Mazda CX-3: Je favoriete jeans

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Jij hebt er vast eentje in je kast liggen: een favoriete jeans die je zowel aantrekt naar je werk als naar de kroeg. Zo’n jeans die comfortabel aanvoelt én waarin je je aantrekkelijk voelt. Het liefst trek je hem iedere dag aan, of je nu een slechte dag of goede dag hebt. En exact zo voelt de nieuwe Mazda CX-3 ook aan!

Mazda’s collectie aan vierwielers is opnieuw uitgebreid. Ik houd de tel bijna niet meer bij: we hebben al de nieuwe Mazda6, Mazda3, Mazda CX-5, Mazda2 en in de zomer volgt de nieuwe Mazda MX-5. Dit keer test ik een gloednieuw type van Mazda: de CX-3, een middelgrote SUV (= mid-SUV). Dat betekent dat hij kleiner is dan een Mazda CX-5 en een stukje hoger dan een Mazda3. Een auto waar wij Nederlanders van smullen, want: praktisch, niet te groot, wel veel ruimte, hoge instap en vriendelijk voor de portemonnee.

Mazda-cx3-femmefrontaal

Color me bad
Is de Mazda CX-3 aantrekkelijker dan de Mazda CX-5? Stiekem vind ik van wel. De CX-3 mag dan wel een maatje kleiner zijn, het design is een stukje verleidelijker en sportiever dan zijn grote broer. De proporties kloppen en dan die lijnen, net de atletische heupen van een luipaard. Looks waar de Hyundai i35, Nissan Joke (oh nee Juke) of Renault Captur toch een beetje bij verbleken. Kijk echter uit welk kleurtje je neemt, want zoals een witte jeans ook niet iedereen staat – het kan je dik maken – is de kleur ‘arctic white’ niet het meest flatterend voor zijn body. Zwart is altijd goed. Nog beter, donkerblauw (deep chrystal blue) met wat extra chroom voor de classy look. Ik kies tijdens de testdrive met de Mazda CX-3 voor de meest sporty look: hemelblauw (dynamic blue mica).

Clean desk
Mazda is supporter van de ‘clean desk policy’ in de auto. Ook in deze Mazda wordt er daarom niet gestrooid met allerlei toeters en bellen alsof je in een cockpit van een Boeing zit. Integendeel, het dashboard oogt stijlvol en opgeruimd. Piloot worden van een Mazda CX3 is ‘easy as hell’. In het middenconsole zie ik een intuïtief 7 inch touchscreen met onder meer een navigatiesysteem en mooi mediasysteem dat linkt met premium Bose boxen. De head up display met daarop getoond de snelheid die ik rijd en welke kant ik op moet, heeft ook in de Mazda CX-3 zijn intrede genomen. Mijn ogen glijden tijdens het rijden verder af naar de klokjes voor me. Heh, ik mis wat…! Waar is de kilometerteller gebleven? Oeh, gevonden, rechtsonder verstopt in een hoekje zit een digitale snelheidsmeter. Voor me glimlacht namelijk een gigantische toerenteller naar me, die de ruimte van het dashboard lekker vult. Eén voordeel van die kleine snelheidsmeters: de persoon naast me kan niet zien hoe snel ik rijd, dus geen gezeur van ‘Denk aan je rijbewijs!’

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Mazda-cx3-interieur

High Heels proof
En hoe rijdt de Mazda CX-3? Ik zweer het je, je rijdt er zo mee weg. Hij voelt kleiner aan dan hij is, alsof je in een normale hatchback stapt. Geen gedoe met stoelen die geen goede ondersteuning bieden of dat je moet sturen alsof je in een vrachtwagen zit. Geen van dat. De Mazda CX-3 stuurt precies goed: strak. Vaak stellen autofabrikanten een ‘SUV-achtige’ af met iets teveel speling in het stuur waardoor je door de bochten danst en je bijrijder groen en geel van misselijkheid wordt. Het argument van die automerken (vaak Frans en soms Italiaans): een SUV moet comfortabel sturen. Nee, ik wil gewoon voelen waar de auto naar toe gaat, ook in een (mid-)SUV. Dus de auto moet vooral direct en sportief stuurgedrag vertonen. Verder zijn de schakelmomenten in de Mazda CX-3 kort en rap genoeg. Het gaspedaal, tevens high heels proof omdat het een staand gaspedaal is, communiceert verder uitstekend met mijn loden rechtervoet.

Mazda-cx3-achterkant

Nerdy
Ik reed in een diesel- en een benzineversie van de Mazda CX-3. Beide handgeschakeld mét vierwielaandrijving. Bij Mazda noemen ze dat All Wheel Drive (AWD). De term ‘FWD’ in de specificaties staat voor Front Wheel Drive, dus niet voor ‘Four Wheel Drive’. Dat daar geen misverstand over is (knipoog). Natuurlijk is de Mazda CX-3 niet van de bergweggetjes af te krijgen met zoveel grip op de wielen. Daarbij is hij ook nog eens intelligent want bij nat of glad asfalt ‘leest’ de Mazda CX-3 als het ware het wegdek. Is de straat nat door een plensbui of glad door ijs, dan past hij daar als vanzelf zijn aandrijving op aan, zodat je zonder te slippen veilig en eenvoudig kan optrekken. Dat zijn zo van die dingetjes die je van de buitenkant niet ziet, maar die oh zo belangrijk zijn voor de veiligheid van jou en je passagiers. De 150 pk benzineversie die ik reed was lekker vlot en geen bergweggetje was hem te gek. De dieselversie met 105 pk die ik daarna probeerde, verraste me. Ik verwachtte een slak in vergelijking met het benzinemonster dat ik daarvoor testte, maar het bleek meer dan oké. Ook al werd ik op de zeer steile bergweg richting de berg Montserrat veelvuldig ingehaald door mijn collega’s met een 150 pk Mazda én moesten mijn bijrijder en ik in de auto af en toe meebewegen alsof je op een fiets de berg op gaat. Bergop is er in CX-3 diesel met 105 pk soms even een ‘dood’ moment in de respons met het gaspedaal en prompt na een seconden of twee geeft hij weer power. Alsof hij even toe was aan een slokje Red Bull. Op plat wegdek, zoals wij dat in Nederland hebben (zoek de berg…), is 105 pk in een Mazda CX-3 meer dan voldoende. Op de snelweg heb ik geen moment gedacht, ik mis die extra power.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

All_new_Mazda_CX-3_details_15

Blue jeans
Dus. Design = puik. Wegligging = top. Rijgedrag = prima. Ruimte = goed. Veilig = zekers. Kosten = top. Voor nog geen 30k rijd je in deze klasbak van een mid-SUV. Heb ik dan geen enkel commentaar op de nieuwe Mazda CX-3? Jawel, het zijn ‘minor details’, maar toch: ik mis een panoramadak voor wat zonlicht. En ook mis ik standaard een middenarmsteun naast me om mijn rechterarm op te laten rusten tijdens een lange rit. Dit is een accessoire. Ook een paar extra vakjes voor mijn smartphone en prullaria zijn welkom. Echter, al met al: fan-tas-tisch werk van Mazda. Na de Mazda6 en Mazda3 is de Mazda CX-3 een mooie auto dat schurkt tegen het gevoel van BMW en Audi.

Alle veiligheidssystemen aan boord
Alle veiligheidssystemen aan boord

Signature song
“If you wonder what you do
That’s got me into you
It?s your blue jeans
The way that you rockin them blue jeans, baby”
Yasmeen – Blue jeans

Mazda-cx3-donkerblauw

Nice to know:
In het kader van ‘beter verwend, dan verwaarloosd’, testte ik in de vierwielaangedreven versie van de Mazda CX-3. Uiteraard is hij voor de nuchtere Hollandse vrouw ook te krijgen met voorwielaandrijving. Gelijk ook het interessantst in de lease. Zeker als je het combineert met een handgeschakelde dieselversie met 105 pk, want die heeft 20% bijtelling. De Mazda CX-3 staat vanaf begin juni voor een bedrag van 20.990 te shinen in de showroom. Reken je niet rijk, ik reed in de exemplaren die de 30.000 euro zeker aantikken: de Mazda CX-3 2.0l GE met 150 pk AWD & Mazda CX-3 1.5l D 105 pk AWD. Dikke vriendjes worden met de nieuwe Mazda CX-3 doe je hier.

Fotografie header & foto 1: Willem de Volder.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Proef de power van een BMW M!
Wanneer het gaat om rijdynamiek en krachtige motoren zijn de M-modellen van...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *