Audi S1 Sportback: Super Minion

Ik rijd in een Audi S1 met de S van Sport. Het is een snelle versie van de Audi A1 en hij doet me denken aan de Minions uit de film Despicable me. Knalgeel en klaar voor een robbetje vechten met zijn uitdagers.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
8 High Heels proof
8 Flirt factor
7 Value for money
7.8

Voor het rode stoplicht wordt mijn aandacht getrokken door een auto naast mij. De bestuurder probeert mijn aandacht te trekken en heeft nog net geen kramp in zijn rechtervoet van het stationair gas geven. Hij wil duidelijk een sprintwedstrijdje doen. Kennelijk lokt de Audi waar ik nu in rijd dit gedrag uit. Ik gniffel want ik weet dat zodra het verkeerslicht op groen springt, hij heel pijlsnel in mijn achteruitkijkspiegel verdwijnt.

MinionIk rijd in een Audi S1 Sportback met de S van Sport. Het is een snelle versie van de Audi A1 en hij doet me denken aan de Minions uit de film Despicable me. Knalgeel en klaar voor een robbetje vechten met zijn uitdagers. De Audi S1 heeft alleen geen tuinbroek  aan maar een stoer uitziende voor- en achterbumper, sideskirts, diffusor (luchtdoorstroom onder de auto) en een dakspoiler.  De Minion-bril heeft plaatsgemaakt voor maar liefst vier uitlaten en zijn voeten zijn veranderd in 18 inch velgen. Verder is hij opgeleukt met zilveren spiegelkappen en S-badges.

Dienstbaar
Zo dienstbaar als de Minions zijn, zo dienstbaar is de Audi S1 Sportback ook. Ik wil dan geen maan stelen, maar als ik dat aan hem vraag is hij zeker gewillig om mijn daarmee te helpen. En daar heeft hij dan ook de motor voor: dat is namelijk het bekende viercilinder 2 liter TFSI-blok wat in veel Audi modellen terug komt. Die motor voorziet de Audi S1 van 231 pk én heeft een turbo. Hiermee lanceert hij mij van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden en ook in tussensprints raakt hij niet snel buiten adem.

Audi S1_front

Quattro
Bovendien heeft de Audi S1 Sportback vierwielaandrijving. Quattro noemen ze dat bij Audi. En dat is uniek in dit kleine autootjes segment.  Vergelijk het met het absorptiesysteem (quattro) van je huid (wegdek) en bodylotion (de grip). Je huid (wegdek) is op sommige plekjes droger (absorbeert meer)  dus moet je daar extra lotion (grip)  smeren om je huid te voeden. Volg je me nog? Als het quattro systeem voelt dat er meer grip nodig is, bijvoorbeeld op een landweggetje, wordt die grip automatisch geregeld. Je hebt dus niet permanent vierwielaandrijving maar alleen als de situatie daar om vraagt. Een intelligent systeem. Net zo slim is zijn adaptieve vering, dat past zich ook aan de rijomstandigheden aan.

Lees ook:  Renault 5 E-Tech Electric: de retrocar die je wél wilt hebben

Audi S1_onderdelen

Intelligent
En die vering kan ik instellen in het ‘Audi Drive Select’-systeem.  Het karakter van de auto gaat van Dynamic (lekker sportief sturend, stugger onderstel en extra BRRROEM geluid) naar Efficiency (normaal rijgedrag) en naar Economy (lekker zuinig rijden,  zonder airco enzo). Gelukkig voelt in geen enkele modus het sturen kunstmatig aan.  Door de vierwielaandrijving plakt de Audi S1 op de weg als een Minion die aan zijn baas vastgeplakt zit. Ik moet aardig mijn best doen om de Audi te laten driften. Alleen in de regen merk ik dat de grip wat minder is. Maar met het stuur goed in de hand en adequaat reageren is de S1 zo weer in het gareel.

Audi S1_heel

Zelf roeren
En wat is Audi goed in het ontwerpen van sturen. Het dikke afgevlakte stuur ligt lekker in de hand en is precies van het juiste formaat. Niet zo’n skelter stuurtje als in een Peugeot 308,  maar ook niet zo’n roer als in een Citroen. Maar waar zijn de flippers? Nou, die zijn er niet. Deze Audi S1 wordt namelijk standaard met handbak geleverd. Zelf roeren is dus een ‘moetje’, maar dat is absoluut geen straf, de zes versnellingen worden soepel doorlopen.

Audi S1_dashboard

Binnen gesloten deuren
Heerlijk zittend in de leren bestuurdersstoel kijk ik om me heen. Ik heb wel het gevoel dat ik in een kleine auto te zit. Misschien komt het door de daklijn of door de kleine ramen, maar in een Seat Mii heb ik toch een ruimtelijker gevoel. Over de afwerking in deze Audi S1 heb ik niets te klagen. Alles is netjes afgewerkt, mooie roosters en geen fratsen. Het 6,5 inch kleurendisplay met navigatiesysteem is duidelijk en met de hand in te klappen. Het Multi Media Interface- systeem (de boordcomputer), wat in elke Audi optioneel terug komt, is intuïtief te bedienen. De draaiknop zit nu alleen bij de radio, waar het normaal gesproken tussen de stoelen zit. Kennelijk was er daar geen ruimte voor.  Met mijn stem geef ik commando’s aan het navigatiesysteem, de radio en de telefoon en het werkt nog goed ook. Wel jammer dat er alleen piepende Minions te horen zijn als ik de S1 dreig te beschadigen, want een achteruitrijcamera is helaas niet te leverbaar.

Lees ook:  Tesla Model S Plaid: duizelingwekkend (letterlijk)

Audi S1_kofferbak

Het is nog niet zo eenvoudig om vierwielaandrijving in een Audi A1-model te proppen, het kost daarom ook veel ruimte. Dit is te merken aan de achterbank en de kofferbak. Achterin is de ruimte nihil en de kofferbak is 60 liter kleiner dan die van een normale A1. Voor een dag flink shoppen in je favo winkelstraat is de achterbank dan ook nodig om alle tassen kwijt te kunnen.

Singature Song
“Because I’m happy
Clap along if you feel like a room without a roof
Because I’m happy
Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy”
Happy, Pharrell Williams

Audi S1_ff

Nice to know
Vaak gaan snel en zuinig niet samen, maar in deze Audi S1 Sportback lijkt het mee te vallen. Audi geeft een verbruik op van 7,1l/100km en een C02 uitstoot van 162 gr/km. Reken daar in het echte leven maar niet op, het benzine verbruik ligt zeker wel wat hoger.

Met de S1 heeft Audi het goedkoopste S model (€38.900) in de markt gezet. Het model wat ik reed was optisch nog wat braafjes. Met extra styling pakketten is dit uit te breiden met bijvoorbeeld een andere dakspoiler, quattro stickers en een zwart midden stuk op de achterklep.
De aangeklede versie die ik reed in de kleur ‘Vegasgeel’ (€1.722) had onder andere 18 inch velgen (€ 1.051) lederen bekleding (€1.540), comfortsleutel (sleutelloos openen) (€547) en parkeerhulp achter (461). Wat in totaal de euroteller op 48.429 stuks zet.  Dat is een behoorlijk bedrag. Wat kan je daar nog meer voor kopen? Denk aan de Volkswagen Golf R, indrukwekkende rijeigenschappen en met zijn 300 pk meer vermogen of een Toyota GT86 met achterwielaandrijving en 200 pk.
Oh jee, ik  voel keuzestress aankomen!

Fab fotografie door Merel Dorssers!

Rij-impressies met de Audi A3 Limousine, Audi A1, Audi Q7, Audi A3 en Audi TT lees hier!

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Winterbanden: het veilige rubber
Uit een onderzoek van bandenleverancier Goodyear dat veel vrouwen bang zijn om...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *