Countach vs Huracan: Verleden vs Heden

Onlangs had ik het voorrecht om in twee beesten van Lamborghini’s te mogen rijden. Een witte Countach en een groene Huracan. De Countach is inmiddels een icoon en was in de jaren 80 onderwerp van aandacht in veel jongens- (en vast ook meisjes) kamers. De Huracan is Lamborghini’s nieuwste aanwinst en nu een droom van vele jongens en meisjes. Ik stelde mezelf de vraag: met welke Lambo kleed ik mezelf het liefste aan?


Verleden
De Countach is echt een brute, noeste wagen. Er ligt een dikke V12 met 455 pk in mijn nek te hijgen die zwaar brult als ik het gaspedaal intrap. Dat rijden is trouwens al een vak op zich, want door dat gas geven en schakelen heb ik mijzelf zojuist een tripje naar de sportschool bespaard. Enige vorm van stuurbekrachtiging, of wat dan ook, ontbreekt. Op de rode passagiersstoel zie ik startkabels liggen, want je weet maar nooit. Auto’s van die leeftijd zijn net bejaarden en kunnen er zomaar mee stoppen. Een jumpstart is dan wel noodzakelijk. Het interieur is in één woord te omschrijven als: vierkant.

countach-achterkant

countach-interieur

Heden
Wanneer ik mij in de stoel van de Huracan laat zakken voelt het alsof ik zojuist met warpspeed in een DeLorean van ‘back to the future’ door de tijd ben gekatapulteerd. Hoewel er nu een V10 in mijn nek hijgt heeft de Huracan wel meer paardjes, namelijk 610 in totaal. En met een lichte kromming van mijn grote teen schiet het groene monster al vooruit. Schakelen gaat met de kromming van een vinger aan de flipper achter het stuur en ik word door allerlei veiligheidssystemen geassisteerd om zonder schade op plaats van bestemming aan te komen. Het motorgeluid is heerlijk! Wat hoger en agressiever dan dat van de Countach. Het interieur is in één woord te omschrijven als een: gevechtsvliegtuig.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

huracan-achter

Huracan-interieur

Vergelijk
Beide auto’s zijn echte headturners en fotomodellen. Overal waar ik kom eisen ze de aandacht op. De Countach is een icoon en de Huracan is er eentje in wording. De Countach geeft me het echte ouderwetse rijders gevoel, ik moet er voor werken en dat wil ik maar al te graag. Het is een echte klassieke karakterbak en doordoor soms onbetrouwbaar. De Huracan daarentegen is een echte kilometervreter en de motor is betrouwbaar. Ik zou er zo mee naar Spanje kunnen rijden, heerlijk cruisend of vol gas, het kost geen enkele moeite. Beide auto’s hebben prijskaartjes die begrijpelijk zijn, maar pijn doen aan mijn ogen. De Countach kost in deze uitvoering € 455.000 en de Huracan €215.000.

Countach-femmefrontaal

Wie van de twee?
Ik kan geen keuze maken en wil ze allebei. De Huracan wordt mijn doordeweekse mantelpakje en de Countach mijn galajurk voor in het weekend. Ik maak alvast plek vrij in mijn kledingkast 😉
Welke Lambo zou jij nemen?

Countach vs Huracan

Binnenkort een uitgebreide test van de Lamborghini Countach in samenwerking met Prins Esclusivo.
Foto’s: Prins Esclusivo

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Vlog: Ferrari x Bridgestone is dikke pret op het circuit!
RacePlanet heeft maar liefst drie gloednieuwe Ferrari’s op stal in Zandvoort, en...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *