Milieubewust dieselen met Opel

Misschien kennen jullie het nog wel van vroeger; auto’s met dieselmotoren die een dikke rookwolk ophoesten als het gaspedaal wordt gevloerd. Gelukkig behoort dat beeld tot de verleden tijd. Diesel motoren worden steeds schoner. Autofabrikanten steken namelijk veel tijd en geld in deze ontwikkeling.

Zo ook Opel. Het merk heeft nieuwe motoren ontwikkeld en FemmeFrontaal reisde af naar Ierland om met een Opel Mokka, voorzien van een 1.6 CDTI met 136 pk én een Opel Insignia voorzien van 2.0 CDTI met 170 pk, heuveltje op heuveltje af te dieselen!

Opel Mokka

Opel Insignia

Dieselen anno 2015
Beide motoren zijn ontwikkeld met het idee om meer vermogen te leveren, minder diesel te verbruiken, minder CO2  uit te stoten, minder geluid te maken, minder te vibreren en te voldoen aan de Euro 6-norm (dus net zo zuinig zijn als hun benzinevriendjes). En na een ruime dag dieselen kunnen we concluderen dat Opel niet alleen van woorden, maar ook van daden is.

Dieselmotor Opel

Geen woorden maar daden
Door vernuftige technieken toe te passen worden bijvoorbeeld onderdelen van de motor die veel geluid maken gedempt. Zo worden onderdelen als de oliepomp en vacuümpomp geïntegreerd in de oliepan. Zie het als een kussen die je voor een speakerbox houdt, je hoort het geluid nog wel maar gedempt. Bij de 2.0 CDTI van Opel is er een bijvoorbeeld een systeem wat een vloeistof (AdBlue) in de uitlaatgasstroom spuit. De scheetjes die de Opel Insignia hierdoor uitstoot zijn een stuk schoner waardoor deze nu al aan de Euro 6-norm voldoet. Zie het als de spray die je in een stinkende sportschoen spuit om die zweetlucht weg te halen.

dames techniek

Ons bin zunig
Het resultaat is verassend. De dieselmotoren met turbo zijn inderdaad stiller en reageren prima op het gaspedaal als ik mijn rechtervoet naar beneden druk. Met een opgegeven fabrieksopgave voor de Opel Mokka 1,6 CDTI van 4,1 l/100 km en een gemiddelde een CO2-uitstoot van 109 g/km (vanaf €28.595) en voor de Opel Insigna tot 4,3 l/100 km en 114 g/km CO (vanaf €41.495) zijn ze inderdaad lekker zuinig! De 2,0 liter CDTI is wel onze favoriet. Deze is sneller, directe op het gas en lijkt ook stiller dan de 1.6 CDTI. Op deze manier dieselen we graag nog een stukje verder!

Dieselen in Ierland

(Euro 6 = regelgeving van de Europese Unie waarmee de uitstoot van emissie voor voertuigen is vastgesteld. Dieselauto’s moeten nu bijvoorbeeld net zo schoon zijn als hun de benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. Bron: Groen7).

Comments

comments

More from Evelin Dorssers

BMW i3: Het Milieuliefje van BMW

Vorig jaar snuffelde FemmeFrontaal in Londen al aan de BMW i3. En...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *