Een exclusief kijkje bij MINI design

Waar kun je de beleving van MINI nou beter ervaren dan in het liefdevolle en kloppende hart van het stoute merk zelf, de designstudio? FemmeFrontaal was deze zomer in München voor een exclusief kijkje in de ontwerpstudio van MINI. Met als hoofdgerecht de lancering van MINI’s toekomst visie met een sneak peak naar de next generation MINI.

Waar kun je de beleving van MINI nou beter ervaren dan in het liefdevolle en kloppende hart van het stoute merk zelf, de designstudio? FemmeFrontaal was deze zomer in München voor een exclusief kijkje in de ontwerpstudio van MINI. Met als hoofdgerecht de lancering van MINI’s toekomst visie met een sneak peak naar de next generation MINI.

Stiften en lijm
Het cameraatjes op mijn smartphone werd bij binnenkomst in een strakke witte ruimte keurig afgeplakt. Want foto’s maken van het  creatieve hart van MINI is ten strengste verboden. Daar had ik niet op gerekend. Gelukkig liep er een hipster rond met professioneel fotogerei voor kekke pica’a. We vervolgen onze weg naar de designstudio. Designstudio? Maak daar maar een onwijs creatieve werkplek van met giga dakterras, waar het dak open en dicht kan bij slecht weer en waar de heerlijkste MINI’s op geparkeerd staan.
Daglicht is belangrijk voor de designers. Iedere schets, reepje stofje, hip kleurtje, lapje leer of stukje plastic dat gekozen wordt moet in het ware zonlicht worden betast en beoordeeld. In de twee-verdieping tellende designstudio ruikt het verder ouderwets verslavend naar gekleurde stiften en vers geplakt lijm. Hier wordt van niets iets gemaakt. Moodboards met schetsen, krantenknipsels, mode, materialen, draden en stoffen geven de beleving van MINI in de verschillende culturen waar het autootje rijdt weer. En heel ouderwets (of succesvol Duits recept): ook bij MINI werken de mannen aan het design en bepalen de vrouwen de stijl van het interieur.

MINI design_dakterras_femmefrontaal

Design Challenge
Iedere cultuur ervaart MINI op een eigen wijze. In Amerika kennen ze bijvoorbeeld de emotie en historie achter het merk niet of nauwelijks. In tegenstelling tot Europa. En zijn ook de wensen van Amerikanen ten aanzien van een nieuwe MINI anders dan die van ons. De challenge om een nieuwe generatie voor MINI te ontwerpen is jaren geleden al wereldwijd uitgezet bij vier MINI design-groepen. De twee beste designs zijn vervolgens uitgebouwd tot een concept. Dat proces heeft ongeveer een jaar geduurd. Op dit befaamde dakterras is daarna door het pluche van MINI en de hoogst verantwoordelijke designers finally de keuze gemaakt voor het conceptmodel dat de wereld vanaf 2014 in real life moet gaan veroveren en betoveren.

Lees ook:  Alfa Romeo Giulia VELOCE 280 AWD: Hier maak je vrienden mee in Italië

Derde generatie MINI
Elk detail, elk hoekje in de studio ademt MINI. De kreten op de muur ‘MINI is an attittude of life’, de MINI storyboards waar 20 scenario’s worden geschetst van een MINI koplamp, maar ook de mensen zelf: tres chique in zwart pak met feloranje Nikes. Voor de createurs van MINI is het altijd de kunst om de juiste keuze te maken bij een vernieuwing of facelift. Waarbij de klassieke MINI-elementen, the backbone, blijven gewaarborgd maar waar ook rekening wordt gehouden met de toekomst en wensen van MINI fans wereldwijd.

Ieder MINI besluit, klein of groot, wordt in dit creatieve hart genomen. Een plek die tot op heden voor veel journalisten een no go area was. Tot de dag die MINI wist die zou komen: de geboorte van een derde generatie MINI’s! Met een vette bek Britse Fish & Chips en biologische Cola genoten we tijdens de rooftopparty van MINI nog even na van onze unieke MINI experience.

Photocredit: MINI

Created with flickr slideshow.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Peugeot 5008: It’s huge. It’s great.
Peugeot heeft haar 5008 radicaal veranderd, en met succes! FemmeFrontaal test de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *