Jaguar F-Pace: Moves like Jaguar

Jaguar F-Pace

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
8 Flirt Factor
8 High Heels proof
7 Value for money
8.2

Verleidelijke SUV’s We kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Maserati Levante, Mercedes-Benz GLC… Het is een komen, en nog niet gaan, van SUV’s op de markt. De strijd om wie het leukst is, is nog niet gestreden. De Jaguar F-Pace is gloednieuw in het segment en heeft alle stijlelementen in zich om de strijd aan te gaan met zijn concurrenten. Een late verschijning, vinden velen.

Of is de Jaguar F-Pace gewoon fashionably late?

Flirt factor
Oké, hij is wat aan de late kant gearriveerd, maar hij werd dan ook opgehouden door een aantal belangrijke zaken; zoals het uitzoeken van een opvallende Jaguar-outfit. Eentje waarvan zelfs paparazzi-fotografen op de rode loper wild van worden. De uiterlijke kenmerken van de Jaguar XF en XE zijn voortreffelijk. Ook heeft de F-Pace iets van zijn sportieve broer, onze geliefde Jaguar F(emme)-Type, met zijn ronde, gespierde bips en de LED-lichten achter. En. Die. Kleur. WAUW! Dit kleurtje heet ‘Italian Racing Red’. Is dat te heftig voor je, dan is er ook een gave ‘Racing Green’ kleur om uit te kiezen.

Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace

Comfort
Wanneer ik mij comfortabel heb nestel op de rode(!) lederen zetels, valt het mij op hoe ruim de cabine is. En als ik het dashboard aai voelt het kwalitatief aan. Ik druk de startknop in en hij rekt zich als het ware uit zijn slaap; de luikjes van de chromen ventilatieroosters gaan langzaam open en de ronde chromen knop van de automatische versnellingsbak gaapt zich een weg naar boven. “Goodmorning dear!

Jaguar F-Pace

Het media- en navigatiesysteem is intuïtief genoeg en ziet er gelikt en bij de tijd uit. Met de rest van de on board opties zit het ook wel snor in de F-Pace. Standaard verwent de F-Pace je met cruise control, climate control (aan beide kanten), audiosysteem, 18 inch wielen, verwarmde spiegels, display in het dashboard, achteruitrijpiepjes, Hill launch assist, trailer stability assist, Drive Control, elektrische handrem en neerklapbare achterbank. De rest van alle luxe aan boord is not-for-free. Optioneel is onder andere een powervol premium geluidsysteem. De moeite waard moet ik zeggen, zeker als je digitale radio (DAB) optimaal wilt beluisteren. Ook passagiers achterin worden flink verwend in de F-Pace want ze beschikken over een hoeveelheid beenruimte om over op te scheppen.

Jaguar F-Pace

Need to know, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Discovery Sport is er in de F-Pace geen plek voor zeven zitplaatsen.
De F-Pace is daarnaast wel weer de meest praktische Jaguar ever. Met een kofferbak met ruimte voor 650 liter aan bagage (denk vier grote koffers, twee golftassen, 10 hockeysticks), biedt hij zelfs meer ruimte dan een Porsche Macan of Cayenne. Ga daar maar aan staan. Ook is de laadhoogte van de bagageruimte laag en als je alle banken plat gooit beschik je simpelweg over een vlakke vloer.

Jaguar F-Pace

Drive
Dieselen of benzine rijden? Jaguar biedt drie verschillende motoren van de F-Pace aan: 3.0 liter V6 benzinemotor met 380 pk (zoals ook in de F-Type), een 3.0 liter turbo dieselmotor met 300 pk én de meest interessante voor ons zuinige kikkerlandje, de 2.0 liter turbo dieselmotor met 180 pk. Je kunt vervolgens kiezen uit alleen achterwielaandrijving of, voor iets meer avontuur, uit vierwielaandrijving.

Jaguar F-Pace

Ik test de 2.0 dieselversie met vierwielaandrijving (AWD). Helemaal niet zo’n gekke keuze, want de F-Pace voelt met een kleinere dieselmotor wellicht wel lichter en scherper aan dan met dikke motoren.

De motor is gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. De F-Pace schakelt soepel en wanneer ik het zelf wil doen kan ik achter het stuur flipperen. De F-Pace zo goed uitgebalanceerd dat als ik bijvoorbeeld hard de bochten instuur het geen seconde aanvoelt alsof ik in een grote SUV rijd. En met een sprintje van 0 naar 100 in bijna 9 seconden komt hij ook vlot genoeg van zijn plek. Net als de andere Jags, is hij gemaakt van lichtgewicht aluminium, hij is daardoor eenvoudig te handelen en dankzij zijn adaptieve dempers, blijft hij strak op de weg, zelfs een scherp bochtje hier en daar maakt hem niet bang.

Jaguar F-Pace

Terwijl hij met name voor het asfalt is bedoeld kan hij ook off road. Een speciaal systeem on board maakt het namelijk mogelijk om de F-Pace te laten stijgen of laten dalen van steile hellingen. Het enige wat je als bestuurder moet doen is goed kijken en sturen.

High Heels proof
Ik kan gerust met mijn pumps achter het stuur kruipen van de Jaguar F-Pace. Hij heeft een staand gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. Mijn rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding om het gas te doseren.

Value for money
Hot? Ja. Praktisch? Ja. Alhoewel…. kijk, de Jaguar F-Pace is niet de meest voor de hand liggende family car, maar wel een geweldige alleskunner met zowel sportieve als comfortabele rijeigenschappen. De Britten hebben vier versies van de Jaguar F-Pace in het leven geroepen. Van betaalbaar tot best wel prijzig. In volgorde van betaalbaarheid: Pure (vanaf 56k), Prestige (vanaf 59k), R-Sport (vanaf 62k), Portfolio (vanaf 63k), S (vanaf 92k) en last but not least, de First Edition (vanaf 101k). Mijn testauto: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport AWD kost ongeveer 85k.

Fotografie: Raymond Zonneveld (dank!)

Comments

comments

More from Rianne Bergman

DS3 Givenchy Le MakeUp: ladies, put a ring on it!

Hoe stoer wij af en toe ook lijken met snelle BMW’s en...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *