Mercedes-Benz E-Klasse: Klassebak

Mercedes-Benz E-Klasse

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
8 Flirt factor
9 High Heels proof
8 Value for money
8.6

“Dit is de nieuwe C-Klasse!” Als ik iedere keer een euro zou krijgen wanneer iemand deze opmerking maakte, was ik inmiddels trotse eigenaar geweest van een mooie Mercedes-Benz E-Klasse. Ja, je leest het goed: FemmeFrontaal test de nieuwe E-Klasse, niet de C-Klasse (knipoog).

Flirt factor
Kan jij Mary-Kate en Ashley Olsen uit elkaar houden? Als de Olson Twins lijken de C-Klasse en de nieuwe E-Klasse op elkaar. En samen hebben ze ook nog eens verrekte veel weg van de S-Klasse. Het stijlvolle design startte in 2013 met de S-Klasse en is subtiel doorgevoerd in de C-Klasse én de E-Klasse. Als je goed kijkt zie je slechts kleine stijlverschillen, waardoor de C-Klasse net iets sportiever oogt dan de E-Klasse, die laatste mikt op elegantie en iets meer lengte. Alleen connaisseurs merken het op, en van hen ontvang ik ‘thumbs up’ en luchtzoentjes onderweg. Of ligt het aan de 20 inch sloffen onder mijn E-Klasse die hem een tikkeltje fout, maar wel lekker, maken?

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Comfort
Bij het instappen in de E-Klasse  kom je terecht in een oase van weelde en comfort. Met een smaakvol en ingetogen interieur. De zetels zitten mij als gegoten en als ik ’s avonds nog een keer plaatsneem in de E-Klasse, valt de unieke sfeerverlichting op. Alsof ik in een luxueuze nachtclub zit. Ik verander de paarse kleur gelijk in het mintgroen, onze huisstijlkleur. Zonnig geel is ook gewoon mogelijk of, om de onze sporters in Rio aan te moedigen, oranje! De E-Klasse biedt namelijk 64(!) kleuren aan in haar sfeerverlichting. Keuzes…

Mercedes-Benz E-Klasse

Afgekeken van zijn grote broer de S-Klasse zit het ‘widescreen-dashboard’ nu ook in de E-Klasse. Hier ben ik wel even van onder de indruk. Want op de plekken waar je normaal gesproken klokjes en een vierkant media-scherm zou verwachten, bevindt zich nu een mega LED-scherm over bijna de gehele breedte van het dashboard. Niet vette-vingers-proof, maar wel té gek om naar te kijken. De meeste functies kan ik ook bedienen via knopjes aan het stuurwiel. En dan heb ik het niet over het harder of zachter zetten van het van de radio, maar over het bedienen van bijvoorbeeld de navigatie, of het instellen van sfeerverlichting. Je kunt deze knoppen aan het stuur tevens instellen op vingergevoeligheid. Je hebt dan de keuze uit: gevoelig scrollen, minder gevoelig scrollen of niet gevoelig scrollen… Tsja, heren, de E-Klasse is eigenlijk gewoon een vrouw (knipoog).

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Mercedes-Benz E-Klasse

Back to business. De S-Klasse is allang niet meer de slimste jongen van de familie. De E-Klasse dreigt nu zelfs de S-Klasse hierin te overschaduwen. Met als hoogtepunt dat ik de E-Klasse met mijn iPhone kan inparkeren. Oké, het duurt even voordat hij goed en wel in het parkeervak staat. En hoe knullig het er van buiten er ook uitziet, want na vijf minuten en acht keer steken staat hij eindelijk op zijn plek, ik vind het magisch. De smarthone kan ik tevens gebruiken als sleutel van de auto voor het ontgrendelen en toeteren op afstand.

Drive
De Mercedes-Benz E-Klasse vervoert mij geruisloos van A naar B. Alsof ik een speld kan horen vallen. Bijna saai. Mét luchtvering voor en achter strijkt hij werkelijk alles glad wat hij tegenkomt. Mijn testauto is een E200 Limousine, negentrapsautomaat, met 184 pk en een pittige viercilinder die de E-Klasse in 7,6 seconden van naar 0 naar 100 km/uur racet. Theoretisch gezien is dit echt een instappertje wat betreft motorisering, en toch voelt het niet zo.

Mercedes-Benz E-Klasse

De Drive Pilot functie is de meest spraakmakende gadget in deze auto. De optie brengt de E-Klasse een stukje dichter bij de zelfrijdende auto. De Drive Pilot is een combinatie van rijbaanassistent en active cruise control. Hij volgt daarmee het verkeer tot op hoge snelheid, hij remt automatisch af waar nodig en houdt zijn baan. Wat betreft de snelheid houdt hij zich aan de toegestane snelheid, de app Flitsmeister kan je dus verwijderen van je telefoon. Ook stuurt hij in flauwe bochten helemaal zelf. En na bijna 20 seconden vrolijk om mij heen zwaaien op de A2 vraagt hij vriendelijk of ik mijn handen weer aan het stuur wil doen.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Mercedes-Benz E-Klasse

Wil je meer nerd-talk? Want de keuze aan veiligheidsgadgets aan boord lijkt eindeloos. Neem naast de Drive Pilot bijvoorbeeld de slimme koplampen. Met ruim 84 LED’s past hij zijn verlichting aan afhankelijk van de situatie, denk bijvoorbeeld aan beter zicht bij nat wegdek of mist.

Mercedes-Benz E-Klasse

Value for money
Wereldwijd is de Mercedes-Benz E-Klasse een populaire gast. Meer dan 13 miljoen zijn er wereldwijd van verkocht. Ik heb van elk moment in deze Mercedes genoten. Geen moment van ergernis gekend. Zelfs de ‘kleine’ benzinemotor nam ik voor lief. En dat beetje imago dat nog aan hem kleeft, daar zijn we nu toch wel overheen, niet? Het is gewoon een klasse bak en ik ben eraan verknocht. Mag ik hem nog een weekje mee? Ah toe…?

Mercedes-Benz E-Klasse
Mercedes-Benz E-Klasse

Ik reed in een dik behangen E200 met een vanaf prijs van €50K. Met alle gadgets aan boord, een AMG-line pakket en dikke wielen was de totaalprijs €77K. Concurrenten zijn onder meer: BMW 5 Serie – prijzen vanaf €45, Jaguar XF – prijzen vanaf € 45, Audi A6 – prijzen vanaf €44.

Fabulous fotografie: Lars Oosterveen!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Het was liefde vanaf de eerste versnelling
Om maar direct met de autodeur in huis te vallen: ik rij...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *