Nieuwe Peugeot 508: Familiezaken

Welkom op Mallorca, het familie-eiland bij uitstek. Zou Peugeot FemmeFrontaal daarom hebben meegenomen naar dit gezellig en zonnige eiland? Ik test namelijk een familie-auto bij uitstek, de Peugeot 508 Stationwagon (SW).

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
7.4

Welkom op Mallorca, het familie-eiland bij uitstek. Zou Peugeot FemmeFrontaal daarom hebben meegenomen naar dit gezellig en zonnige eiland? Ik test namelijk een familie-auto bij uitstek, de Peugeot 508 Stationwagon (SW).

Hij vertoeft al een tijdje op de markt, vanaf 2010.  En sindsdien behoort de Fransoos tot één van de best verkochte grote auto in zijn categorie. Peugeot besloot onlangs dat het tijd werd voor een subtiele beauty- en welnessbehandeling van de 508.  Zijn smoel heeft een spuitje botox gekregen, zijn conditie is verbeterd en zijn gadgets Alexander Klöpping-proof gemaakt.

Botox
Ik had me nog niet eerder verdiept in de Peugeot 508. Dus ik pak de voor- en na foto’s van de Peugeot 508 erbij. Uiterlijk zie ik dat de belangrijkste verandering zit in zijn onderlipje en de grill. ‘Zie ik nu een pruillipje?’ Nee, toch niet, want de nieuwe Peugeot 508 kijkt een stukje agressiever uit zijn ogen. En dat komt niet alleen door nieuwe koplampen van LED, maar ook door de verchroomde Peugeot-leeuw verankerd in de grill. Verhip, dat logo zit dus nu niet meer boven de grill (zoals bij de Peugeot 308). Dit ziet er best chic uit, Peugeot! De reden van het verhuizen van het logo naar downunder is heel simpel: alle premium merken hebben het en Chinezen love it, kijk bijvoorbeeld naar Mercedes of Lexus. Ik zeg maar zo: beter goed gejat, dan slecht gekopieerd.

Peugeot 508

Uberlux
En dan de verrassing binnenin de Peugeot 508. Is het te vergelijken met een UberLux of een gelikte versie van de 308 stationwagen?  Verwennerij en kwalitatieve materialen inside, daar houd ik van. De Peugeot 508 oogt chic, kwalitatief en het ruikt premium. Als een verwend meisje rijd ik dan ook in de meest uitgebreide versie van de 508 (Allure) met onwijs groot panoramadak en lederen zetels in alle standjes verstelbaar. De Franse stoelen zitten me als gegoten en zijn lekker dik, stevig en zacht. Zoals dat hoort in een luxe bak. Praktisch gezien heb ik wel wat commentaar op de opbergruimte: een gemis zijn bakjes waar je eenvoudig je smartphone inlegt of een literfles in kunt zetten. Òf het is net te klein, òf je kunt er net niet gemakkelijk bij met je armen tijdens het rijden. De Peugeot 508 trakteert passagiers op de achterbank echter als VIPS. Lekker veel beenruimte en uitstekende hoofdruimte voor zelfs de grootste vriendjes of een spontane vrijpartij op de achterbank. En dan heb ik het nog niet eens over de ruimte in de achterbak gehad. Méér dan huge, ik zou er met mijn 1.63m horizontaal in kunnen liggen, maar dat doe ik niet.

DCIM100GOPRO

Nerd-proof
Stiekem had ik gehoopt dat Peugeot ook de 508 zou voorzien van een piepklein stuurtje en minimalistisch dashboard.  Zoals ook in de 308. De 308 heeft een iCockpit, wat betekent dat het dashboard bijna vrij van knoppen is. Alles wordt bediend via een  beeldscherm van 7 inch. Daarin is Peugeot echter niet consistent, de 508 heeft een iets ander dashboard. Met als resultaat: een groot stuurwiel en nog nét iets teveel toeters en bellen. Positief aan het knoppencircus van de 508: het ziet er complex en interessant uit, iets waar zakenmannen- en vrouwen wel voor vallen.
En heel Frans én eigenwijs. Ik zocht me een ongeluk naar de startknop.  Die zit dus links naast het stuur mensen! Ook zijn de pookjes voor de cruise control en bediening van de radio achter stuur verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een volwaardig multifunctioneel stuur. Tijdens het rijden springt ook de fancy head-up display in het oog, een nieuwe gadget. Zelf ben ik er niet zo’n fan van, maar probeer dat display maar eens naar beneden te laten zakken. Zoek zoek zoek…. Gevonden! Het zal het best bewaarde geheim van Peugeot zijn, maar ik vertel het toch: de bediening van de head-up display vind je links onder het dashboard, naast het stuur, bijna bij je knie. Zie je niks? Open dan een zwart klepje, druk op een knopje en et voila: de head-up display verdwijnt langzaam uit het zicht.

Peugeot 508 achterkant

Conditie
Er komt niet alleen wijn uit de Moeselstreek, ook de nieuwe motoren van de Peugeot 508 komen daar vandaan. Met de introductie van de 1.6 e-THP benzine en 2.0 BlueHDI diesels, hoopt Peugeot dat de 508 wederom een gezellige familieman wordt. Een bonk van een kerel, die charmant, aantrekkelijk en betrouwbaar is, maar in de war is wanneer er iets onverwacht gebeurd. Zoals snel manoeuvreren en sturen in een heuvelachtige kustroute op Mallorca. Het stuurgedrag van de 508 is gericht op comfort, wat maakt dat er tamelijk veel speling in het stuur zit. Ook de ophanging van de auto is gericht op comfort, wat maakt dat je al deinend je bestemming bereikt. En dat is normaal, bij een auto uit dit segment. Echter het stuurgedrag, ook al is het  het elektrisch en toerental afhankelijk, had naar mijn mening een stukje scherper en intuïtiever gemogen voor zo’n zware auto.

Peugeot 508 heel

Final Thoughts
Met deze make-over zwemt de Peugeot 508 nog altijd in de groen-doen-vijver. Hij valt namelijk in de  bijtellingscategorie van 20%. Dat geldt voor de dieselmotoren 1.6 e-HDI met 115 pk en 2.0 blue-HDI met 150 pk.
Ruim, chic en met een lager brandstofverbruik, is welnessbehandeling van de nieuwe Peugeot 508  goed gelukt. En met een vanaf prijs van 33.790 euro kan de zakenvrouw des huizes prima thuiskomen…(het bonnetje met alle opties en verwennerij verstop je stiekem).

Signature song
“Mom loves the both of them
You see, it’s in the blood
Both kids are good to mom
Blood’s thicker than the mud
It’s a family affair”
Family Affair, SLY & THE FAMILY STONE

Nice to know:
De nieuwe Peugeot 508 SW (stationwagen) en sedan (auto met een kontje) zijn in drie uitvoeringen te koop:
Acces – dit is de standaarduitrusting met onder meer hill assist (voor stilstaan op steile bergweggetjes), airco, multifunctioneel stuurwiel, kofferbak openen op afstand en dakrails.
Active – beschikt naast de standaarduitrusting over onder meer parkeerhulpjes, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, veel chroom buiten en lederen stuurwiel. Vanaf prijs:
Allure – beschikt bovenop de Acces en Active-versie over een slim navigatiesysteem, head-up display, elektrische parkeerrem (is even wennen), mistlampen, 17 inch wielen, halflederen bekleding en panoramadak.
Ik reed op het Spaanse familie-eiland in de Peugeot 508 SW Allure van bijna 40.000 euro en ik reed gemiddeld (bergweggetjes) 7,2 liter op 100km.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Gastcolumn Judith Schuurhuis: Alto knuffelen

Mijn eerste auto, voor mij een onvoorwaardelijke liefde. Rationeel gezien weet ik...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *