Suzuki Ignis: It’s a Giant Suzuki! 

Suzuki Ignis

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
6 Flirt factor
6 Value for money
6.8

De Suzuki Ignis, toch wel het muurbloempje onder de kleine ruimte auto’s, heeft een metamorfose ondergaan. Echt. Het praktische autootje dat je van a naar b brengt en nooit in de steek laat is helemaal vernieuwd. Hoe? Nou, hij is er in ieder geval niet saaier op geworden, eerder knap eigenaardig.

Ik test voor FemmeFrontaal de nieuwe Suzuki Ignis in Rome!

Flirt factor
Aangekomen in Rome staat er een eigenwijs, apart en eenvoudig autootje voor mijn neus. Met zijn bijzondere neus en bips is het een opmerkelijke Suzuki geworden. Een die lijkt op geen ander. Het automerk heeft veel tijd gestoken in een onderscheidend uiterlijk, en dat is gelukt. Vooral zijn bijzondere silhouet blijft fascineren: you hate it or you love it. In ieder geval uitgesproken. En om hem helemaal te laten opvallen tussen alle andere confectieauto’s heeft Suzuki de Ignis ook nog eens schreeuwende kleurtjes meegegeven zoals Fervent Red, Flame Orange, Pearl Metallic of Neon Blue Metallic. Dat vrolijkt de boel flink op!

Suzuki Ignis

Comfort
Bij het instappen in onze newbie verbaas ik mij maar over een ding: “It’s a Giant Suzuki!” (ken je die reclame nog?).  Småland in Ikea is er niets bij. Wat een speelruimte! En dat in zo’n ogenschijnlijk kleine SUV. Snel leggen wij onze koffers in de achterbak en ik vraag mijn autobuddies plaats te nemen in de auto, het maakt mij niet uit waar, plek zat. Ik rij! Omdat één autobuddy achter mij wil zitten zet ik uit voorzorg mijn stoel verder naar voren: “Dan heb je meer beenruimte”, zeg ik nog. Hij lacht mij uit, want hij zat al lang en breed comfortabel achter mij. De achterbank kan ik trouwens ook naar voren en naar achteren duwen voor meer laadruimte in de kofferbak. Handig.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis

Voordat ik wegrij loop ik nog wat te prutsen met het media- en navigatiesysteem in het dashboard: Welke radiozenders zijn leuk in Italië? Waar rij ik straks naartoe? Hoe koppel ik telefoon? Huh….euh…zit er ook Wi-Fi aan boord van de Ignis? Het moet niet gekker worden! Eenmaal alles ingesteld en genesteld in de comfortabele stoelen start ik de Ignis voor een citytrip door Rome!

Drive
Wegrijden in de Suziki Ignis is super eenvoudig: stap in druk op START en let’s go! Mijn testauto beschikt over een 1.2 DualJet motor + SHVS. Dat laatste is een slimme hybride-aandrijving die het brandstof verbruik vermindert. Super-zuinig is de Ignis dan: 1 op 23.

Suzuki Ignis

Onze ‘road to Rome’ kent verschillende uitdagingen voor de nieuwe telg van Suzuki; van drukke snelwegen tot gave scheurweggetjes. Ook rijden wij offroad over bospaadjes die behoorlijk stijl naar boven lopen. Een flinke uitdaging voor de motor van de Ignis, maar gelukkig kan ik hem een klein beetje helpen de bergen op te klimmen door vooral veel terugschakelen en flink gas erop! Met wat gehijg (niet van ons) bereiken wij de top. Wat een uitzicht!

Suzuki Ignis

Rijden Italië rijden kan best eng zijn. Het is druk op de weg en voor Italianen is een auto slechts blik. Ik moet dus anticiperen als een malle en dan heb ik wel een auto nodig die direct reageert en veilig is. Daar is bij Suzuki ook over nagedacht. Want wie heeft het niet eens meegemaakt? Plotseling allemaal rode remlichten voor je, auto’s die onverwacht van rijbaan wisselen of een enorme hoosbui op je dak met als gevolg aquaplaning? De Suzuki Ignis is hierop voorbereid. Om te voorkomen dat je de zes airbags moet gebruiken, beschikt hij namelijk over AllGrip en Dual Brake Camera Support (als optie). Wat houdt dat in? Stel je rijdt relaxed op de snelweg tot een auto voor je ineens snoeihard remt, nog voordat jij het ziet en kan handelen, remt de Ignis al voor jou. Daarnaast houdt de Ignis ook de lijnen van de rijbaan in de gaten, mocht je een onverwachte stuurbeweging maken, dan voel je een trilling in het stuur met als doel om je even wakker te schudden. Een derde oog in je auto, best fijn toch? Zeker in Italië (knipoog).

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

High heels proof
Sexy stilletto’s en de Ignis gaan niet samen. Nee, ik zou dan toch gaan voor comfy schoeisel, een paar sneakers of een gemiddeld hoge hak (7 cm) gaan prima met het stroeve hangende gaspedaal in de Suzuki.

Suzuki Ignis

Value for money
Wil de ware concurrent van de Suzuki Ignis nu opstaan? Ik denk dat kopers van een Toyota Aygo of Hyundai i10, Nissan Note of Honda Jazz het sterkst aangetrokken worden door de nieuwe Ignis. Of de berijder hiervan een hippe jonge travelblogger is, dat betwijfel ik. Eerder een babyboomer. Maar eerlijk, ik schrok wel een beetje van de prijs. Maar dat had Odiel ook bij de Honda Jazz.

Met vanaf prijzen die beginnen bij 14.500 euro voor een standaard Suzuki Ignis, moet ik toch wel even slikken. Met een superveilige en gepimpte all-inclusive versie van de Ignis (mijn testauto) zit je al snel op 18.000 euro. Wat krijg je daarvoor terug? Betrouwbaarheid, degelijkheid, eigenaardigheid én een derde oog!

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Nissan Juke: het blijft een markante verschijning
Met een ‘Hollands’ wolkendek boven mijn hoofd mag ik in het normaal...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *