BMW X1: De Butler van BMW

“Goedenavond, u spreekt met BMW Assist. Waarmee kan ik u van dienst zijn?” Een warme mannenstem galmt vriendelijk door de boxen van de X1. “Goedenavond! Kunt u mijn oliepeil checken?”, vraag ik enthousiast terug.

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
9 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
8.2

“Goedenavond, u spreekt met BMW Assist. Waarmee kan ik u van dienst zijn?” Een warme mannenstem galmt vriendelijk door de boxen van de X1. “Goedenavond! Kunt u mijn oliepeil checken?”, vraag ik enthousiast terug.

Ik hoefde helemaal niet te weten hoe hoog het oliepeil was. De BMW X1 waarin ik reed, had immers nog maar 1500 kilometer asfalt in zijn leven gezien. Splinternieuw dus. Ik wilde de Personal Assistent van BMW testen. Een van de nieuwste innovatieve snufjes van BMW die car-entertainment naar een hoger niveau tilt, genaamd BMW ConnectedDrive. Ik houd wel van die verwennerij. Je auto als een heuse technogoodybag. Deze toeters en bellen zorgen volgens BMW voor de ultieme ‘Knight Rider2.0’-beleving. De Beamer praat je bijvoorbeeld bij over het laatste nieuws en de weerberichten. En stel, je hebt net gewinkeld en je weet niet meer waar je je auto hebt gestald? Dan raadpleeg je de app ‘BMW Remote Control ‘op je Iphone en hij laat je op een stadskaart zien waar je auto zich heeft verstopt. Tegelijkertijd verraadt je Beemer zijn verstopplek door jou op afstand met grootlicht te wenken. Hier ben ik! Hier ben ik! En ooit je volledige werkdag in je bolide doorgebracht? Nou, Het Nieuwe Werken kan met dit exemplaar van BMW prima. Googelen of in de auto je netwerk via twitter vragen om hulp, het kan! Uit veiligheidsoverwegingen kun je natuurlijk niet je eigen tweets typen. Rijden doe je anno 2012 bij BMW namelijk nog steeds zelf. En als je het heel lief vraagt, leest de BMW-dame met zwaar, humoristisch Duits accent – ik noem haar ‘Helga’ –  zelfs je e-mails voor.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

BMW X1 google

De X1 en ConnectedDrive zijn een prima combi. De X1 glijdt namelijk delicaat over het wegdek. Zo soepel en gemakkelijk. Zonder afbreuk te doen aan het brandstofverbruik door het BMW ‘EfficientDynamics’-systeem. Dat remsysteem zorgt er onder meer voor dat als je remt stroom wordt opgewekt om de accu van de X1 bij te laden waardoor de motor niet continu de dynamo hoeft aan te drijven om stroom op te wekken. Als je na het stilstaan vervolgens wegrijdt, beschik je direct over het volledige vermogen van de auto en dát scheelt brandstof.  De X1 ziet er daarnaast nog eens goed getraind uit met zijn buitenspiegels als heuse kaptafels én hij doet wat je zegt.

BMW X1 voor

Kijkend in een glazen bol weet ik dat de adrenalinerush van 300 pk en de sensatie van snelheid iets is van vervlogen tijden óf van echte petrolheads. Het bezitten van een snelle auto wordt steeds minder van belang. Bij GenX-auto’s draait het om duurzaamheid, gadgets, de mogelijkheid om met elkaar te communiceren en virtuele ervaringen. ConnectedDrive van BMW zet hiertoe een belangrijke stap. Ik kan niet wachten tot BMW met Vision ConnectedDrive uitkomt. Minority report op de A1 in real life.
Mijn hoogtepunt in de bolide? Nee, niet de mogelijkheid om te internetten. Absoluut de BMW Butler. BMW was voor even mijn held. Naast het peilen van het oliepeil mag je hem namelijk óók vragen een reservering te maken in een restaurant, hotel… Wat je maar wilt. “Because you’re worth it!”, zou zo maar eens de nieuwe slogan van BMW kunnen zijn.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

BMW X1 achter

Signature song
“Ik wil contact, geen afstand. Ik wil dichtbij, kijken of dat kan. Kijken of dat kan Kijken of dat kan. Kijk eens wat ik kan. Elektriciteit van mij naar jou. Elektriciteit van jou naar mij”
Frank Boeijen, ‘Ik wil contact’

Testauto: Connected rijden is exclusief en mag ook wat kosten, per jaar dan. De Navigatie Professional met Bluetooth telefoonvoorbereiding kost (inclusief activatie) en één jaar gebruik 399 euro (incl. BMW Internet). Verlenging kost 99 euro per jaar. De X1 mét Connected Drive is niet de goedkoopste bolide in het kleine-niet kleine segment. De gereden BMW X1 is er al vanaf ruim 40.000 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Een nieuwe MINI is geboren!
Hello world! De nieuwe 2014 MINI werd onthuld in MINI 's Cowley...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *