Hyundai ix35: Een smaakvolle proefrit

Oké, ‘sexy’ en ‘sporty’ verklaar ik hem niet. Pragmatisch en fijn echter wel! Want voor bijna 26 duizend euro krijg je met de vernieuwde Hyundai iX35 wel héél veel auto voor je geld. En zo houd je meer geld over voor luxe dinertjes in sterrenrestaurants.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
6 High Heels proof
6 Flirt factor
8 Value for money
7

Oké, ‘sexy’ en ‘sporty’ verklaar ik hem niet. Pragmatisch en fijn echter wel! Want voor bijna 26 duizend euro krijg je met de vernieuwde Hyundai iX35 wel héél veel auto voor je geld. En zo houd je meer geld over voor luxe dinertjes in sterrenrestaurants.

Wat een goddelijke, lekkere ‘proefrit‘ naar Wallonië heb ik onlangs meegemaakt met Hyundai. Voor het eerst in mijn leven heb ik blaadjes van planten geproefd die naar appel, ouzo, mojito en wasabi smaakten. Puur uit de natuur. En dat allemaal omdat botanist mijnheer Benoit niet alleen bloemen en planten bestudeert, maar ook proeft. En die input gebruikt Sang Hoon Degeimbre, enige Michelin tweesterrenchef van Koreaanse origine ter wereld, in zijn goddelijke gerechten! Zeven gangen heb ik gegeten en elke gang was een kunstwerk op zich. Niet alleen om te zien, maar vooral een smaakexplosie in de mond. Maar hoe verrassend en explosief was mijn ‘ride’, de nieuwe Hyundai ix35 naar dit paradijsje toe?

HyundaiIx35_femmefrontaal_

All Inclusive
Voor nog geen 26k krijg je dus een lekkere grote crossover met voldoende ruimte voor drie kids, een schattig hondje en vakantiebagage. En meer dan voldoende ruimte voor een dagje shoppen in Amsterdam. Daarnaast wordt hij heel compleet afgeleverd. Een soort all inclusive auto met standaard opties waarvoor je normaal gesproken (bij de Duitsers) moet betalen. Denk aan Hill Assist (handig voor op heuveltjes), LED-verlichting, verwarmbare stoelen (lekkah) en parkeersensoren (fileparkeren wordt nu een makkie). Voor de overige gemakken, zoals een regensensor of navigatiesysteem met achteruitrijcamera, moet je ook bij Hyundai dokken.

De rijtest
Dat het geen premium crossover is, merk je gelijk als je met het mannetje op stap gaat. Ondanks het verbeterde onderstel, dat volgens Hyundai een stukje stugger is, deint hij toch een beetje over het Nederlandse wegdek en zweeft hij over onze nare drempels. In de ‘FemmeFrontaal-misselijkheidstest’ krijgt het dan ook net aan een voldoende. Het sturen gaat lekker licht, maar is standaard minder intuïtief dan in bijvoorbeeld een Ford Kuga. Gelukkig levert Hyundai de ix35 met een flexibel stuursysteem met keuzes uit: normaal, comfort of sport. Daarmee kan je als bestuurder dus zelf de tegendruk van stuurbekrachtiging naar wens instellen. Voor rijders die van sturen houden, ideaal. Ook had ik het gevoel in een auto te rijden die net iets te zwaar was voor de motor die het meedraagt. Ik reed in een 1.6 liter GDI met benzinemotor. Als een ‘diesel’ kwam de Hyundai ix35 op gang op heuvelachtige weggetjes in Wallonië. En lekker rap doortrekken op de snelweg (en dan bedoel ik echt rap), gaat met enig gehijg onder de motorkap (en boven de 3500/4000 toeren). 135 pk is natuurlijk ook niet echt iets om over op te scheppen. Maar hey, voor plat Nederland met een snelheidsbeperking van maximaal 130 km/uur zou ik zeggen, prima motor. Ben je van plan op wintersport te gaan met deze crossover, adviseer ik je een sterkere motorisering te nemen (bijvoorbeeld 2.0 liter GDI met 166 pk). Al is het maar voor je Duitse achterliggers die je niet op je bumper wilt hebben. Dat zou mijn eer te na zijn (knipoog).

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Hyundaiix35_femmefrontaal_grijs

Foutje bedankt
Eerlijk is eerlijk. Ondanks of dankzij de deining in de ix35 voel ik dat de zetels magnifiek zitten in de auto. De bestuurdersstoel geeft écht een goede ondersteuning bij de lende en rug tijdens een lange-en hobbelige rit naar België. De stoelen voelen verder lekker dik aan maar niet te hard en niet te zacht. En de ergonomie in de auto is prima. De technische knopjes begrijp ik gelijk. Maar belangrijker, ik kan er makkelijk bij met mijn korte armpjes. In het design van het interieur van de ix35 heeft Hyundai echter één gevaarlijke foutje gemaakt: het bakje in het middenconsole van de auto is namelijk aan de zijkanten open. En wat gebeurt er dan als je daar je zonnebril inlegt…? Nou, die valt bij een scherpe bocht gemakkelijk uit het bakje en rolt (naar gelang je snelheid) zo onder je gas- en/of rempedaal. Dichtmetselen dat bakje dus, Hyundai.

Met de kleur van mijn testauto kon ik niet echt ‘shinen’, hij was namelijk oldschool grijs. Maar ze hebben ook vrolijker kleurtjes in de aanbieding. Als ik zelf de keuze had gehad had ik een ijsblauwe, felrode of satijnkleurige variant van de Hyundai ix35 gereden. Te meer, omdat je in deze nieuwe verrassende crossover best gezien mag worden!

Signature song
“I can taste it
In my mouth it’s just so bitter sweet
It’s right there in your eyes of apple green
It should be easy but it’s hard to leave”
Jake Bugg – Taste It

Nice to know:
De facelift van deze ix35 is in Europa gemaakt en ontworpen door de Koreanen, in Russelheim in Duitsland. Een nieuwe Hyundai ix35 koop je al vanaf 25.995 euro. Hyundai geeft je vervolgens de keuze uit de volgende modellen: i-Drive, i-Motion, i-Vision, Business Edition en i-Catcher. Van standaard, comfort naar luxe uiteraard. En je krijgt bij Hyundai vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Deze 100% EV is verkozen tot Auto van het Jaar 2023
De Jeep Avenger is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2023! De...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *