DS3 Performance rijtest: Stoertje!

DS3 Performance

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt Factor
9 Drive
8 Comfort
7 High Heels proof
7.5 Value for money
8.1

De allersnelste DS3 heet vanaf nu DS3 Performance. Een directe concurrent van vlugge Japie, de Peugeot 208 GTi. Zou DS daarom de DS3 Performance ‘maar’ 208 pk hebben meegegeven? Franse humor. Ik was in ieder geval in mijn nopjes met de snelste DS3!

Flirt factor
Na een weekje rijden in dé meest ultieme meisjesauto van DS, de DS3 Givenchy Le Make Up verruilde ik mijn ‘make-up-pet’ met mijn ‘race-pet’. Wat een knalrood stoertje is dit met zwarte accenten, een classy body-kit en 18 inch Michelin Sport wielen. Hallo flirt factor!

DS3 Performance

DS3 Performance

DS3 Performance

Drive
Een 1.6l viercilinder turbomotor produceert alle 208 paardenkrachten van de DS3 Performance. Het vurige vermogen zit hem echt in de turbo en dat hoor je bij het wisselen van versnellingen. Koppie erbij want DS3 Performance reageert overactief bij het opschakelen. En man, wat een grip heeft dit kleine sportautootje! Het stabiele sportonderstel heeft een sperdifferentieel op de vooras en een torsen differentieel. Dat klinkt heel technisch, en dat is het ook, maar het resultaat is dat je de bocht net iets sneller hoekt dan met een normale auto en de grip fantastisch is. Hij plakt als stroop aan het asfalt.

DS3 Performance

Ook remt hij als een malle door de toevoeging van speciale Brembo remklauwen. Even wat cijfers: in 6,5 seconden sjeest hij mij van 0-100 km/u én zijn topsnelheid is 230 km/u. Echter geen mens houdt dit sportieve standje eeuwig vol, ik dus ook niet, daarom heeft de DS3 Performance ook een comfortabele stand om in te rijden en dat voelt weer een klein beetje als vanouds en Frans aan.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Comfort
Over comfort gesproken. Op het moment dat ik zijn fabulous kuipstoelen zag wist ik het direct, hier ga ik veel kilometers mee maken. Voorin zit en voel je je echt ‘Queen Bee van het asfalt’. Achterin voel ik mij eerder een verfrommeld hoopje mens. Kijk, ik ben niet lang en rij altijd met mijn kin op het stuur (geleerd in de racerij). Dus achter mij kan er prima iemand zitten, van mijn lengte. Maar ben je als bestuurder al wat langer, tsja, dan kun je hooguit je handtas kwijt op de achterbank. Maar hé, je koopt toch geen DS3 Performance voor de familie, toch?

DS3 Performance

DS3 Performance

High heels proof
In een auto waar je ook in hoort te racen rij je niet met hoge hakken aan. Nee, om optimaal te genieten van het vermogen (en safety first) is dit echt een sneakerauto! Je gaat toch ook niet hardlopen met stiletto’s aan? Behalve FemmeFrontaal Evelin (knipoog).

DS3 Performance

Value for money
Al met al is de DS3 Performance net iets minder diehard dan bijvoorbeeld de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition, maar wel weer een stukje comfortabeler en christelijker voor dagelijks gebruik. Vanaf 32.000 euro staat hij in de showroom. Kies je voor het echte werk, met alles erop en eraan, dan zit je op bijna 35.000 euro. Een redelijke prijs voor wat je krijgt aan sportiviteit en luxe aan boord: parkeersensoren achter, aluminium pedalen en voetsteun, automatische airconditioning, luxe bekleding 7inch touchscreen tablet, 18inch lichtmetalen wielen en natuurlijk het performance sport onderstel.

Foto’s door: Raymond Zonneveld.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Mercedes-Benz E-Klasse Coupé: Mag ik hem nog een weekje mee? Ah toe…
Duitsers noemen hem “The masterpiece of intelligence”. Ik noem hem een “eye-catcher”,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *