Mercedes-Benz C Coupé: what’s not to like?

Mercedes-Benz C Coupé

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
9 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.6

What to drive in 2016? De nieuwe Mercedes-Benz C Coupé. Laat het nou net ook de Mercedes zijn die er duurder uitziet dan hij is. Een must have voor de vrouw die graag rijdt in een stijlvolle businesscar(d). Heb ik je al nieuwsgierig gemaakt?

Flirt factor
Doorgaans worden mijn stagiaires blij van elke nieuwe auto die ze ontmoeten. Maar van de Mercedes-Benz C Coupé waren ze toch eventjes écht stil. Waarop daarna het enthousiasme uitbrak: “Oh my God, she is soooo hot! Deze wil ik later ook. Selfie-time!” En ik moet bekennen, de Mercedes-Benz C Coupé laat mij ook niet koud. Hij heeft wel iets weg van zijn grote knappe broer, de S Klasse Coupé. Is ‘later’ overigens al NU voor mij…?

Comfort
Het interieur straalt Mercedes signature uit, met ronde chromen ventilatieroosters, zwart pianolak, een compact infotainmentsysteem én jawohl een automaathendel aan het stuur. Dat laatste is altijd even wennen, met mijn hand zocht in het begin toch regelmatig in de lege ruimte naast me dat middenconsole heet, in het zwarte Mercedes gat, en daar doe je dus de bediening van het infotainmentsysteem.

marjolein_reman_fotografie_mercedes-benz_c_coupe_int

Alsof hij me helpt in mijn jas, komt de autogordel net na het instappen automatisch naar me toegeschoven.
Verbazingwekkend lig ik in de Mercedes-Benz C Coupé niet helemaal onderuit. Het tegenoverstelde zelfs, ik zit voor mijn gevoel iets te hoog voor een coupémodel, hoezeer ik de Duitse C Coupé zetels in standje ‘relaxed’ zet, het voelt toch anders dan in de BMW 4-serie coupé. Deze auto omhelst je werkelijk als een échte coupé, alsof je je favoriete jack aantrekt. De Merc dus niet. Voorin is er voldoende beenruimte voor de Claudia Schiffers onder ons. Maar achterin is het uiteraard een holletje, door de schuine daklijn – want dat heurt bij een coupé – zit en hoofdruimte zijn natuurlijk niet prioriteit nummer eins. Als je dat wel belangrijk vindt, kom je toch op de klassieke C-Klasse uit met vier deurtjes en een achterklep.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Mercedes-Benz C Coupé

Big surprise was de hoeveelheid ruimte in de kofferbak, die is namelijk erg diep. Je verstopt daar gemakkelijk een hutkoffer en je pas aangeschafte Jimmy’s in. Echter, de opening van de klep is niet erg ruim, waardoor het alsnog lastig is om die hutkoffer (die er dus wel in past) er überhaupt in te krijgen.

Drive
Comfortabel rijden en Mercedes-Benz dat zit meestal wel snor. Omdat ik dit keer niet – I know I am spoiled – de all inclusive versie van een Mercedes wilde testen, rijd ik in de instapversie van de Mercedes-Benz C Coupé: de C 180. Eentje met 156 pk, een 1.6l turbomotor én een sportmode. Dat dan weer wel. Mijn favoriete rijsmaak overigens, de besturing wordt dan nog strakker en ook het onderstel wordt dan een stukje stugger. Een kleine schok in de auto maakt me duidelijk dat ik maximaal in de toeren mag rijden. Ik verbaas me over zijn trekkracht, is dit ook 156 pk? Valt me niets tegen. Het onderstel vind ik heerlijk. Sportief en comfortabel. Als een smooth operator glijdt hij over het asfalt. Stuiteren en deinen komt niet voor in zijn woordenboek. Hij stuurt intuïtief en lekker strak, met een pinkje als het nodig is.

 Mercedes-Benz C Coupé

De automaat – met dubbele koppeling (schakelen zonder krachtonderbreking) – schakelt zo soepel en snel, dat ik er bijna niets van merk. Ook over het brandstofverbruik ben ik tevreden: 5,8 op 100 km. Dat heb ik nog best netjes gedaan in mijn chique bak!

High Heels proof
Mercedes houdt van vrouwen, daarom heeft ook de Mercedes-Benz C Coupé een staand en stroef gaspedaal. Ideaal als je toch van plan bent met hakken aan te rijden. Wel zo veilig en ook nog eens ergonomisch voor je enkeltjes.

Lees ook:  Fiat 600e: dit is wat je moet weten over het elektrische retro model uit de Fiat Fabriek

 Mercedes-Benz C Coupé

Value for money
De nieuwe Mercedes-Benz C Coupé is ontworpen om de strijd aan te gaan met de Audi A4 en BMW 4 serie Coupé.  Stiekem voegen we de vierdeurs Jaguar XE ook nog toe aan de strijd der show-off-cars. I love it. Beetje arrogantie in design om je te onderscheiden tussen alle eenheidsworsten op de weg, mag best. Vorig jaar zou ik nog gekozen hebben voor de BMW. Dit jaar misschien wel de Mercedes-Benz C Coupé. Precies de juiste maat voor mij als hedendaagse stadsbewoner: compact genoeg om overal te parkeren, groot genoeg om mijn vriendinnetjes in te stoppen en candy voor het oog.

De vanaf prijs ligt rond de 43K. Voor een beetje gadget op wielen reken je daar bijna 10K bij op, dan kom je uit op een bedrag van 52K voor de Mercedes-Benz C Coupé waar ik in heb gereden.

Fotografie: Marjolein Reman
Video: Isabeau Kamphuis
Lees ook onze rij-impressie met de waanzinnige Mercedes AMG GT-S en ruime Mercedes GLC.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz CLA: Crimineel goed
Ik lijk er toch wel ijzersterk in te zijn: op foute auto’s...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *