Nissan Figaro: Beautiful stranger

De koddige PT Cruiser verbleekt maximaal wanneer ZE voorbij tuft. De flitsende Mini lacht ineens een stuk minder hard wanneer ZE zich naast haar op een parkeerplek nestelt. En de Fiat 500 kijkt plots teleurgesteld uit haar koplampen wanneer ZE elkaar bij de verkeerslichten ontmoeten. Concurrentie in da house!

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
10 Flirt factor
9 Value for money
8

De koddige PT Cruiser verbleekt maximaal wanneer ZE voorbij tuft. De flitsende Mini lacht ineens een stuk minder hard wanneer ZE zich naast haar op een parkeerplek nestelt. En de Fiat 500 kijkt plots teleurgesteld uit haar koplampen wanneer ZE elkaar bij de verkeerslichten ontmoeten. Concurrentie in da house. Say hi to the Nissan Figaro!

Tot een halfjaar geleden had ik nog niet van haar gehoord. Totdat ik Ranking the Cars-presentatrice én lover van Jort Kelder, Lauren Verster in Amsterdam spotte met een wel heel merkwaardig vrolijk en tegelijk aaibaar stukje blik op de weg. Ze had mijn hart gestolen. Het retro-autootje dan. Het hartveroverende karretje werd ruim twintig jaar geleden als conceptcar tijdens de Tokyo Motorshow geïntroduceerd met de nostalgische slogan: ‘Back to the future’. Het idee van de Japanse ontwerper was dat moderne luxe en techniek uit de jaren negentig in een klein artistiek stadsautootje konden worden gestopt. In de gedaante van een vierwieler uit de fifties. Best een schizofreen karretje dus.

Nissan Figaro_voor_femmefrontaal

Ze rijdt als een auto uit begin jaren negentig maar dan met het stuur aan de rechterkant. Japan hè. Denk Nissan Micra. Want dat is de techniek die gebruikt is om haar te laten starten en lopen. Ze rijdt echter een stuk comfortabeler dan een reguliere burgerlijke Japanner uit die tijd. Ze deint luchtig over het wegdek alsof ze danst op de krakerige muziek die door de oldschool-boxjes schalt. De schattige wielen nodigen je niet uit om bochtjes driftig af te snijden. Bij haar draait het om pure rijbeleving, zonder pk’s. Ze komt na een korte warming up met haar 76 pk’s en drietrapsautomaat overigens verrassend rap mee in het verkeer. Bij een sprint naar de snelweg laat ze eenvoudig moderne nietszeggende spaarbrandertjes zoals de Aygo of Picanto achter zich. Ze bromt en joelt je daarna liefkozend luid naar de 120 km per uur. Als je ooit in een nieuwe Fiat 500 TwinAir hebt gereden, weet je ongeveer hoeveel geluid ze produceert. De snorrende motor is je muziek.

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Nissan Figaro_interieur_femmefrontaal

Babyblauw, zachtgroen, FemmeFrontaal-roze, James Bond-zwart, wolkengrijs… De Nissan Figaro is in voldoende aaibare kleurtjes verkrijgbaar. Met veel chromen details in het exterieur en interieur die je meenemen naar de sfeer van een chique club uit de jaren vijftig. Het prikkelt je fantasie. Charmante witte lederen zetels die je doorgaans aantreft in decadente oude Jaguars, kekke chromen schuifjes op het dashboard die je tegenwoordig terugziet in de Mini, een stevig slank wit stuur mét stuurbekrachtiging en een wonderbaarlijke blauwe najaarslucht als je omhoog kijkt, ze is namelijk een cabriolet. Dus vergeet je zonnebrandcrème niet in het witte dashboardkastje te leggen!  Zie haar als een tweezitter. Passagiers achterin moeten over korte beentjes beschikken en erg lief zijn voor elkaar. De bagageruimte houdt je weekendtas, little black dress, flesje Prosecco en niet veel meer… maar meer heb je ook niet nodig.

Nissan Figaro_femmefrontaal_achter

Als je een hekel hebt aan de befaamde oldtimergroet, het knokige duimpje omhoog en enthousiast zwaaiende medeweggebruikers, is dit autootje niets voor jou. Ook niet als je mensen met fronsende wenkbrauwen lelijk vindt. En ook niet als je geen behoefte hebt aan een onderhoudend gesprek met pompbediende één, pompbediende twee en de toiletjuffrouw bij het pompstation. Maar ook niet als je allergisch bent voor een nieuwsgierige veertiger en zijn Franse familliebak bij pomp één of een overenthousiaste vijftiger met zijn oersaaie Ford Focus op het parkeerdek bij de Appie. Allen met dezelfde prangende vraag: Wat is dit voor auto?? Geen airbags, geen kreukelzone, geen ABS, geen elektrische buitenspiegels, geen EPS, geen automatisch cabrioletdakje, geen digitale radio. Wel airco, wel stuurbekrachtiging, wel elektrische ramen, wel aandacht, wel een dode hoek, wel liefde, wel een onwijs grote glimlach…

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

Wie is deze mysterieuze Japanse Geisha? En wie is de suikeroom die haar naar Nederland brengt? Het liefst houd ik dat geheim. Ik word er namelijk nogal bezitterig van. Tja, ik wil liever ook niet dat een andere vrouw op de bruiloft van mijn hartsvriendin verschijnt met dezelfde Jimmy Choo’s aan d’r voetjes als ik! En ik wil de beste distribiteur behoeden voor een kopie van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf met hysterisch gillende vrouwen in zijn garage. Nou, oké dan… ik fluister het in je oor… de Nissan Figaro.

Nissan Figaro_achter_femmefrontaal

Signature song
“Haven’t we met
You’re some kind of beautiful stranger
You could be good for me
I’ve had the taste for danger”
Madonna, Beautiful stranger

Nice to know:
Zo wereldberoemd als de musicial ´The Marriage of Figaro´ is, zo onbekend is de Nissan Figaro. Van deze Nissan rijden er 20.000 stuks rond in de wereld. In de jaren negentig is het autootje van Japan naar Groot-Brittannië geïmporteerd. De Figaro werd in Engeland een rage toen Madonna, op tournee in Japan, de Figaro spotte en er ook eentje voor op haar driekilometer lange oprit wilde hebben. De Britse wannabe’s volgden al snel. En de Figaro werd een hit in Engeland. In Nederland rijden er slechts 56 exemplaren rond. Ze rijdt bij normaal rijgedrag gemiddeld 1 op 15 km. Een speciaal dankwoord aan Rob Janssen, de Figarospecialist in NL, voor zijn mooie verhalen en het ter beschikking stellen van de Nissan Figaro.

Fotografie: Frank A. Evers

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Gummen tijdens Peugeot GT Experience in Lelystad
Auto’s testen zoals het ‘heurt’: op een leeg stuk asfalt waar ruimte...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *