Nieuwe Opel Corsa: hippe dertiger

Is dit alles? Voldoe ik nog wel aan de verwachtingen? Zie ik er nog wel leuk uit? Ben ik nog wel bij de tijd? Ook de Opel Corsa kampt met een dertigers dilemma. 32 jaar bestaat de Corsa nu en 2006 was zijn laatste grote opknapbeurt, dus werd het tijd voor een nieuwe look & feel. FemmeFrontaal testte de vijfde generatie van de Corsa in Frankfurt.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
6 High Heels proof
6 Flirt factor
7 Value for money
7

Is dit alles? Voldoe ik nog wel aan de verwachtingen? Zie ik er nog wel leuk uit? Ben ik nog wel bij de tijd? Ook de Opel Corsa kampt met een dertigers dilemma. 32 jaar bestaat de Corsa nu en 2006 was zijn laatste grote opknapbeurt, dus werd het tijd voor een nieuwe look & feel. FemmeFrontaal testte de vijfde generatie van de Corsa in Frankfurt.

De naam Opel Corsa doet mij denken aan mijn opa, lang geleden helaas al overleden. Hij reed in een, nu zeldzame, sedanversie van de Opel Corsa, modeljaar 1982. De Corsa oogde toen lichtgroen van kleur, een beetje mossig. Ik herinner me de bruingele stoffen bekleding en het lichtgrijze dashboard van plastic en in gedachten snuif ik de sigarenwolkjes die hij in zijn Corsa uitblies op. Opel is met de Corsa inmiddels vier designs én 12,4 miljoen Corsa’s  verder, dus werd het tijd voor een vijfde! En omdat ook Opel-rijders wel eens toe zijn aan een feestje test ik de Corsa in de gloednieuwe kleuren mintgroen en knalrood.

Opel Corsa

Grote broer
Zelfs in vergelijking met het voorlaatste model van de Opel Corsa (2006-2014) oogt het gloednieuwe model een stuk sportiever en speelser. Het torso van de nieuwe Corsa lijkt zelfs op het postuur van de kleinere Opel ADAM. De Corsa heeft echter een minder frivool dakje. Zijn nieuwe smoel is voorzien van hoekig gevormde koplampen en een stoere blije grille met chroom én opvallend Opel-logo. De achterkant oogt ook een stuk dikker: de brede, horizontaal gesplitste achterlichten, die optisch iets uitsteken, vind ik goed gelukt en de taillelijn is sportief te noemen.  Dit laatste geldt overigens met name voor de looks van de driedeursversie. Het verschil in design tussen de driedeurs en vijfdeurs is namelijk tamelijk groot. Praktisch gemak gaat absoluut ten koste van zijn atletische voorkomen. Gaaf karretje (driedeurs) versus christelijk karretje (vijfdeurs), zeg maar.

Opel Corsa_rood_

Sigarenlucht

Met een lengte van ruim vier meter meter biedt de Opel Corsa voldoende binnenruimte voor vijf passagiers.  Opel haalt met het verse interieur buiten naar binnen door het dashboard een horizontaal design te geven met als doel meer ruimtegevoel.  Ik vind het behoorlijk opgeknapt en er is gebruik gemaakt van kwalitatieve materialen die goed aanvoelen (knock knock). Qua ontwerp doet het me ook denken aan het interieur van Franse auto’s met her en der een glimmetje plastic. Het ontwerp van de zetels voor- en achter is behouden of oubollig te noemen. Kijkend naar de zwart geruite stoffen bekleding op de bestuurdersstoel denk ik toch stiekem een beetje aan de sigarenlucht van mijn opa.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Opel Corsa_interieur

Verrassing

De grootste verrassing van de nieuwe Opel Corsa ligt onder de motorkap. Evenals bij de Opel ADAM ligt hier een nieuw zuinig motortje in: de 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo is een 1,0 liter met 3 cilinders, in jargon. Mét een zesversnellingsbak. Door deze motor voldoet ook de Corsa nu aan de Euro 6-emissienorm (de maximum toegelaten hoeveelheid viezigheid in zijn scheetjes).
Ik reed in de, tot nu toe, meest rappe Opel Corsa die je in Nederland kun kopen, eentje met 115 pk (85 kW). Deze rijdt lekker vlot in het verkeer en schiet binnen de 10 seconden naar de 100 km/u. Knap hoor dat Opel er met zo’n klein motortje 115 pk uit weet te persen zonder dat je het gevoel hebt in een naaimachine te rijden!

Opel Corsa_panoramadak

Ommekeer

Het skelet van de nieuwe Corsa is bijna identiek aan die van de vorige Corsa, op een paar verschillen na dan: er is sprake van betere schokdemping en de stabiliteit heeft een uitgebreide kuur gekregen. Een ritje door de stad over klinkers en hobbels is een stuk comfortabeler geworden. Oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen en de Corsa reageert voor een compacte auto prima op mijn stuurbewegingen. Er zit weinig speling in het stuur en hij stuurt niet al te licht en dat komt echt ten goede aan het stuurgevoel. Onvoorziene keersessies of manoeuvres zijn dan ook snel gemaakt.

Opel Corsa_peppermint

Verdwaald
Bijna alle leuke gadgets aan boord van de nieuwe Opel Corsa zijn optioneel; zoals een dodehoek detector in de zijspiegel, een Park Assist die je automatisch helpt bij het inparkeren of een speciale camera die de afstand tot je voorganger detecteert. Maar ook kun je antivries ramen als optie kiezen mocht je bang zijn voor een strenge winter in Nederland of simpelweg, net als ik, te lui zijn om je ramen ’s ochtends vroeg in de kou te krabben.
Optioneel bij een standaard Corsa is ook het Intellilink systeem (infotainmentsysteem), wat communiceert met je telefoon, foto’s laat zien en navigeert met de ‘Bring&Go’ app. Waar dit laatste speeltje de naam ‘Bring&Go’ vandaan heeft is mij echter een raadsel. Want hij bracht me overal, behalve in de juiste richting. De navigatie was iedere keer nét een paar cruciale seconden te laat met het showen van de juiste route. Gevloek in de Duitse taal (Verdammt noch mal.. ja , dat kan ik) was het resultaat.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Volkswagen Polo en Ford Fiesta, eat your heart out! Alhoewel, de vanaf prijs van de nieuwe Opel Corsa ligt wel een stukje hoger ligt dan die van zijn concurrenten, namelijk 13.995 euro voor een kale 1.0 versie met 90 pk.  Maar hé, wat maken die paar extra duiten uit, de Opel Corsa zit weer lekker in zijn vel en is het dertigers dilemma voorbij!

Signature song
“30’s the new 20 I’m so hot still
better broad better au-to-mo-bile
bet a yard, nah bet a hundred mill
then by the songs end I probably start another trend”
Jay Z – 30 Something

Opel Corsa_kofferbak

Nice to know:
De 1.0 Direct Injection turbomotor is er in twee varianten: 66 kW (90 pk) en 85 kW (115 pk).
Beide motoren voldoen uiteraard aan de Euro 6-emissienorm. De 90 pk-versie verbruikt slechts 4,3 l/100 km in de gecombineerde testcyclus. Het benzineaanbod wordt door Opel aangevuld met een 1,4-litermotor met 66 kW (90 pk) vermogen.
Het dieselaanbod bestaat uit een zuinige 1.3 CDTI-versie. Speciaal voor de Nederlandse markt werkt Opel aan een nóg zuiniger dieselvariant, die kort na marktintroductie van de nieuwe Corsa beschikbaar zou moeten komen met een bijtellingspercentage van 14%. Vanaf heden kan de nieuwe Opel Corsa besteld worden.

Lees ook:
Rij-impressie Opel ADAM Rocks | Rockt de stad
Rij-impressie Opel ADAM | Fashionably late
Rij-impressie Opel Insignia | Best blits
Rij-impressie Opel Cascada | Prins Opel

Photocredit header: Angel Mulder, Glamourblog.nl

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz EQA: Club Mercedes
Mercedes-Benz is lekker op dreef: na de EQC is er nu de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *