitbundig tegen mijn vriend zeggen. Al een tijdje snakte ik er naar en nu was het dan eindelijk zover; een rijtest in de Alfa Romeo Giulietta Quadrifolgio Verde (QV), wat in het Italiaans ‘groen klavertje vier’ betekent en wat staat voor: SNEL! Ze is oogverblindend rood, heeft opvallende zwarte 18 inch Turbina Titanio velgen, een 1750HBi ronkende turbomotor en laat bruut van haar horen met twee-honderd-vijf-en-dertig paardenkracht onder de motorkap.

Alfa Romeo Guilietta_dakraam

Movember
De Alfa Romeo Giulietta QV is de meest sexy premium hatchback in zijn klasse. Ze is stijlvol en strak belijnd met een brutale snoet. De horizontale krullen in de LED-verlichting aan achterzijde van de bolide ronden het design af; Alfa maakt zelfs een snor verleidelijk!  Ze gaf me, afhankelijk van mijn emotie, de keuze uit drie rijstijlen: Dymamic, Normal en All Weather (DNA). Mijn favoriete standje: Dynamic. Old school verscheen er vervolgens een turbometer voor mijn neus. De krachtpatser heb ik gevoeld. Allememaggies. De snelste modus zorgde voor een gretige rechtervoet en maakt de bolide fast en furieus.  En als ik goed luisterde, hoorde ik hoe de turbomotor zachtjes in alle vaart met me mee floot. Het stuur reageerde héél direct en snijdt strak door de bochten, alsof de A1 een circuit is en ik autocoureur Sandra van der Sloot. Bella macchina suist verrassend soepel, comfortabel en sportief over het asfalt. Ook in de Normal modus, waarmee de Giulietta door middel van een ‘shift’-functie, aangeeft wanneer je het beste kunt schakelen om zuinig te rijden. Erg lastig trouwens, zuinig rijden met een milieuklasse D versie van de Giulietta. Met 1 liter benzineslurpen op 11 km mocht ik mezelf in de QV geen wereldverbeteraar noemen.Alfa Romeo Guilietta klaver

Queen of the road
De rijbeleving klopt; zowel van buiten als van binnen. Het dashboard is overzichtelijk en modern gestyled met chroom omlijnde ronde klokken. En het middenconsole is omgeven door donkergrijs geborsteld aluminium. Helaas voel je als je met je vingertoppen over het dashboard aait, toch her en der wat gehard plastic. En de regensensor reageert bij heftige motregen net iets te laat, waardoor je even gedesoriënteerd bent. En ook in deze auto heeft mijn IPhone een hekel aan het befaamde Blue & Me communicatiesysteem. Maar dat mag de pret niet drukken. De prachtige zware sound uit de Bose geluidsinstallatie maakt voor mij de rijbeleving in de Giulietta weer helemaal compleet!
Queen of the Road voelde ik me in de beeldschone Giulietta! Die week was mijn grijns dan ook niet meer van mijn gezicht te krijgen. En dat in een hatchback! Met als onvermijdelijk gevolg dat ik me steeds meer ging hechten aan de Alfa Romeo Giulietta QV en haar zelfs een naam heb gegeven… Hallo ‘Jules’! Until W’ll Meet Again.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

To lease or not to lease?

Ik hoor het een aantal praktisch ingestelde vriendinnen van me nog zeggen:...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *