Honda CR-V: Big surprise

De Honda CR-V, een regelrechte SUV-hit in Amerikaanse- en Aziatische landen. In Nederland iets minder gewild. De comeback van de gefacelifte Honda CR-V, mét gadgets waar wij vrouwen dol op zijn, moet daar verandering in brengen. FemmeFrontaal testte hem in het zonnige Spanje!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
7 High Heels proof
6 Flirt Factor
7 Value for money
7.4

De Honda CR-V, een regelrechte SUV-hit in Amerikaanse- en Aziatische landen. In Nederland iets minder gewild. De comeback van de gefacelifte Honda CR-V, mét gadgets waar wij vrouwen dol op zijn, moet daar verandering in brengen. FemmeFrontaal testte hem in het zonnige Spanje!

‘Sow, die is groter dan ik dacht’, denk ik als ik op het vliegveld van Barcelona naar de nieuwe Honda CR-V loop. Ik moet even wennen aan het uiterlijk van de Goliath, op de een of andere manier lijkt hij minder gestroomlijnd dan zijn concurrenten, de Mazda CX5 of Range Rover Evoque. Ik draal een beetje om de CR-V heen. Hij geeft me al snel een vertrouwde big smile, om die smoel kan ik niet heen. Zijn grote LED-koplampen en vernieuwde voorbumper geven hem een brede glimlach en betrouwbaar karakter. Zijn bips heeft een Zweeds karakter meegekregen en toont gelijkenissen met die van de Volvo XC90. Enfin, het uiterlijk van de nieuwe Honda CR-V komt met vlag en wimpel door de keuring van de FemmeFrontaal welstandscommissie. Ik stap in!

Honda CR-V_sun

Bij binnenkomst geven de zacht lederen zetels me direct een comfortabel gevoel. De zitting bij mijn benen is alleen wat kort, wat mij uiteraard prima past, wat echter voor langbenige dames en heren iets minder lekker zal zitten. In de lendesteuning voel ik wat ruimte en in de eerste de beste bocht die ik met een te hoge snelheid neem, merk ik dat gelijk. Met mijn snufferd knal ik bijna op het zijraam. Damn, ik was tijdens het rijden even vergeten dat de Honda CR-V een SUV is, en SUV’s zijn over het algemeen geen bochtenverslinders. Verraderlijk, het voelt in de Honda CR-V namelijk aan alsof je in een normale lage auto zit. En dat voelt zeer vertrouwd, te vertrouwd als hatchback-rijder. Totdat ik mijn nek omdraai en achter uit kijk (wat is hij ruim!) en uitstap (zo, die heb ik strak geparkeerd!). Een SUV die aanvoelt als een hatchback heeft dus ook zo zijn voordelen!

Honda CR-V_rijdend

Ik rij in Spanje in de nieuwe generatie vierwielaandrijving (4WD). Terwijl voorwielaandrijving de standaardmodus is voor normale rijomstandigheden, neemt de vierwielaandrijving van de CR-V het automatisch over bij verlies van grip veroorzaakt door natte, ijzige of gladde oppervlaktes. Mijn testauto van Honda is daarnaast voorzien van de allerlaatste veiligheidssnufjes, zoals een elektrisch bedienbare achterklep, adaptieve cruise control, navigatiesysteem en hulpjes om me op de juiste rijstrook te houden. Uniek in de ‘Executive -versie’ van de CR-V is de ‘i- Adaptive Cruise Control’ (i- ACC) als optie.  Een ‘normale’ ACC remt af als de voorligger op dezelfde rijbaan plotsteling afremt bij bijvoorbeeld filevorming op de snelweg. Het Honda i-ACC-systeem doet dat ook maar reageert ook op voorliggers op de rijbanen naast je, bijvoorbeeld als een bestuurder rechts van je een vrachtwagen wil inhalen en van plan is om hiervoor van rijbaan te wisselen. Het Honda i-ACC-systeem merkt dit, met behulp van sensoren, op en remt alvast voor je af. Hij communiceert als het ware met zijn mede weggebruikers. Geniaal toch?
Waarom ik de nieuwe Honda CR-V verder zo lekker vindt rijden is mede te danken aan zijn gloednieuwe 1.6 liter dieselmotor (160pk), gelardeerd met een 9-traps automaat. En van die automaat voel je dus bijna niets, zo soepel en lenig verplaatst de CR-V zichzelf. Hij is ondanks zijn gemiddelde pk’s nooit te traag en de reactiesnelheid van het stuur is meer dan prima. Mede door zijn nieuwe ophanging en 4WD rijdt de Honda CR-V relaxed én stil, heel stil, over het wegdek zonder nare deining.

Honda CR-V_interieur

De styling van het dashboard stel ik ter discussie. De Japanners vinden het da bomb. Ik vind dat ik me nu toch echt begeef in een functionele cockpit waar de ‘vrouw-des-Honda-huizes’ niet is gevraagd naar een mening. Okay, op wat chroom in het dashboard na is het vierkant wat de klok slaat en plastic waar het klokje mee rond gaat, beetje fantasieloos dus. Op de dorpel na, die licht namelijk op als ik binnen treed. Dat is mooi!  Ergonomisch heb ik echter niets te klagen over het dashboard, én dat gaat toch wel voor design. Niet…? Het infotainmentsysteem met navigatie (Honda Connect) leer ik snel en bedien ik eenvoudig. En alles wat ik nodig heb om me zeker te voelen in zo’n grote SUV zit er in, inclusief achteruitrijcamera,  satellietnavigatie (je weet maar nooit) én een internetaansluiting! Dat scheelt dus 3G via mijn mobiele provider en mijn passagiers kunnen stilletjes gamen of facebooken tijdens een roadtrip. Ook beschikt de Honda CR-V over de optie ‘Mirror Link’ waarbij ik alle apps van mijn eigen mobiel kan spiegelen in de touchscreen van het infotainmentsysteem. Leuk bedacht, ik heb het alleen niet kunnen testen want het werkt alleen met Android telefoons.

Honda CR-V_kofferbak

Achterin de Honda CR-V is meer dan voldoende ruimte voor drie koters, er kunnen op de achterbank namelijk drie(!) kinderzitjes bevestigd worden. Ook kunnen de deuren achter open tot bijna 90 graden, waardoor de toegang tot die kinderstoeltjes veel gemakkelijker wordt. Geen kinderen thuis, dan heb ik hier ook plek voor drie fashionistas met vijf schoenendozen, drie hockeysticks en twee kledingrekken. Die laatste items kan ik dan kwijt in de immense laadruimte van de Honda CR-V. De beide achterbanken (verdeeld 60/40) gaan eenvoudig, snel en inclusief hoofdsteunen helemaal plat door aan twee grote hendels te trekken. En dan ontpopt zich een ruimte, maak me gek! Geef me maar een dekbed, ik slaap wel in de Honda CR-V vannacht. Maar ik zou er ook een kinderfeestje kunnen geven… Daarnaast heeft de Honda CR-V een lage laadvloer, zodat ik me niet vertil en kids gemakkelijk in- en uit de CR-V kunnen kruipen.

De rijkwaliteit van de nieuwe Honda CR-V is gewoon top, ideaal voor een comfortabele trip met een slapende baby of met kinderen op de achterbank. Okay, heel scherp geprijsd is de Honda CR-V niet ten op zichte van zijn concurrenten (Hyundai i35 of Mazda CX5). Maar als je voor Honda kiest kies je echt voor ruimte en betrouwbaarheid, mét hatchbakgevoel!

Signature song
“Come away with me in the night
Come away with me
And I will write you a song”
Norah Jones – Come Away With Me

Nice to know:
Lakkleurtjes, ook belangrijk. De nieuwe Honda CR-V waar ik in reed kreeg de kleur ‘Golden Brown’ mee. Toch wel één van de meest zakelijke kleuren, naast ‘Christal Black’, voor de Honda CR-V. In totaal kun je kiezen uit negen lakkleuren.
De 1.6l dieselmotor met 160 pk motor is verkrijgbaar met een 9-traps automaat of handgeschakelde 6-versnellingsbak in combinatie met een 4WD (niet 2WD) is te koop vanaf 43.990 euro. De bijtelling op alle Honda CR-V’s is 25%.
De 155 pk 2.0 i-VTEC benzinemotor is verkrijgbaar met een 5-traps automaat of handgeschakelde 6-versnellingsbak, met de keuze uit een 2WD- en een 4WD, te koop vanaf 34.890 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Jaguar F-TYPE R Coupé: Speelbeest

Ben jij niet zo’n stil type? Kick box je op stiletto’s? En...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *