Smart fortwo: Smartass

De compacte autootjes komen tegenwoordig uit de lucht vallen. Het leek alleen alsof Smart, jarenlang trendsetter in dit segment, achterbleef. Smart is terug, met nieuwe modellen en een nieuw motto: ‘FOR a new urban joy’. FemmeFrontaal reisde naar Barcelona om dit te testen!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
7 Value for money
7.4

De compacte autootjes komen uit de lucht vallen. Denk aan drieling: Citroen C1, Peugeot 108 & Toyota Aygo. Maar ook aan de Hyundai i10. Allen inclusief ukkepuk motoren die naar de 130 km/u kruipen. Het leek alleen alsof Smart,  jarenlang trendsetter in dit segment,  achterbleef. Smart is terug, met nieuwe modellen en een nieuw motto: ‘FOR a new urban joy’. FemmeFrontaal reisde naar Barcelona om dit te ondervinden.

Make over
Eerlijk is eerlijk, de Smart fortwo, kon ook wel een make over gebruiken.  Het nieuwe tweezitsmodel ziet er lekker eigenwijs uit en het guitige snuitje met de honingraat gril kijkt je brutaal aan. Het Smart logo in de grille is groter geworden, wat volgens de persinformatie zijn zelfverzekerdheid vergroot…. En over omvang gesproken, de fortwo is even lang gebleven (2,69m), maar is wel 10 cm breder geworden (1,66m) én die 10 cm maakt toch net dat ruimtelijke verschil.

Smart ForTwo_voor

Je auto laten matchen bij je outfit was nog nooit zo eenvoudig bij Smart. Met de carrosseriekleuren  en verwisselbare bodypanelen zijn er maar liefst 40 kleurencombo’s mogelijk! Fijn ook dat de bodypanelen van kunststof zijn, die kunnen wel tegen een stootje. Geen butsen meer in je deurpanelen als iemand op het parkeerterrein bij de winkel weer eens zijn autodeur tegen de jouwe smijt.

Veilig is hij ook want de kenmerkende ‘tridion-veiligheidskooi’,  gemaakt van high tech staal, doet enorm zijn best om de inzittenden bij een botsing in leven te houden. Het systeem van de kooi is het best te omschrijven als een ‘harde schaal van een noot’. Bovendien zijn er overal airbags, waaronder eentje om mijn knieschijven intact te houden, en zijn er allerlei gadgets om bij de les te blijven; bumperkleven (rijassistent) , van de weg afwaaien (zijwindassistent)  én per ongeluk van rijbaan verwisselen (spoorassistent) was nog nooit zo lastig. Dat laatste systeem werkt ook als ik mijn knipperlicht – per ongeluk – vergeet aan te doen. PIEPIEPIEP! Gelukkig kunnen die piepjes ook gewoon uit.

Smart ForTwo interieur

Sportschoen
Als ik de Smart fortwo ontgrendel knipperen de LED koplampen mij vrolijk tegemoet en word ik onthaald in een wel heel kleurrijk interieur. Oranje, blauw of toch gewoon zwart, het kan allemaal bij Smart. Het zogenoemde ´loop design´ met ronde vormen in het interieur ziet er speels uit. Het dashboard is bekleed met een materiaal van stof wat ook in sportschoenen wordt gebruikt.  De luchtventilatoren zijn bolletjes die je alle kanten op kan draaien en de gewenste temperatuur van de airco kan je door middel van een vergrootglas knopje instellen. Het digitale instrumentenpaneel en infotainment system (touchscreen) zweeft als het ware in het midden van het dashboard. Dit systeem kan gewoon met de handen op het stuur bediend worden. Er is ook een speciale ‘Smart app’ die bijvoorbeeld passende parkeerplekjes voor je zoekt.

Lees ook:  Mercedes-AMG SL 63: De SL is terug en beter dan ooit

Smart ForTwo_media

Smart Space
Deze stadse Smartass is van buiten klein maar van binnen voelt dat niet zo. Pas als ik naar achteren kijk en ik met mijn neus bijna de achterruit aan kan raken ervaar ik hoe klein hij eigenlijk is. Dat zie ik trouwens ook terug in het dashboardkastje. Deze is van mini formaat want mijn zonnebril past er niet in. Maar daar hebben ze bij Smart rekening mee gehouden. Er is een brillenkoker aan de bestuurderskant boven de deur gemaakt waar normaal het handvat (ook wel paniekhendel genoemd) zit.  Ook is er een schuifvakje tussen het middenconsole voor andere spulletjes die anders in je auto rondzwerven. In de Smart fortwo ruimte zat voor mijn hoofd en mijn benen, trouwens ook als je heel lang bent. Ik kies echter wel voor de leren stoelen, op de een of andere manier lukte het me namelijk niet lekker te zitten in de stoffen stoelen.

Smart Fortwo_achterbak

Team up
Smart en Renault hebben voor de ontwikkeling van de Smart fortwo de krachten gebundeld. Een verkort onderstel van de nieuwe Twingo is de basis voor deze Smart. Verder zijn er twee nieuwe driecilinder motoren ontwikkeld, de 71 pk variant en de 90 pk met turbo. Voor de motor mag je naar de kont van de auto, die ligt namelijk nog steeds achterin en gelukkig is de achterwielaandrijving ook gebleven. Ik reed de 90 pk turbo-variant die gekoppeld is aan een eveneens nieuw ontwikkelde handbak met vijf verzetten. Die ‘sjeest’ me van 0 naar 100 km/u  in 10.4 seconden.  Het is nog even wachten op de DCT versnellingsbak met dubbele koppeling,  want die komt in maart 2015. En juist die versnellingsbak lijkt me een must have voor in de stad.

De motor en de schakelbak werken goed samen.  De fortwo trekt lekker op alleen is het wel aan te raden om de motor op toeren te houden en in de stad is de vijfde versnelling eigenlijk een beetje overbodig. Het toerental komt daarmee zo laag dat ik bij optrekken wel duwassistentie kan gebruiken om vooruit te komen. Hierdoor is het wel een zuinige motor met een brandstofverbruik van 4,5/100 km. De CO2 uitstoot is niet bijzonder laag met 104 g/km. De 71 pk doet 4,1/100km en heeft een uitstoot van 93 g/km. De verwachting is wel dat de 71 pk versie het meest verkocht gaat worden.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Smart ForTwo_twee

Draaicirkel van een smartie
Ik reed de Smart fortwo ook met Sport-pakket. Kruis deze optie maar niet op de lijst aan, het sportonderstel samen met de 16-inch velgen zorgen voor een fortwo met een flinke dosis ADHD. Het rijgedrag wordt te zenuwachtig en is oncomfortabel. Dat heb je niet nodig in de stad.
De draaicirkel van de fortwo is briljant, als een smartie zo klein! Straatje keren en parkeren is nog nooit zo makkelijk geweest. Heel elegant manoeuvreer ik met één vinger aan het stuur de fortwo het kleinste parkeerplaatsje in.

Signature Song
“This is how we do
Yeah, chilling laid back
Straight stuntin’
Yeah we do it like that”
Katy Perry, This is how we do

Smart fortwo_heel

Nice to know
Prijzen van de Smart fortwo beginnen bij €10.795 voor de 71 pk versie en €12.350 voor de 90 pk turbo variant.
De concurrentie in het land der-kleine-spaarbrandertjes is groot.  De driedeurs variant van de VW Up komt wat prijs betreft het dichtste bij de fortwo. Ik zou voor de ‘Passion’-uitvoering gaan: lekker modern en zelfbewust in een kek kleurtje (‘lava orange’ bijvoorbeeld met zwarte ‘tridion’ kooi) plus een panorama dakje, JBL geluidsysteem en het Cool en Media Pakket met o.a.  airco en een 7-inch Smart mediasysteem multitouch display. Neem verder de 71 pk versie, mét automaat maar dat is dus nog even wachten tot maart volgend jaar.

Foto header: Angel Mulder van Glamourblog.nl

Lees ook:
Nieuwe Smart forfour en fortwo
Rij-impressie Smart forjeremy
Nieuwe Smart on tour
De Smart Brabus fan-edition
Rij-impressie Smart Brabus: het gepimpte spruitje

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Ford Focus ST: Party Popper
De sleutel van de Ford Focus ST brandt in mijn hand, want...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *