Toyota GT86: Drive like Mrs Bond

Rijden met de noeste Toyota GT86 is een ware traktatie na een lange werkdag. Het is geen auto voor de megaforens en voor elke dag, maar hij haalt wel de Bond girl in je naar boven!

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
9 Value for money
8.2

Rijden met de noeste Toyota GT86 is een ware traktatie na een lange werkdag. Het is geen auto voor de megaforens en voor elke dag, maar hij haalt wel de Bond girl in je naar boven!

We worden via  internet, tv en billboards al flink gestalkt door de groene kant van Toyota. Gelukkig heeft het Japanse merk ook een totaal andere kant: Sport! En die kant is door de welbekende Prius de laatste jaren ietwat op de achtergrond geraakt. Het nieuwste model van Toyota moet dit goedmaken. En zijn naam is GT86. Het is een compacte achterwiel-aangedreven sportcoupe. Voor het ontwerp van de Toyota GT86 gingen de Japanners terug in de geschiedenis naar de jaren zestig van de vorige eeuw waarin de legendarische Toyota 2000GT werd geïntroduceerd. De auto wordt vandaag de dag gezien als eerste Japanse auto die een collectorsitem werd. Dat belooft wat voor de Toyota GT86. Met name de motorkap toont gelijkenissen met de 2000GT waarin sexy Sean Connery in de James Bond-film You Only Live Twice op het witte doek schitterde. Iedereen met een rijbewijs zal genieten van de knappe looks van de GT86, zijn spierballen en zijn geweldige race-eigenschappen. Maar je moet een ware sportautoliefhebber zijn om écht van deze asfalttijger te houden.

ToyotaGT86-femmefrontaal-voor

Horizontaal sturen
De perfecte outfit voor de Toyota GT86 is toch echt je Adidas-trainingspak. Charmant instappen is namelijk geen optie en parmantig met je beentjes achter het stuur zitten ook niet. Je ligt namelijk in de auto. En dan kun je maar beter zo comfortabel mogelijk gekleed gaan. Kun je de stoel dan niet omhoog pompen? Jawel, maar niet maximaal zoals je in een ‘normale’ auto gewend bent. Wel cool, doordat je jezelf al liggend vervoert, kijk je uit over de fantastische welvingen van de GT86. Een rijderservaring die je hoog tegen het plafond in een Prius nooit zult hebben. Dat gezegd hebbende is het zicht in deze laaghangende vierwieler vanuit horizontale stand vrij goed. De voorstoelen die de vorm hebben van rally-stoelen houden je lichaam goed en stevig op de plaats bij flinke snelheden in de bocht. De achterbank is echter bijna niet te bereiken en biedt weinig beenruimte. Zie het positief: dat scheelt weer een paar misselijke bijrijders.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

ToyotaGT86-femmefrontaal-dashboard

Luxe omdat het moet
Echte sportwagenliefhebbers zullen genieten van de eenvoudige lay-out van het interieur van de bolide: grote vierkante knoppen en hard plastic all over. Het is rauw en doet denken aan het luxe interieur van auto’s uit eind jaren negentig. Luxe omdat het moet, zal Toyota hebben gedacht. Wel even wennen voor ons luxe poppetjes. Het belangrijkste; navigatie, temperatuurregeling en elektrische ramen werken en de knoppen zijn duidelijk en intuïtief. De toerenteller bevindt zich in het centrale punt van het dashboard. Toeren maken is namelijk belangrijker dan de snelheid.

ToyotaGT86-femmefrontaal-logos

Groen rijden is voor mietjes
De ontwerpers van de Toyota GT86 laten in het interieur de letter T veelvuldig terugkomen. Het dashboard en de middenconsole zijn voorzien van dit T-motief, evenals de vloermatten. De lederen bekleding is met rode stiksels afgewerkt. De handgeschakelde zesversnellingsbak kijkt je aan met een blik van; groen rijden is voor mietjes! En schakelen is zoals schakelen kennelijk ooit bedoeld is geweest. Strak en kort. Hetzelfde geldt voor de elektrische besturing van deze ‘Schwarzeneggert’. Met één pinkje sturen, vergeet het maar. Ons wekelijks bezoekje aan de sportschool om onze triceps te trainen, hebben we maar overgeslagen.

ToyotaGT86-femmefrontaal-achter

Met je billetjes op het asfalt
Zijn brede dijen kenmerken zich door een sportieve spoiler en twee chromen knalpijpen. Het bulderende geluid van deze Toyotaheld klinkt als muziek in de oren op een stille zondagochtend. Wederom een gevalletje ‘his bark’s worse than his byte’, de output is namelijk 200 paardenkrachten. Zoals een sportwagen betaamt zit je in de GT86 met je billetjes dicht op het zwarte asfalt, tussen je billen en het wegdek zit zo’n 46 centimeter. Het zwaartepunt van de coupe is zeer laag waardoor hij stevig plakt aan de weg. Alsof twee geliefden elkaar na lange tijd weerzien niet meer los kunnen laten.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

De GT86 is de enige comeback die de GT zal maken. Toch Toyota? Je kunt namelijk maar één keer twee keer leven. Een compromisloze sportauto met krankzinnige race-eigenschappen. Voor een bedrag van €39.990 begeef jij je in deze GT86 als Bond girl Kissy Suzuki op de weg.

IMG_2838CCCBWM

Signature song
“You Only Live Twice or so it seems,
One life for yourself and one for your dreams.
You drift through the years and life seems tame,
Till one dream appears and love is its name.”
Nancy Sinatra, You only live twice

Fotograaf Marjolein Reman heeft meer waanzinnige foto’s gemaakt van de Toyota GT86. Zien? Check de fotoshow op Facebook FemmeFrontaal.

Nice to know: Waar komt de naam GT86 vandaan? Dat is een technisch verhaal. Op de voorspatborden prijkt het 86-logo dat verwijst naar de technische eigenschappen van de 2-liter boxermotor. De boring en de slag van de motor is namelijk exact 86 mm. De boring is de diameter van de cilinder en de slag is de afstand die de zuiger omhoog of omlaag beweegt. De boring maal slag maal het aantal cilinders geeft de cilinderhoud van een motor weer. De GT drinkt overigens minder dan je zou denken, namelijk 7,2 liter op 100 kilometer. Toch best groen van Toyota.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz ontvangt certificaat Women’s World Car of the Year 2014
Onlangs werd de Mercedes-Benz S-klasse verrassend gekozen tot ‘Women’s World Car of...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *