Ford Focus ST: Spierpijn

De nieuwe Ford Focus ST. FemmeFrontaal heeft de felrode rakker een weekje flink laten zweten. Zijn vlezige benen zijn gestrekt en zijn lijf is getest. Spierpijn heeft hij. Wij zijn overtuigd. Voor de ongetrainde wannabe racer is de Ford Focus ST als asfalttijger namelijk geslaagd!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Prijs/kwaliteit
8.2

De nieuwe Ford Focus ST. FemmeFrontaal heeft de felrode rakker een weekje flink laten zweten. Zijn vlezige benen zijn gestrekt en zijn lijf is getest. Spierpijn heeft hij.  Wij zijn overtuigd. Voor de ongetrainde wannabe racer is de Ford Focus ST als asfalttijger namelijk geslaagd!

De echte GTi- en ST-fans herkennen hem direct op de parkeerplaats. Deze derde generatie Ford Focus ST is beyond een gemiddelde Focus. Zijn spoiler, zwarte grille met een ST-badge en dubbele uitlaat dragen bij aan zijn getrainde, musculaire uiterlijk. Tegelijk oogt hij subtiel genoeg opdat hij niet te veel opvalt tussen alle burgerbakken op de weg. Tenzij je een heel gewaagde kleur kiest. En die had FemmeFrontaal; Colorado Red. In fashionland wordt deze kleur Ploppy Red genoemd. En deze lente heb ik een zwak voor alles wat rood is. Vorige week kocht ik nog een rood motorjackie. Galmt as we speak Marco Borsato met megahit ‘Rood’ uit de speakers. Grijp ik, terwijl ik deze rijtest schrijf, in een pot met M&M’s hongerig op zoek naar rode vriendjes. En probeer ik straks nog even online vurig rode pumps te scoren. Blij en verrast was ik dan ook met mijn testauto, de vurig rode Ford Focus ST. By far de beste kleur voor deze auto. Ook mijn FemmeFrontaal-fotograaf was helemaal in d’r nopjes. Eindelijk een fotogenieke kleur voor de lens!

FordFocusST_femmefrontaal_

Gummen
En als je toch een rode auto hebt die in theorie van 0-100 km in 6,5 seconden opstijgt dan is FemmeFrontaal niet de beroerdste om dat uit te testen. Op leuke achterafweggetjes uiteraard. Uit de 2.0-liter viercilinder turbo-benzinemotor komt een spannende grom en hij raast als een malle door naar de 100 km per uur. En zelfs bij een laag toerental weet hij door te trekken. De vering is lekker stug en hij stuurt scherp. Bijrijders (en jijzelf) schudden wat, maar eerder van plezier. Want geen enkel moment voel je je onveilig in deze auto. Het is en blijft een veilige Focus.

FordFocusST_femmefrontaal_interieur

Genieten
Het leukste onderdeel van het interieur zie je niet. Dat hoor je. Trap het gas nog eens flink in, niet schakelen en maak zo veel mogelijk toeren. Gas op die lolly! Je hoort het, buiten wordt binnen. De radio zetten we iets zachter om in de cabine te genieten van het fantastische motorgeluid via de sound symposer. Die volgens de kenners een vijf cilinder Ford Focus ST nabootst. Maar dat is hij in werkelijkheid niet. Downsizing rules in autoland. Ook bij Ford. Het maakt mij niet uit. Het werkt, en hij laat ons grijnzen.

FordFocusST_femmefrontaal_wielen

Testosteron
Zijn innerlijk is verder erg mannelijk: zwart, robuust, hoekig en voelt kwalitatief degelijk aan. Niet saai. Daarvoor heeft het te veel knopjes en toetsen om te ontdekken. Ook is het best ergonomisch. Met mijn korte armen kan ik overal eenvoudig bij. Zijn Recaro-sportstoelen voelen direct stevig en behaaglijk aan. Voor de Francofielen onder ons die van sompige zetels houden, is dit misschien iets te stevig. Rechts boven op het dashboard zien we een drietal klokjes  die weergeven wat het testosteronniveau van de Ford Focus ST is, ofwel de meters die turbodruk en oliedruk en temperatuur van de ST peilen. Het stuurtje is stevig en dik. Precies goed. De speeddate met het navigatie- en mediasysteem was echter minder geslaagd. Het scherm is klein, iets groter dan het beeldscherm van een Iphone5. Daar valt mee te leven. Er mist echter een draaiknop of touchscreen om door het schermpje te scrollen. Met als gevolg dat we, heel blond, elke keer aan de volumeknop draaiden om de juiste eindbestemming in te voeren. Dat leverde enkel en alleen een test op van het geluid uit de boxen. Daarover hadden we dan niets te klagen! Het omgaan met de rest van de boordcomputer was een makkie. Mede doordat de meeste veiligheidsopties via stuurwielbediening aan of uit te zetten zijn zoals Cruise Control en Lane Depature Warning (voor als je in slaap valt en je plots van rijstrook verandert). De Ford Focus ST biedt nog meer luxe ofwel veiligheid die je niet gewend bent in een sportauto (optie). Dode-hoekdetectie, heel fijn voor de luie rijders onder ons en Traffic Sign Recognition. Die laatste identificeert verkeersborden en knippert boos als je niet aan de wettelijk gestelde snelheid houdt. Meteen uitzetten dus. Waarom rijd je ook alweer een Ford Focus ST?

FordFocusST_femmefrontaal_doors

Rode sokken
“You need the red socks to sell the grey ones”, hoorde ik een bekende designer ooit zeggen. De Ford Focus, van nature een doodnormale burgerbak. Een auto voor de grote grijze massa met smaak. Maar gelukkig heeft elk model zijn eigen held. Voor Ford is dat de ST. Praktisch gezien levert de ST net zoveel ruimte als een reguliere Focus. Daarom is de ST de ultieme keuze voor de asfalttijgers (met of zonder gezin) die net even meer verlangen van een auto. Terwijl ik mijn nagels nog even schilder met kleurtje ‘Red Hot’ concludeert FemmeFrontaal: de ST is zijn geld meer dan waard!

Signature song
“Cos I’m cooler than the red dress
I’d rather catch a guy on my own
Cos what you see the man gets
And if he don’t I’m better off here alone”
SUGABABES, red dress

FordFocusST_femmefrontaal_achterkant

Nice to know:
Echt, bijna 40.000 euro kost hij. Voor een Ford Focus is dat best veel. Echter hij is de investering waard. Zeker als je de rijeigenschappen, opties en de kosten (lease of aanschafkosten) van de ST vergelijkt met bijvoorbeeld de snelste 3-serie van BMW. Met iets minder opties dan de geteste versie (Ford Focus ST-3, 2.0 EcoBoost, met 250pk) van FemmeFrontaal heb je al een ST voor rond de 35.000 euro. Houdt in de lease rekening met 25% bijtelling. Cool to know is dat als je wilt je de auto kunt aankleden met nog meer betaalbare opties. Uniek is de Ford Door Edge Protector (zie foto). Ideaal voor kids die onbezonnen met de autodeur smijten bij het uitstappen. Dankzij een zwart lipje dat naar buiten klapt wanneer de autodeur wordt geopend, voorkomt jouw Ford dat andere autodeuren (en van je eigen bolide) beschadigd raken. Ideaal. Ook ideaal, de Ford SYNC Voice Control; daarmee kun je het audiosysteem bedienen met je zoetgevooisde stem. Een laatste optie die wij waardeerden is de Active City Stop. Bij snelheden lager dan 30 km per uur remt hij dan vanzelf als je even niet oplet. Het resultaat van onze uitgebreide fotoshoot met de ST zie je nu op Facebook FemmeFrontaal. Like & check!

Comments

comments

More from Odiel Mennink

FemmeFrontaal fotografe ontmoet nieuwe Fiat 500S

Tijdens de nationale persintroductie in Bosch en Duin ontmoet Femmefrontaal fotografe Marjolein...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *