Porsche 718 Boxster S: Your lucky number

Porsche 718 Boxster S
Foto: Lars Oosterveen

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Drive
8 Comfort
9 Flirt factor
9 High Heels proof
8 Value for money
8.6

Deze opvallende verschijning liet zelfs mannen struikelen op de trap op weg naar de parkeerplaats.  Een Boxster met meer vermogen én een nieuwe achternaam, de Porsche 718 Boxster S. En dat is nog maar het begin!

Voor FemmeFrontaal test ik de nieuwe Porsche 718 Boxster S.

Drive
Als het over Porsche gaat ben ik lichtelijk bevooroordeeld. Mede door indoctrinatie van broerlief, die klassieke Porsche’s restaureert, ben ik van de Porsche gaan houden. Ik benader de gloednieuwe Porsche 718 Boxster S dan ook met enige opwinding. Laten we bij het begin beginnen; de jaren 50. Toen zag de allereerste 550 Spyder, de eerste lichtgewicht raceauto van Porsche met een viercilinder boxermotor, het daglicht. Vanaf 1957 deed de opvolger, de 718 RSK Spyder, zijn intrede op het circuit. Met daarna vele succesvolle opvolgers. Zijn unique selling point? De in het midden geplaatste viercilinder boxermotor. Met de circuit-successen toonde Porsche toentertijd al aan dat de viercilinder turbomotor een groot potentieel heeft en dat hebben ze doorgevoerd in de straatauto’s van Porsche. Denk aan de 912, 914 924 en de 944. Dit is de eerste keer dat een Porsche Boxster viercilinders, in plaats van zescilinders, onder de motorkap cadeau krijgt.

Porsche 718 Boxster S

Maar voelt een Porsche Boxster met een viercilindermotor nog aan als echte Porsche? Ja. En het geluid dat hij daarbij produceert is nog ongebruikelijk luid voor zo’n kleine motor. De instap 718 Boxster beschikt over een 2.0 viercilinder turbo met 300 pk en de testauto, de Boxster S, beschikt over 350 pk. Er is een kleine pauze wanneer ik het gaspedaal bij zeer lage toerental intrap, maar zodra de turbo wakker is doet de Boxster S haar werk en katapulteert me naar voren! Zowel de 718 Boxster als de 718 Boxster S zijn leverbaar met een handbak of PDK. Ik reed in de 718 S met PDK en Sport Chrono Pakket. Met als resultaat een warpsnelheid van 0 naar 100 km/u in luttele 4,2 seconden.

Porsche 718 Boxster S

Haar top ligt theoretisch bij de 285 km per uur. Het bochtenwerk is fantastisch, geen centje pijn aan boord. Alleen maar een verwende glimlach. De vering is met recht stevig doch zeer comfortabel te noemen. En voor de ultieme en stabiele scheurbeleving rijst de achterspoiler achterop de auto naar standje opwinding.  Met als doel minder opwaartse kracht en nog meer rijstabiliteit. Om het effect van de spoiler echt goed te voelen moet je dus over de grens met deze asfaltgummer. Dan ervaar je pas echt wat zwaartekracht is.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Porsche 718 Boxster S

Ik test de Porsche Doppelkupplung (PDK) automaat. Eentje met hypermoderne flippers aan het stuur, mocht je die willen gebruiken. Het is namelijk een briljant automatisch koppelsysteem. De 718 Boxster S accelereert met de PDK sneller dan mijn handen en rechtervoet hadden aangekund en tegelijkertijd verbruikt hij minder benzine. Wat nieuw is in de 718 Boxster S met PDK is de ronde rijmodusschakelaar op het stuurwiel voor het instellen van vier rij-smaken: normaal, sport, sport+ en individueel. In de sportstanden gaat de motor op zoek naar hogere snelheden, de demping wordt straffer en het stuur reageert spitser dan voorheen. Je kunt je voorstellen, dat is een waar feest! Het is even wennen aan het ‘nieuwe’ geluid van de viercilinder Boxster; de een vergelijkt het met een oeroude Kever en de ander met een sportieve Subaru Impreza. Maar geluid, dat maakt hij, dat is zeker!

Flirt factor
De 718 Boxster S ziet er indrukwekkend sportief uit. Aan de achterkant kom ik een nieuwe zwart glimmende streep tegen met daarin het woord ‘Porsche’ verwerkt als verbindend element tussen de achterlichten. Dit achterste design is de toekomst van Porsche, in ieder geval voor de Panamera Sport Turismo en de nieuwe Cayenne, zij krijgen een gelijkwaardig derrière. Wat verder opvalt, is dat de 718 Boxster S een volwassener uiterlijk heeft gekregen dan de vorige generatie. In een oogopslag zie ik dat hij lager en breder op weg ligt en beter geproportioneerd is dan zijn voorganger. Oké, een beetje pauper is hij wel als je hem in een witte kleur aanschaft (knipoog).

Porsche 718 Boxster S

Comfort
Binnenin is de Boxster ook ‘groot geworden’. Ik maak kennis met een 7-inch infotainmentsysteem voorzien van onder meer 4G-netwerk, Apple CarPlay en realtime verkeersinformatie. Verder ontdek ik een compact drie-spaaks stuurtje en klassiek ontworpen chromen luchtroosters. De zitplaatsen zitten perfect gevormd om mijn lichaam, alsof ik mijn favoriete bikerjack aan heb. Het is duidelijk dat de interieurontwerpers van Porsche hun stinkende best hebben gedaan om er een comfortabele en sportieve beleving van te maken.

Lees ook:  Aston Martin DB12: ‘s Werelds eerste Super Tourer

Porsche 718 Boxster S

Porsche 718 Boxster S

Naast haar opvallende lakkleuren draagt de Porsche 718 Boxster S grote en vlezige 20 inch wielen onder zijn Duitse pak. Voor de allerbeste grip.
En evenals als voorheen, kan het stoffen dakje automatisch omhoog en omlaag in een paar seconden, daarnaast is het verbazingwekkend goed geïsoleerd. Ook de bagageruimte voor én achter is indrukwekkend ruim voor een roadster, met een totaal laadvermogen van 375 liter. In zijn ‘fronty’ past gemakkelijk een grote reiskoffer! Kijk, dat biedt perspectieven voor een leuke roadtrip.

High heels proof
De Porsche 718 Boxster S heeft een staand en stroef gaspedaal en beschikt over een rempedaal dat bijna zo breed is als een surfplank. High Heels proof? Hell yeah. De pedalen kunnen niet gemist worden en met een hakje achter het matje haken is nagenoeg onmogelijk. Maar met sneakers aan heb je meer plezier in de 718 Boxster S, simpelweg omdat je het rijden in een Porsche écht wilt ‘voelen’.

Porsche 718 Boxster S

Value for money
Porsche biedt op de Boxster ook allerlei rijhulpsystemen. Zoals adaptieve cruise control (alleen in combinatie met een PDK) en een radarsensor, die bewaakt dan de weg voor je tot 200 meter. Maar ook rijstrookwisselhulp en parkeerassistentie met achteruitrijcamera. Dat laatste kan ik van harte aanbevelen. Want op die prachtige witte welvingen wil ik geen krasje!

De viercilinderlegende uit de (race)jaren 50 en 60 leeft in 2016 voort met de naam 718. De Porsche Boxster is een ambitieuze volwassen sportauto geworden, eentje die de concurrentie met zijn 911-broer bijna kan aangaan, simpelweg omdat hij een stukje goedkoper is.
Hebben. Punt.

De Porsche 718 Boxster gaat een stukje meer kosten dan de Porsche 718 Cayman.
718 Boxster handgeschakelde zesbak € 67.800
718 Boxster PDK € 68.395
718 Boxster S handgeschakelde zesbak € 86.368
718 Boxster S PDK € 82.900

Fabulous Fotografie: Lars Oosterveen

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Honda CR-V: Big surprise
De Honda CR-V, een regelrechte SUV-hit in Amerikaanse- en Aziatische landen. In...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *