BMW 1-serie 116i: Stadse fratsen!

Flink uitgedost had hij zich. Gehuld in een mystieke, donkerblauw gekleurde smoking met glimmende witte riem, gladgestreken witte shawl én hagelwitte sneakers stond hij op me te wachten. Klaar voor onze 24 uurs-date.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
9 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Flink uitgedost had hij zich. Gehuld in een mystieke, donkerblauw gekleurde smoking met glimmende witte riem, gladgestreken witte shawl én hagelwitte sneakers stond hij op me te wachten. Klaar voor onze 24 uurs-date.

Ik testte de BMW 1-serie 116i Urban-line met een half gestoffeerd/half lederen interieur. Bij het instappen proefde ik direct de kwaliteit en Duitse degelijkheid van de nieuwe Einzer. De zetel zat als gegoten. Alsof je je favoriete jas aantrekt. De nieuwe 1-serie is ten opzichte van de eerste versie een aantal centimeters in de breedte én de lengte gegroeid. Daarnaast heeft hij een kleine neuscorrectie gehad en is zijn stoere hoekige kaaklijn vervangen door een stijlvolle scherpe smoel. De eigenzinnige, stoute hatchback voor de jonge stadse yup is verworden tot een volwassen BMW, ideaal voor een jong gezin uit een stadse Vinex-wijk.

BMW 1-serie

Zoals het BMW betaamt, plakt ook deze nieuwe 1-serie met haar stabiele rijgedrag weer aan de weg! De BMW 1-serie 116i is een genot om in te cruisen op verlaten landweggetjes met mooie scherpe bochten. De klassieke achterwielaandrijving maakt sturen op dit openbare circuit fun. Met zijn 135 paardenkrachten is de 116i echter te beleefd om van zijn bestuurder een old school racehooligan te maken. Voor het eerst trouwens dat ik me geen racehooligan voelde in een BMW… Ook met deze Duitser kun je nu letten op je brandstofverbruik. Het Efficient Dynamics remsysteem zorgt hier onder meer voor; als je remt wordt namelijk stroom opgewekt om de accu van de auto bij te laden waardoor de motor niet continu de dynamo hoeft aan te drijven om stroom op te wekken. Als je na het stilstaan vervolgens wegrijdt, beschik je direct over het volledige vermogen van de auto én dat scheelt dan weer brandstof. In het dashboard van de Einzer wordt dit proces digitaal mooi weergegeven. De 1-serie beschikt over een biologisch start-stopsysteem en verder kun je in deze auto je eigen ‘groene’ of ‘grijze’ rijstijl bepalen: sportief, comfortable of Greenpeace. In die laatste smaak is de 1.6-motor niet vooruit te branden. Bij rap optrekken schraapt hij letterlijk zijn keel en vraagt hij je vriendelijk ‘gentle’ te zijn. Oeps!

Lees ook:  Aston Martin DB12: ‘s Werelds eerste Super Tourer

Ik had een speeddate met de optie ‘stadse look’ met grote witte wielen, witte gemarkeerde kidneys, witte spiegels én witte plastic strips in de voor- én achterbumper. Deze stadse fratsen heeft BMW doorgetrokken tot in het naadje van de auto, tot in het interieur, met als toppunt sneeuwwitte plastic deurgrepen! Waarom? Citroën doet het én BMW dacht: “Dat wil ik ook!”  Less is more. Wees blij met jezelf en met hoe je bent, verberg je niet onder een waas van witte fake make-up. Einzer, dat heb jij toch niet nodig?

BMW 1-serie 116i

Keyless de motor starten en een bluetooth-functionaliteit voor je telefoon zijn standaard. Maar ja, wie belt er tegenwoordig nog met zijn smartphone? Daarom heeft BMW ‘Connected Drive’ uitgevonden! Ik heb het helaas niet kunnen testen op deze auto, het zat er niet op. Deze toeters en bellen zorgen volgens BMW voor de ultieme ‘Knight Rider 2.0’ beleving. De Einzer praat je dan bij over het laatste nieuws, de weerberichten en je updates op Twitter en Facebook.  Hoe cool is dat!? Uit veiligheidsoverwegingen kun je natuurlijk niet je eigen tweets intypen.

Je moet een goed verhaal hebben wil je op een speeddate bij mij in mijn hoofd blijven hangen. In 2005 was ik helemaal ondersteboven van zijn oudere broer. Hoe cool en eigenzinnig was deze eerste hatchback van BMW! De 2011-versie heeft die eerste verliefdheid niet kunnen overtreffen. Ik ben echter wel blij dat ik hem heb ontmoet en kennis heb gemaakt met de definitie van BMW-premium anno 2011. De nieuwe 1-serie is niet het goedkoopste in de rij van hatchbacks. Maar het luxegevoel aan boord van deze bolide maakt het aanschaffen van de nieuwe Einzer waard!

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Signature song
“It’s a nice day for a white wedding It’s a nice day to start again.”
Billy Idol, White Wedding

Testauto: BMW 1-serie 116i Urban-line 5-deurs, kleur Midlight Blue Metallic. De optielijst is te lang om hier te plaatsen. Consumentenprijs: vanaf € 27.950. Prijs gereden testauto € 39.096. #Drie woorden om deze auto te beschrijven: kwaliteit, comfortabel, eigentijds. #Hoe groen is deze auto? Verbruik 5,7 l op 100 km = 1 liter op 17,5 km. Heb ik niet gehaald omdat ik vooral in de sportstand reed. #Wat is het beste aan deze auto? Absoluut de luxe aan boord en kwaliteit in de afwerking van het exterieur & interieur. #Wat zijn de nadelen van deze auto? De automatische pomp van de rijdersstoel schiet als een schietstoel omhoog. En de 116i-motor heeft iets te weinig vermogen voor de ultieme BMW-rijbeleving.

Met dank aan BMW Dusseldorp voor het ter beschikking stellen van de nieuwe 1-serie.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
De nieuwe Fiat 500S spint er op los
De Fiat 500S is de nieuwe sportversie van de 500. FemmeFrontaal fotografe...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *