McLaren 570S: rollercoaster ride

mclaren 570s

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
10 Drive
10 Flirt factor
9 High Heels proof
8 Value for money
9

“Whoooooohoooooooooo! K I C K E N!”, schreeuwen Rianne en ik allebei in koor, zodra ik het gaspedaal van de McLaren 570S richting de bodem vloer. Ooit in een achtbaan gezeten en elke keer weer in de rij gestaan om de ultieme snelheidskick opnieuw te ervaren? De 570S is zo’n een achtbaan! Eentje met turbochargers en een brullende V8! Trek die oranje veiligheidsgordels nog maar even stevig aan, want FemmeFrontaal test de McLaren 570S!

De naam McLaren kent bijna iedereen wel van de Formule 1. Beroemd geworden door de autosport en supercars is McLaren sinds jaar en dag ook bouwer van sportauto’s voor straatgebruik, zoals deze uitzinnige McLaren 570S.

mclaren 570s

Flirt factor
Het instappertje onder de supercars, zo wordt de McLaren 570S ook wel genoemd. Supercar rijden voor dummies. Ondanks de styling van de auto, is de 570S volgens McLaren geen supercar. Integendeel, het is een van de sportauto’s in McLaren’s nieuw opgerichte Sports Series. Supercar of niet, zelfs als doorgewinterde sportwagenfreak krijg ik rode wangetjes van de 570S.

mclaren 570s
mclaren 570S

De definitie van het begrip ‘headturner’ heeft voor mij, na een dag rijden in de 570S, een totaal andere invulling gekregen. Deze woest aantrekkelijke 570S laat zelfs mannen, graaiend naar hun smartphone, struikelen op de trap op weg naar de parkeerplaats. Doutzen Kroes move over. Want niet alleen op de parkeerplaats, overal waar ik met mijn woeste 570S kom veroorzaakt het opschudding. Ie-de-reen wil met de BA’er (beroemde auto) op de foto! Hij imponeert als een malle met zijn exotische oranjekleur, vleugeldeuren en een spitse neus. En hoewel McLaren anders beweert, is dit geen gewone sportauto. Bij het instappen merk ik het meteen. De gigantische portieren zwaaien als vleugels van een roofvogel naar boven open, om mij op mijn meest charmante wijze via de vrij hoge dorpel te laten instappen. Verrassend genoeg hoef ik mij niet eens dubbel te vouwen om in de auto te kruipen, serious, in een BMW i8 stappen is lastiger dan een McLaren 570S.

mclaren 570s

Comfort 
Eenmaal gezeteld in de cocon van de McLaren 570S is het zo fijn vertoeven dat ik er niet meer uitstap. De zacht lederen alcantara stoelen omhelzen me als een dierbare vriend. En verrassend genoeg biedt hij alle luxe aan boord die je maar wenst, van een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie (overbodige optie als je in een McLaren rijdt), touchscreen navigatie- en mediasysteem (niet heel intuïtief) tot climate control (tegen klotsende oksels). De allerbelangrijkste informatie lees je in het digitale dashboard bestaande uit drie kleine schermpjes. Verder ziet het dashboard er functioneel, simpel en eenvoudig uit, iets minder spannend als van buiten. Maar met een blik in de achteruitkijkspiegels zie je zijn gespierde torso gelukkig weer.

mclaren 570S

Denk je aan praktisch, dan denk je aan een Renault Espace. Maar ook McLaren kan praktische auto’s maken. Nee, je haalt je er kinderen je niet mee van school. Maar toch, onze 570S heeft een ruime kofferbak, ofwel ‘fronty’, want je spullen stop je in een McLaren voor in de auto. Ook kan ik de 570S op standje ‘drempel-proof’ zetten. De auto veert dan langzaam omhoog voor meer bodemvrijheid. Hij beschikt daarnaast over een bekerhouder. En ook aan gadgets zoals een USB-poort, wifi en Bluetooth heeft McLaren gedacht. Alsmede een achteruitrijcamera, onmisbaar om dit object heelhuids in te parkeren. Want parkeren is praktisch gezien een ramp. Nee: niet omdat ik vrouw ben, maar door de brede en ronde heupen met neerwaartse luchtinlaat voor extra aerodynamica. En ook zijn vleugeldeuren, die ik trouwens adoreer, nemen nogal wat ruimte in beslag wanneer je ze opent. Tot slot is het veelzeggend dat dit de eerste McLaren is met zowel een make-up spiegel als een handschoenenkastje!

mclaren 570S

Drive
Verguld ben ik met een V8 en twee turbo’s onder het zwarte gazen kapje aan de achterkant. Met een vermogen van 570 pk op de achterwielen heb ik een speelbeest te pakken! Op de Carlos Lens weegschaal telt hij slechts 1344 kilogram, schoon aan de haak. En dat is vederlicht onder sportauto’s. Hij is gemaakt van koolstofvezel versterkt kunststof, carbon, dat maakt hem zo licht.

mclaren 570S

Met een druk op de startknop komt de brullende V8 tot leven, wat een machine! De uitlaten van mijn pretmachine schreeuwen het uit als ik op het gaspedaal trap. Er zijn drie rijsmaken: Normaal (daar doen we het niet voor), Sport (jippie, dat wordt ‘m!) en Track (niet voor op de openbare weg). En ook ja, een start/stop-systeem zit erop. Die gaat gelijk uit. CO2-gekkies, die Britten.

mclaren 570S
mclaren 570S

Opschakelen en weer terugschakelen, opschakelen en weer terugschakelen, mijn nieuwe mantra in de 570S. Ik flipper me suf. Alleen al om het verslavende geluid te kunnen blijven horen. De acceleratie is werkelijk indrukwekkend: in zo’n 3,2 seconden schiet hij me van 0-100 km per uur, of was het nu 160 km/uur? Waar is die rem… Maar ook bij lage toerentallen rijdt hij soepel. Op wat praktische bezwaren na snap ik dat de McLaren 570S best nog weleens je daily drive kan zijn. Fel en agressief als je wil, zacht en soepel als het moet. Het bochtenwerk en de besturing zijn werkelijk subliem, alsof hij het wegdek gladstrijkt. Wendbaar en superstrak in de bochten. De 570S remt fantastisch en uitgebalanceerd, dat moet ook wel met die plotselinge snelheden. Wat betekent dat ik zelfs op hoge snelheid gedoseerd en rap stil sta zonder te eindigen met het McLaren-stuur als ketting om mijn nek. Zijn topsnelheid is 328 kilometer per uur. Dat klinkt als ‘heaven’, als je wilt vliegen.

High Heels proof
Zoals het een sportauto of supercar betaamt heeft hij een staand gaspedaal. De ideale auto voor een vrouw met hoge hakken om te gassen. Ware het niet dat ik bij de McLaren alles, maar dan ook echt alles, wilde voelen. ‘Bonden’ noem ik dat. Het liefst rijd ik er dan in met blote voeten, maar witte sneakers doen het ook goed.

mclaren 570S

Value for money
Wat een bijzondere rijervaring was dit. Cruisen, racen en toeren in een auto met een vanafprijs van 240.000 euro. Een, *kuch*, ‘betaalbare’ McLaren. De meest exclusieve versies zijn overigens de McLarens uit de Ultimate Series, denk aan de P1. Daarop volgen de McLarens uit de Super Series, zoals de 650S en 675LT. En tot slot volgen dus de McLarens uit de Sport Series: 570S, 540C en 570GT.

mclaren 570S

Waarom zou je ervoor sparen? Of minstens over een McLaren 570S mogen dromen? Omdat je het verdient, om te genieten, om stiekem te pronken, om los te gaan op het circuit of omdat je verslaafd bent geraakt aan de 570S-achtbaan! Dat gevoel. Onbetaalbaar.

FABULOUS FOTO’S VOOR BOVEN JE BED: LARS OOSTERVEEN PHOTOCREDIT.
Locatie: groene paviljoen in Baarn.

More from Odiel Mennink

Nieuwe Porsche Panamera met 14% bijtelling

Vrekken en groenliefhebbers; ook in een Porsche kun je vanaf dit jaar...
Read More