Mazda MX-5 Hanabi: Little blue dress

Ik begrijp nu waarom de Mazda MX5 de bestverkochte cabriolet is ter wereld. Ze is smart, sexy en laid back. En met de jaren gaat ze er steeds beter uitzien. En kijk ook eens goed naar de kleur van onze testauto? Classy as hell! Je kunt je voorstellen dat de MX5 FemmeFrontaal paste als een little blue dress…

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
9 Prijs/kwaliteit
8.4

Ik begrijp nu waarom de Mazda MX-5 de bestverkochte cabriolet is ter wereld. Ze is smart, sexy en laid back. En met de jaren gaat ze er steeds beter uitzien. En kijk ook eens goed naar de kleur van onze testauto? Classy as hell! Je kunt je voorstellen dat de MX5 FemmeFrontaal paste als een little blue dress…

De MX-5 werd in 1989 voor het eerst aan de wereld getoond. En sindsdien is het de bestverkochte cabriolet ever. De Engelsen werden vanaf die tijd met hun tweezitters keihard ingehaald door de Japanners. Doei! Door autoliefhebbers wordt de MX-5 alom geprezen.
Het is zomer 2013. We testen de Mazda MX-5 type Hanabi. Wat in het Japans vuurwerk betekent. Let the fireworks begin!

MazdaMX5_femmefrontaal_achter

Catfight
Haar smoel: cool. Haar bips: sexy. Niet alleen haar looks zijn het nastaren waard, ze is ook nog eens super om mee te rijden. Echt een rijdersauto. Je moet een beetje van lawaai, bochtjes, asfalt (je ligt als het ware op het wegdek) en sturen houden wil je de Mazda MX-5 echt kunnen waarderen. Ook al rij je in Nederland theoretisch best sloom bij 120 km/uur, de MX-5 geeft je toch het gevoel dat je racet in dit kikkerlandje. En dat levert een instant glimlach op. Ze stuurt nauwkeurig en direct alsof ze continu op haar hoede is. Klaar voor een catfight met de MINI Cooper Roadster. Het vurige hart van de Mazda MX-5 wordt gevormd door de 1.8 liter benzinemotor met 126 pk en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Waar was nou die zesde versnelling? We zijn te verwend…
Verder is het een kwestie van smaak, maar we houden van de achterwielaandrijving die de Mazda MX-5 heeft. Het geeft je meer feeling met het asfalt en het maakt sturen gewoon geweldig. Ook de remmen zijn rustig en gedoseerd. Wat maakt dat de MX-5 je een veilige gevoel geeft, alsof ze alles onder controle heeft. We fantaseren gelijk verder: hoe cool zou het zijn om met haar te gummen op Zandvoort…? Back to reality.

MazdaMX5_femmefrontaal_kofferbak

Inruilwaarde
Gezinsvriendelijk of boodschappenkratproof? Serieus. Kijk eens goed naar deze auto? Zij is gemaakt voor vrolijke singles of verliefde stelletjes. Een goed gevulde picknickmand, geblokt picknickkleedje en een handjevol condooms, daar is ruimte voor. Misbruik haar ook niet als ‘car sharing’ auto. Je wilt niet dat ene Al Bundy je Mazda MX-5 besmuikt. Deze koop je lekker voor jezelf. Gewoon, omdat het kan. Voor een fancy roadster is ze namelijk best laag geprijsd ten op zichte van haar concullega‘s: de MINI Cooper Roadster of… hmmm… even denken… we kunnen even geen concurrenten meer bedenken. Mazda zet haar namelijk vanaf 33.000 euro al achter het raam, euh.. in de showroom. Je kunt overigens ook voor een vintage MX-5 gaan, voldoende op de markt. En van horen zeggen weten we dat de Mazda MX-5 een van de beste auto’s is die je kunt kopen als het gaat om het behouden van de inruilwaarde. Tip!

MazdaMX5_femmefrontaal_opendak

Goofy
Bij plotseling tropische temperaturen van 30 graden of meer kan het dakje gelukkig ook dicht. Binnen 12 seconden sluit de Mazda MX-5 arena zich en kun je genieten van de koele bries van de airco. Just kidding natuurlijk. Foei. Laat het de cabrio-politie maar niet horen… Dakje open mensen! En no worrie. Het kleine windschermpje in de MX-5 zorgt ervoor dat je vriend of vader die paar haartjes die hij nog heeft behoudt.
De zacht lederen stoelen zijn comfortabel met een prima zitpositie. Voor voluptueuze mensen wellicht ietwat te smal. Maar voor de kleine en smalle medemens; je kunt jezelf zo hoog pompen als Goofy in zijn cabriolet (niet doen!). Ook is het stuur eenvoudig in hoogte verstelbaar en heeft de MX-5 veel praktische vakjes voor onder andere je dagelijkse kopje cappuccino en flesje water. Verder is er weinig poespas in het interieur aanwezig. Het is ‘recht toe recht aan’ en dat voelt prima aan. Het had pas écht fantastisch aangevoeld als Mazda had durven spelen met het interieur en voor mooie stijlvolle lijnen, maffe kleurtjes, kekke vakjes, sportpedalen (huidige pedalen zijn niet pump-proof) en fancy klokjes had gekozen. Maar hey, Japanners zijn geen Italianen hè… *knipoog*

Little blue dress
Vroeger was ze iets ronder schattiger. Die pubertijd is over, het pubervet is verdwenen. Ze is getransformeerd tot een slanke gespierde sexy roadster. Maar immer herkenbaar als MX5. ‘Once you go black, you never go back’; eenmaal in bezit van een MX-5 hoor je bij de ‘gang’ van MX5 liefhebbers. Dat betekent onderweg zwaai zwaai naar andere MX-5-rijders en lid worden van de MX-5-club. Heel cute!  Kortom; de Mazda MX-5 is net als een little black dress, een waardevaste en classy investering.

MazdaMX5_femmefrontaal_wielen

Signature song
‘Cause baby, you’re a firework
Come on, show ‘em what you’re worth
Make ‘em go, oh, oh, oh
As you shoot across the sky´
Katy Perry – Firework

Nice to know:
Meer foto’s van de Mazda MX-5 kun je bewonderen op Facebook FemmeFrontaal. De 2013 vuurwerkversie van de Mazda MX-5, de klassieke Hanabi, kun je ook aankleden met een extravagante rode jurk of als een echte little black dress. De kleur van de testauto was  Stormy Blue (onthouden!). Ze strekt haar benen met 17-inch aluminium velgen met een hoogglans afwerking. En ze verleidt de klant al vanaf € 32.990,-. Dan heb je een roadster met softtop. De Roadster Coupé, tevens testauto van FemmeFrontaal, met elektrisch bedienbare hardtop, gaat voor € 35.490,- over de toonbank bij Mazda. Daarnaast wordt de MX-5 geleverd met cruise control, airconditioning, een intuïtief navigatie (TomTom)- en audiosysteem, kekke mistlampen, elektrische ramen off course en 17-inch lichtmetalen wielen. Het FemmeFrontaal verbruik op de weg was prima: 7,1 liter op 100 km.
Nieuwtje: Mazda werkt momenteel samen met Alfa Romeo aan een liefdesbaby die in 2015 geboren zal worden. Een compacte roadster. Komt het toch nog goed met het interieur…

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Mercedes-Benz GLA: een A-Klasse op hoge hakken

Een crossover klein genoeg om te parkeren én groot genoeg om indruk...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *