Van ruilen komt huilen, maar van autodelen niet

autodelen

Steeds meer autobezitters doen het: autodelen. En waarom ook niet, want auto’s staan vaak 90 procent van hun tijd stil. Geparkeerd, ongebruikt en onbereden. Zonde. Helemaal in een deeleconomie als de onze. En verhuur je jouw auto, dan kun je er nog wat aan verdienen ook. Huur je de wagen juist, dan scheelt het je ook geld als je minder dan 12.000 kilometer per jaar rijdt. Toch is niet iedereen gecharmeerd van het uitlenen van z’n wagentje. Vooral door het idee dat degene die de auto huurt, ook schade kan rijden. Maar hoe zit het dan met die schade, ben jij hier als verhuurder aansprakelijk voor? Of is het de huurder die hiervoor opdraait?

Steeds meer caring is sharing

‘De ANWB denkt wel dat er nog wat barrières zijn weg te nemen. Er is onduidelijkheid over de eventuele nadelige gevolgen bij schade, bij pechhulp en wat te doen als iets misgaat met de betaling.’ Schreven we vorig jaar nog. Autodelen wordt nog steeds populairder en in onze deeleconomie hoor je het steeds vaker: sharing is caring. En in dit geval is caring sharing. Gunstig voor de eigen portemonnee en die van een ander. En – ook hip –  het is ook goed voor het milieu. Duurzaam dus. Win-win-win.

Verzekering, schade en het platform
Hoe zit dat nu dan als een huurder schade rijdt met jóúw auto? Gelukkig is het allemaal net even anders dan wanneer een ‘gewone’ bestuurder een ongeluk veroorzaakt met jouw wagen. Bij autodelen geldt de autoverzekering van de verhuurder namelijk niet. Deze wordt vervangen door een tijdelijke verzekeringspolis als de huurder rijdt. Moet er eigen risico worden ingelegd? Dan is het de huurder die hiervoor op moet draaien. Als verhuurder ben je, naast de last die je hebt van de schade, qua kosten niet aansprakelijk te stellen. Een nadeel is wel dat er alleen naar de dagwaarde wordt gekeken. Is de auto minder dan drie jaar oud en heb je daarvoor een nieuwwaarde-regeling, dan geldt deze niet als de huurder hier schade mee rijdt. Een ander nadeel is dat veel autoverzekeraars niet heel happig zijn om jou als verhuurder te accepteren voor de verzekering.

Lees ook:  In deze auto's rijdt de rest van de wereld, en wij (nog) niet

Huurovereenkomst nodig bij bekeuring

Wat moet je dan doen als een huurder een bekeuring krijgt? Deze boete is weer voor de huurder, logisch ook. Om dit aan te tonen, moet je de huurovereenkomst laten zien. Dit is het bewijs dat jij zelf niet aan het rijden was toen de boete werd uitgedeeld. Hiervoor moet je de auto wel via een officieel platform als MyWheels, SnappCar of WeGo verhuren.

Op de weg, maar ook ín de auto zijn er regels

Verhuurders kunnen regels opstellen voor het gebruik van hun auto. Het kan zijn dat je als verhuurder niet wil dat er wordt gerookt in de auto, dat je honden maar vies vindt en deze buiten wilt laten óf dat er een nummertje op je achterbank wordt gedaan – alleen toon dat laatste maar eens aan. Reba de Graaf gaf hier jaren terug al eens haar ongezouten mening over. Goed dus om te weten dat een huurder een boete kan krijgen als hij zich niet aan jóúw regels houdt.

 

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Mannen vs. vrouwen: wie krijgt er nou echt meer boetes?
“It’s a man’s world” is wat ons betreft niet waar. Het is...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *