Lexus RC300h: Beetje vreemd, wel lekker!

Lexus RC300h

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
8 Drive
8 Flirt factor
8 High Heels proof
8 Value for money
7.8

Voor een mooie driedeurs coupé mag je FemmeFrontaal AL-TIJD wakker maken. En dat hoeft niet persé met bruut RC-F geweld, maar dat mag ook met wat ingetogener geluid.

FemmeFrontaal test de Lexus RC300h, een beschaafde en stijlvolle hybride.

Flirt factor
De Japanse styling en fast & furieus-look zijn typisch Lexus en zo anders dan zijn concurrenten als bijvoorbeeld Mercedes en BMW. Dat valt in de smaak bij mij én het publiek. We worden nagestaard en krijgen zelfs handkusjes toe geblazen!


Comfort
Het interieur straalt luxe uit. De bediening van het infotainment systeem alleen niet. De bediening met het touchpad werkt namelijk schokkerig en dat vergt een vaste vinger. Wat wel goed werkt is het audiosysteem van Mark Levinson, dat is kraakhelder. En dankzij allerlei technische snufjes blijft mijn RC300h op het juiste pad. Van fancy tellers en klokjes, achteruitrijcamera’s mét piepjes, verwarming én airco in de zetels, lane departure warning tot het automatisch aanpassen van groot licht diep in de nacht bij een tegenligger.

Lexus RC300h

Drive
Voor Nederland is deze achterwiel aangedreven Lexus RC300h zeker interessant door zijn tweeliter turbomotor en hybride aandrijflijn. Samen leveren ze 223 pk. Door de elektromotor kan de Lexus 30 km elektrisch rijden. Stekkeren is niet nodig want hij laat zichzelf op door energie op te slaan. Bij lage snelheden rijd ik elektrisch, maar trap ik het gaspedaal dieper in dan springt de benzinemotor automatisch bij. Verwacht alleen geen RC-F achtig rijgedrag (de meest sportieve Lexus RC). Het blijft  een zware jongen door het gewicht van de accu en dat merk je. Of ik nu in Eco-modus rijd (ons bin zunig) of sportiever in de Sport (+) modus. Dat extra rugzakje zorgt voor wat minder scherp rijgedrag en trager optrekken dan je van zijn uiterlijk zou verwachten. Het is een hybride en als je hem zo benadert, dan heb je er heel veel plezier van! Zijn CO2 scheetjes zijn niet meer dan 108 gram per kilometer en in real life drinkt hij 6,0l/100 km (theoretisch 4,7l/100 km).

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Lexus RC300h

High Heels proof
Yep, met hoge hakken achter het stuur rijden is geen probleem in deze RC300h. Het staande gaspedaal (is aan de vloer gemonteerd) zorgt voor een optimale ligging van mijn voet en is heel comfortabel te rijden.

Lexus RC300h

Value for money
Een beetje vreemd maar wel lekker is deze Lexus RC300h. Prijzen beginnen bij €45.695,00 (BusinessLine Pro) en is dan al best volgehangen met goodies als parkeercamera en elektrisch verstelbare stoelen met verwarming.  De Luxury Line die ik reed snoept nog net geen €53.500 van je bankrekening. Je krijgt dan bijvoorbeeld chique zetels, 19 inch wielen en LED-lampen die je tegenliggers niet verblinden. Hiermee heeft hij meer pk’s en is hij goedkoper dan bijvoorbeeld niet hybride-concurrentie en dieselende BMW 4-serie coupe en Mercedes C coupé.

Lexus RC300h

Dus ben je op zoek naar een hybride auto voor in stadsverkeer of om lange stukken te cruisen? Dan is dit de Lexus voor jou, hij smoelt lekker, rijdt goed en is ook nog eens vriendelijk voor het milieu en je (zakelijke) portemonnee!

Lees hier meer rijtesten met Lexus:
Lexus RC-F: Op pad met Vin Diesel
Lexus NX300h: Scherp randje
Lexus CT200h: La dolce Lexus
Lexus GS: intelligente jongeman

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Smart Electric Drive: Lieverds, red de aardkloot!
Smart heeft in al zijn modellen een nieuwe elektromotor gelepeld. Dit betekent...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *