Infiniti M35h: Schuitje varen, theetje drinken, varen we naar de Overtoom

Het waren zeven memorabele dagen met de Infiniti M35h. Je houdt van hem of je houdt niet van hem. Streep door wat niet van toepassing is. De emotie verschilde bij mij per dag. Infiniti lijkt een beetje over the top te zijn. Te dandy, te statig, te premium, te pompeus en tegelijk te Japans. Lastig te integreren eigenschappen in de Nederlandse automarkt. Maar schijn bedriegt. De Infiniti M35h is lovable!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
6 Flirt factor
6 Value for money
7.2

Het waren zeven memorabele dagen met de Infiniti M35h. Je houdt van hem of je houdt niet van hem. Streep door wat niet van toepassing is. De emotie verschilde bij mij per dag. Infiniti lijkt een beetje over the top te zijn. Te dandy, te statig, te premium, te pompeus en tegelijk te Japans. Lastig te integreren eigenschappen in de Nederlandse automarkt. Maar schijn bedriegt. De Infiniti M35h is lovable!

Japanse hostess
Toen ik achter het stuur klom, trof ik een combinatie van rijke materialen aan ontworpen in vloeiende vormen. Het voelde chique en comfortabel aan en de combinatie van de multi-elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en de volledig verstelbare stuurkolom gaf mij zicht all over de auto en kroonde me tot Queen of the Car. De sportstoelen zitten lekker en zijn een traktatie voor je rug. Alhoewel ik wel het gevoel had te korte beetjes te hebben voor de lengte van de zitting. De boot is 5 meter en 8 centimeter lang. Een behoorlijk slagschip dus. Ondanks zijn forse lengte is het zicht goed en de grote kaptafels a.k.a zijspiegels maken het toch gemakkelijk om te manoeuvreren. Ik mistte alleen nog een pet in het handschoenenkastje. Je weet wel, zo’n pet die chauffeurs ook altijd op hebben. Want eigenlijk is dit een auto om in gereden te worden. De ruimte op de zacht lederen achterbank is namelijk fijn. En onwijs groot en zen. De zittingen zijn stevig genoeg om erin te kunnen slapen, werken, sushi te nuttigen, theetje te drinken, sigaartje te roken of heel Europa mee door te reizen. Met een Japanse hostess aan boord graag! Door de beperkte ruimte in de achterbak moet je wel heel secuur inpakken als je ermee gaat reizen. Door de elektromotor (de geteste Infiniti is een hybride) verliest deze heer wat aan kofferruimte en dat gaat ten koste van je plan om zo veel mogelijk bruin geblokte koffers mee te nemen. Laat die Golfkarretjes dus maar thuis.

InfinitiMH35h_femmefrontaal_achterkant

Krachtpatser
Mijn dandy man heeft 364 paardenkrachten in de benen. De benzinemotor levert 306 pk op en de elektromotor 68 paardjes (= 364 pk, geen 374 pk). Rustig aan dus met het rechterlaarsje. Want man, wat lach je met deze power onder de motorkap iedereen uit bij de verkeerslichten en bij het invoegen op de snelweg. En ze verwachten het niet. A: het gros van het volk kent het logo van Infiniti niet. En B: Goliath ziet er met zijn ronde curves niet uit als de snelste. Eventjes het gas intrappen levert een bruut, laag en smooth geluid op. Een motorbootachtig geluid. Om dit goed te horen moet je wel het raampje open doen, want de Infiniti M35h is het een geluidloze kluis. Hij vaart onwijs smooth over het asfalt en jij bent de kapitein. Dit premium rijden kost wel wat gewenning. Het geeft een totaal andere beleving met het asfalt. Je voelt dat dit een krachtpatser is. Hoewel het sturen uiterst licht is met een verrassend kleine draaicirkel. Pas op met winters weer; bij ijzel en sneeuw is het soms peentjes zweten achter het stuur met bijna 2000 kilo schoon aan de haak, achterwielaandrijving, 364 pk en zomerbanden.

InfinitiMH35h_femmefrontaal_wielen

Japanse bosgeurtjes
De houten look-a-like cockpit van de Infiniti M35h is weelderig uitgedost met tal van knoppen. Allemaal vrij vanzelfsprekend. Alleen moet je er wel even de tijd voor nemen om het te bestuderen, het is veel. In het oog springt gelijk het analoge horlogeklokje in het midden van het dashboard. Koekoek! De een vindt het ‘da bomb’. De ander vindt het fout, heel fout. Het geeft de Infiniti een ‘oud geld’-imago. De stereo-installatie, climat control en navigatie kan worden bediend met ofwel touchscreen, knoppen of een draaiknop. Kies wat je zelf het handigst vindt. Tijdens het rijden zou ik echter gebruikmaken van de draaiknop. Anders moet je wel erg ver reiken om het schermpje aan te kunnen raken. Omhoogkijkend vind je een fijn zonnedakje en her en der in de auto, zelfs naast je schouder, fijne Bose boxjes. En bij ‘over the top’ hoort natuurlijk ook een geweldige ‘Forest Air’-button’. Hij laat je bosgeurtjes opsnuiven en neutraliseert andere vieze geurtjes. We like! Voor wat frisse lucht een rondje lopen in het bos is overbodig. Ook in deze Japanner weer een hoeveelheid aan technische snufjes die willen voorkomen dat jij brokken maakt met deze bijzondere man. Mijn favoriete is de PDS assist die ervoor zorgt dat als een voorligger langzaam afremt jij ook afremt, vanzelf. Als jouw onzichtbare bijrijder. Maar dan eentje waarop je niet hoeft te schelden. Nog een andere fijne optie is Active Lane Departure. Dit systeem detecteert wanneer je uit de baan vliegt en doet zelfs pogingen om weer terug te sturen. Je moet er wel mee leren omgaan. Als je jezelf er nog niet mee vertrouwd, niet doen.

Streep door wat niet van toepassing is
Infiniti is het soort auto dat toch grotendeels door mannen wordt aangeschaft om indruk te maken. Vrouwen kijken nog afstandelijk toe. De drempel lijkt te hoog. Terwijl die er helemaal niet is, ben ik achter. De Infiniti M35h heeft eigenlijk alles wat een vrouw wil en ik heb de helft nog niets eens verteld. En dat verpakt in een bijzonder, opvallend, fraai en rond getraind vormgegeven pakket. Ik herhaal, streep door wat niet van toepassing is: Je houdt van hem / je houdt niet van hem.

InfinitiMH35h_femmefrontaal_achterbank

Signature song
“Your hidden persuasion seems quite sincere
Perhaps my evasion is meaningless fear
Since every gain requires the element of chance
Here’s hoping at least we’ll find romance”
Frank Sinatra, hidden persuasion

Nice to know:
De Infiniti M-serie is verkrijgbaar in benzine, diesel en hybride smaakzinnen. Ik had het genoegen om te mogen rijden in de Infiniti M35h GT premium, een benzine-elektrische limo. Voor de administratie: een 3,5 liter V6. Deze hybride is te koop bij een volle spaarpot vanaf 76.500 euro (bijtelling 25%). Je kunt kiezen om te rijden in Eco, Standaard of Sport. De Sport-stand geeft een kickass gevoel! De Eco-stand daagt je uit zo veel mogelijk elektrisch te rijden. En dat werkt, voor een Japanse reus reed hij verrassend groen, namelijk 7,5 liter op 100 kilometer. De meest serieuze concurrent van deze Japanner is een andere Japanner, de Lexus GS hybride. En niet te vergeten een oldschool limo van Mercedes. Voor een volledige fotoshow van de Infiniti M35h door Marjolein Reman, check Facebook FemmeFrontaal.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Nieuwe BMW 1 serie: Jonge God

Een kleine facelift en enkele cosmetische correcties waren nodig om van de...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *