Honda Jazz: meer dan een vrouwenauto

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
6 Flirt factor
8 Value for money
7.2

De nieuwe Honda Jazz, in 2014 bekroond met de felbegeerde titel ‘Women’s World Car of the Year 2014’ in de categorie ‘budgetcar’. Vrouwelijke autojournalisten stemden massaal op de kleinste van Honda omdat hij ruim én betaalbaar is. Eén jaar later is de nieuwe Honda Jazz ook in de Benelux gearriveerd. Tijd voor FemmeFrontaal om te kijken of er in Nederland ook muziek zit in de nieuwe Honda Jazz!
Honda-Jazz-2015-magicseats2
Knuffelen
Mét die ruimte in de Honda Jazz zit het inderdaad hartstikke goed. Ik heb nog niet eerder zo’n compacte en veelzijdige auto getest. De ultieme auto voor de praktische vrouw én man. Hij topt in ieder geval de Peugeot 208 en de Ford Fiesta wat betreft bewegingsruimte. Op de achterbank kan ik gemakkelijk een knappe baseballspeler van twee meter vervoeren zonder dat hij er een nekhernia aan over houdt. De kofferbakruimte kan ik vergroten tot immens veel liter, zodat ik net als in de Honda HR-V een surfplank of mountainbike kan vervoeren. Daarnaast fungeert de achterbank van de Honda Jazz, net als zijn voorganger, als magic seat voor als ik een plant, vouwfiets of mezelf staand wil vervoeren. Maar het meest romantische is toch wel dat de Honda Jazz tevens inzetbaar is als festivalauto of als knuffelwagen! De voorstoelen kunnen helemaal plat naar achteren, met als resultaat een comfortabel bedje. Kijk dat biedt perspectieven voor jonge stelletjes…(knipoog). Al met al is de totale oppervlakte aan ruimte is zelfs groter dan die van een Mercedes-Benz S Klasse.

Honda-Jazz-2015-space

Maar daar houdt de vergelijking met de S-klasse ook wel op. De styling van de nieuwe Honda Jazz is onmiskenbaar Honda. Vergeleken met zijn rondere voorgangers, de eerste Jazz dateert van 2001, ziet de nieuwe Jazz er gestroomlijnder en volwassener uit, met een raampartij waar je U tegen zegt!

Met de hand
De nieuwe Honda Jazz wordt in Nederland aangeboden met één motor. Ik herhaal: één motor. Halleluja. Dat is ook wel eens bevrijdend in een autowereld waar de keuze altijd reuze ingewikkeld is op dat gebied. In de Jazz zit een 1.3l benzinemotor, ook wel i-VTEC genaamd, met 102 pk. Je kunt dan wel kiezen uit een handgeschakelde Jazz of een automaat-versie, ook wel Constant Variabele Transmissie (CVT) genaamd, van de Honda Jazz. Ik probeerde ze allebei uit.

Honda-Jazz-2015-achterkant

Met welke motor zal ik beginnen? De beste, want dat is by far de handgeschakelde nieuwe Honda Jazz. De motor is, wanneer ik hem rond de 3000 toeren houdt, pittig. Ook is er voldoende vermogen om in te halen op de lange stukken en zijn de schakelmomenten zijn kort. Weg en motorgeluid is echter een beetje opdringerig, maar met een zesde versnelling in het vizier, verminder ik een groot deel van het geluid. Het soepele rijgedrag van de handbak vervaagt echter als ik in de automaatversie van de Honda Jazz plaatsneem en ervan door probeer te scheuren. Hoewel de automaatbak ietsjes schoner en zuiniger is dan de handbak, rijdt hij minder smooth. Bij vlot optrekken naar de 100 km/u is het net of ik de auto gesel. Ik voel de Jazz als een malle opschakelen om mijn rechtervoet dat het gaspedaal stevig indrukt bij te houden. Bij rustig rijden tot 80 km/u is de automaatversie prima te doen. Bij hogere snelheden en langere afstanden gaat mijn voorkeur echter uit naar de handbak van de nieuwe Honda Jazz. Enige voordeel van de CVT automaat van de Honda Jazz is dat de auto een stukje lichter is dan de handgeschakelde versie. Verder ben ik reuze tevreden over de rij-kwaliteit: de Jazz stuurt verder scherp genoeg en voelt comfortabel aan. Wat betreft onze ‘high heels proof’ rating scoort hij een zeven: prima te doen. Echter het is een hangend gaspedaal, wat betekent dat mijn pumps iets sneller achter het matje blijven hangen.

Honda-Jazz-2015-rijdend

Geel
In zijn kledingkast hangen acht gewaagde lakkleuren: van classy blue tot zonnig geel. Ook een knaloranje versie is verkrijgbaar. De Honda Jazz kent verder drie outfits om uit te kiezen: Trend, Comfort en Elegance. Voor de vrouw die van basic (Trend) houdt tot de vrouw die zichzelf wil verwennen (Elegance). Elke Jazz is overigens voorzien van het ‘City-Brake Active-systeem’ om ongelukken bij lage snelheden te voorkomen – altijd handig op de parkeerplaats bij de Ikea. De Elegance (en soms ook Comfort) versie van de Honda Jazz biedt voor zo’n compacte auto onwijs veel veiligheidssystemen om jezelf en je kroost te vervoeren: Forward Collision Warning (voorkomt kop-staartbotsing), Traffic Sign Recognition System (voorkomt dat je niet een verkeersbord mist), Intelligent Speed Limiter (voorkomt te snel rijden), Lane Departure Warning (voorkomt in slaap vallen) en High-beam Support System (voorkomt dat je iemand verblindt met groot licht).

Honda-Jazz-2015-achterbak

Keuzestress
En dan ben ik nog niet klaar met het snuffelen in de kledingkast van de nieuwe Honda Jazz. In een laatje, helemaal onderin, vind ik nog eens de leukste accessoires om je Jazz-outfit mee te pimpen. Van sporty (Sport Pack met veel glimmend zwart), design (Design Pack met veel chroom) tot praktische accessoires om je geliefde Jazz te beschermen tegen strepen, krassen en modder of extra opbergvakken in de kofferbak.

Keukentafel
Binnenin de meest verwende Jazz vind ik verder een dashboard met een groot touchscreen voor je smartphone, audio, boordcomputer én achteruitrijcamera. Uit keuzestress doe ik nu de deur van de kledingkast dicht! Vanaf september staat het praktisch-gemak-op-wielen in de showroom. Wat kost de nieuwe Honda Jazz? Voor het ensemble van een überpraktische en betrouwbare nieuwe Honda Jazz moet je iets over hebben, hij is er vanaf €17.850,-. Mooi bedragje om nog eens aan de keukentafel met manlief te bespreken.

Honda-Jazz-2015-relaxing

Signature song:
“Ain’t got no trouble in my life
No foolish dreams to make me cry
I’m never frightened or worried
I know I’ll always get by”
I’ve got the music in me – Kiki Dee

Nice to know:
Alle prijzen van de Honda Jazz:
– 1.3 i-VTEC Trend (handgeschakeld) = € 17.850
– 1.3 i-VTEC Comfort (handgeschakeld) = € 18.850
– 1.3 i-VTEC Elegance (handgeschakeld) = € 20.850
– 1.3 i-VTEC Trend CVT (automaat) = € 18.200
– 1.3 i-VTEC Comfort CVT (automaat) = € 19.590
– 1.3 i-VTEC Elegance CVT (automaat) = € 21.480

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Wat hebben autojournalisten zelf voor de deur staan?

Bij de lancering van een nieuwe auto hebben ze altijd wel wat...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *