Porsche 911 4S Carrera: Meisjesdroom

Ik kreeg gewoon rode wangetjes van de Porsche 911 4S Carrera cabriolet. Deze sportwagen rijdt zo sexy en glad, als gesmolten chocolade. Onweerstaanbaar herkenbaar is zij in zonnig geel. Bij de eerste aanblik trappel ik van blijdschap en sla snel de fancy gele gordels om mijn lijf. Fast & Furieus meets FemmeFrontaal!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
10 Drive
8 High Heels proof
10 Flirt factor
8 Prijs/kwaliteit
9

Ik kreeg gewoon rode wangetjes van de Porsche 911 4S Carrera cabriolet. Deze sportwagen rijdt zo sexy en glad, als gesmolten chocolade. Onweerstaanbaar herkenbaar is zij in zonnig geel. Bij de eerste aanblik trappel ik van blijdschap en sla snel de fancy gele gordels om mijn lijf. Fast & Furieus meets FemmeFrontaal!

Wat een bijzondere rijervaring was dit. Cruisen, racen en touren in een auto ter waarde van je appartement. De definitie van het begrip ‘headturner’ heeft voor mij, na drie dagen rijden in een Carrera, een totaal andere invulling gekregen. Deze klassieke schoonheid liet zelfs mannen struikelen op de trap op weg naar de parkeerplaats. Ik mocht rijden in een van de meest legendarische sportauto’s ter wereld, de gloednieuwe Porsche 911 4S Carrera. Van 0 naar 100 km per uur doet zij in 4,3 seconden. Just saying.

Porsche911_femmefrontaal_lipstick

Meisjesdroom
Eerlijk is eerlijk. Ik ben lichtelijk bevoordeeld als het over de mythische 911 gaat. Mede door indoctrinatie van broerlief, die klassieke Porsches restaureert en onderhoudt, ben ik van de 911 gaan houden alsof het een familielid is. Ik benader de Porsche 911 4S Carrera dan ook met enige opwinding en met grote verwachting. Die verwachting heeft de Porsche 911 4S Carrera overtroffen. Een meisjesdroom is uitgekomen.

Porsche911_femmefrontaal_logo

Over de grens
Deze vierwiel aangedreven Porsche grijpt het asfalt alsof het twee geliefden zijn die elkaar nooit niet meer wil loslaten. Ze kunnen niet wachten samen de liefde te bedrijven. Wat wil je met een 3.8 liter motor met 400 paardjes onder de motorkap. Haar top ligt theoretisch bij de 300 km per uur. Het bochtenwerk is fantastisch, geen centje pijn aan boord. Alleen maar een verwende glimlach. En het asfalt,  dat laat ze niet meer los! De vering is met recht stevig doch zeer comfortabel te noemen. En voor de ultieme en stabiele scheurbeleving rijst de achterspoiler bij 120 km per uur naar standje opwinding.  Voor minder opwaartse kracht en nog meer rijstabiliteit. Om het effect van de spoiler echt goed te voelen moet je dus over de grens met deze asfaltgummer. Dan ervaar je  pas echt wat zwaartekracht is.  Je kunt hem natuurlijk ook lekker lui bij een ‘kijk-mij-nou’-gangetje van 50 km per uur  in de binnenstad fancy omhoog laten rijzen.  Ik reed in de 7-traps Porsche Doppelkupplung (PDK) automaat. Nope, geen handgeschakelde sportwagen dus. Wel eentje met hypermoderne flippers aan het stuur, voor de lefgozerinnen onder ons. Het idee dat je niet old school kan schakelen is even wennen, maar na drie minuten was ik overtuigd. Het is een briljant automatisch koppelsysteem. De Porsche 911 4S Carrera accelereert namelijk nog sneller dan mijn handen en rechtervoet hadden aangekund en tegelijkertijd verbruikt hij minder benzine. Hoe stevig ik ook optrek. Een millimeter het gaspedaal indrukken en het fasten seatbell sign gaat al knipperen. Naast haar banaangele kleur draagt de Porsche 911 4S Carrera onwijs grote en vlezige wielen onder haar Duitse designerpak. Voor de allerbeste grip. Wel beide handjes aan het stuur houden bij 200 km per uur. Lieve vriendjes kun je  altijd later whatsappen.

Porsche911_femmefrontaal_klokjes

Benzinebewuste geldsmijters
In NL verbruikte ik bijna 1 liter op 12 km. En dat is positief in een klimaat van anti-benzine-slurpende auto’s. Hij beschikt bijvoorbeeld ook over een heus ‘start-stopsysteem’. “Voor de benzinebewuste geldsmijters?”, proestte mijn fotografe het verontwaardigd uit toen we met de gloednieuwe 911 bij de verkeerslichten geduldige en muisstil zaten te wachten op het groene sein. De ‘groen-doenknop’ ging daarna gelijk uit. Jij, je bijrijders en de rest van de wachtenden bij het verkeerslicht verwachten namelijk een operaconcert bij zowel rood, oranje en groen licht. Het geluid van een bariton die ieders hartje sneller doet kloppen, het asfalt doet schudden en de adrenaline door je lijf jaagt.

Porsche911_femmefrontaal_voor_

G-krachten
De cockpit van de Porsche 911 met haar traditionele vijf klokjes in het dashboard, is door de jaren heen in vormgeving consistent gebleven, maar is met zijn tijd en kleur (geel!) meegegaan. Er is een klok voor o.a. oliedruk, een reuze klok dat dient  als toerenteller, een klok voor de benzinemeter en motortemperatuur en natuurlijk een klok voor de snelheidsmeter, die direct respect afdwingt. Op de plek waar je in een doodgewone auto 100 km per uur zou zien staan, recht voor je namelijk, staat nu 200 km per uur, recht voor je. En onderaan de snelheidsmeter staat – tromgeroffel – 330 km per uur. Wauw! Bij welke ambtenaar kan ik me melden om een ontheffing voor verkeersboetes in NL aan te vragen? Serieus! Dit moet getest worden. Op naar Duitsland dan maar om de beentjes te strekken. Maar niet voordat ik over het vijfde klokje heb verteld…. Met haar vijfde klokje lanceert Porsche dashboard 2.0. Het vijfde metertje laat een fullcolour navigatiesysteem zien dat je kunt afwisselen met onder meer een scherm met informatie over het verbruik (be amazed) en een scherm dat het G-krachteffect meet. Hoe cool is dat. Mijn wangen trillen van geluk!

Fronty
Voor die mensen die nog nooit in een Porsche 911 4S Carrera hebben gereden: stop je schoenendozen of je tennisrackets niet in de achterbak. Dan houd je namelijk geen pump meer over, de motor verslindt ze. Je spulletjes kun je kwijt in de voorbak, ofwel de fronty. Deze biedt voldoende plek voor een lading jurkjes van Juffrouw Jansen.

Porsche911_femmefrontaal_opendak

Ergonomie
Als ik op mijn meest charmante wijze met een felblauw jurkje van Juffrouw Jansen en hoge zwarte pumps aan de voetjes ben ingestapt in de lage sportwagen sluiten, de verwarmde zetels van de 911 me gastvrij in haar armen. Sterk en perfect gevormd zijn de stoelen. Enigszins hard, maar wel doordacht. Bijna elk drukpuntje wordt ondersteund. Ook over de bedieningelementen is nagedacht, Alles zit op een logische plek en ik hoef mijn armen niet te verrekken. Ergonomie met als doel: oogjes op de weg houden en gaan met die banaan!

Because I am worth it
Zie de Porsche 911 4S Carrera als een terechte beloning na jaren van hard werken. Zij wordt dan ook het meest verkocht aan ondernemers. Van oud ijzerhandelaar tot CEO van een reclamebureau. Oud geld en nieuw geld. Overall verkoopt Porsche 16% van alle sportwagens aan vrouwen. In Nederland zijn er van deze Porsche 911 inmiddels 400 verkocht, waarvan 20 stuks aan vrouwen. ‘Because I am worth it’, zullen ze gedacht hebben. En terecht.

Porsche911_femmefrontaal_voor

Fantoompijn
Onvergetelijke dagen waren het met de Porsche 911 4S Carrera. ’ s Avonds laat in bed gierde de adrenaline van een dag laag vliegen met de 911 in haar heimat nog door mijn lijf. Mijn rechtervoet had zelfs last van fantoompijn en bleef maar doortrappen op het gaspedaal onder het dekbed. Deze vrouw is verkocht en verknocht aan de nieuwe 911. Porsche schreef eind jaren negentig in een campagne in de Elle: “Is a Porsche a typical car for men? In theory, yes. If you let him drive’. Niets meer aan toe te voegen, alleen nog maar heel hard sparen voor deze hottest bitch in this place.

Signature song
“What do they make dreams for
When you got them jeans on
What do we need steam for
You the hottest bitch in this place
I feel so lucky, you wanna hug me
Hey, hey, hey, What rhymes with hug me?”<br
>Robin Thicke ft. T.I., Pharrell, Blurred Lines.

De fotoshoot door Marjolein Reman Fotografie met de fantastische jurkjes werd mede mogelijk gemaakt door het modelabel Juffrouw Jansen Amsterdam. Meer zien, check Facebook FemmeFrontaal.

Nice to know:
In 2012 ontvingen de 911 Carrera Coupe-modellen de ‘Red Dot Design Award’ , met de hoogste beoordeling ‘Being the best’. Het lijnenspel van de 911 is sinds 1963 kenmerkend gebleven. Toch heeft er wat betreft design en techniek een evolutie plaatsgevonden. Naast efficiency, luxe en snelheid besteedt Porsche veel aandacht aan veiligheid, zoals adaptive cruise control. Afhankelijk van de snelheid (ook hoge snelheden) die je instelt verlaagt de 911 automatisch zijn tempo wanneer een slak op wielen nadert. De Porsche volgt dan uit veiligheid met gepaste afstand de snelheid van de slak voor je. Ook de remmen zijn het vermelden meer dan waard. Remmen zoals je nooit geremd hebt. De Carrera remt razendsnel, heftig en onder constante druk. Je hebt bijna niet door hoe hard je in werkelijkheid remt. En dat zonder dat de sportwagen zijn comfort verliest. Een ervaring op zich.
Een welbekende ambassadeur voor de 911 4S Carrera is er (nog) niet. “De 911 verkoopt zichzelf”, aldus Porsche. De Porsche Cayman mocht echter jarenlang pronken met Candy Dulfer als ambassadeur. Tegenwoordig rijdt zij op het asfalt met een lekkere Porsche Panamera. Voor de administratie: ik reed in de Porsche 911 4S Carrera, met 3.8 liter motor met 400 pk. Totaalprijs testauto – tromgeroffel – 198.381,00 euro. Inclusief BPM en BTW, dat dan weer wel. En inclusief 50.000 euro aan opties. Want ja, als testjournalist moet je wel alle toeters en bellen testen. Ik heb de helft dus nog niet verteld. Dat doen we een keer in de kroeg, goed? De basisprijs van de 911 4S Carrera is 150.000 euro. Fotocredit laatste foto: Frank A Evers.

Note: zal ik Porsche nu vragen of ik ambassadeur mag worden van de 911?

Comments

comments

More from Odiel Mennink

FemmeFrontaal schoonheidstips voor je auto

Tijdens een dagje shoppen besteed je een fortuin aan spulletjes om de...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *