Honda Civic: hij is terug van weggeweest!

Honda Civic

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
8 Drive
7.5 Comfort
7 High Heels proof
7.5 Value for money
7.4

De eerste Civic waar ik in reed was er eentje uit de jaren 90. Toen was het de ideale auto om optisch en motorisch te tunen. Compleet met intercooler, supercharger, roggelende uitlaat, brede bodykit en verlaagde vering reed ik al bumperschavend over drempels door de stad.  Inmiddels is het 2017 en ziet de 10de generatie Honda Civic zijn levenslicht. Op naar Barcelona waar Honda mij heeft uitgenodigd  om de allernieuwste Civic te testen!

Liever kijken naar de nieuwe Honda Civic?

Flirt factor
De kleine hatchback van vroeger is inmiddels een uit de kluiten gewassen auto geworden. Het nieuwe model is ten opzichte van de negende generatie breder, langer en lager geworden. Een echte gezinsauto. Het is de eerste auto die van een nieuw ontwikkeld platform gebruik maakt. Aan het uiterlijk moet ik even wennen, het lijnenspel is namelijk complex. Maar complimenten aan Honda dat ze elke keer weer een compleet nieuw uiterlijk aan de Honda Civic geven. Beter dan andere merken waar ik eerst drie keer moet kijken of dat nu wel het nieuwe model is…

Honda Civic

Drive
Ook de motor is compleet vernieuwd. Vooralsnog zijn er twee benzine varianten beschikbaar: de 1 liter 3 cilinder VTEC-turbo met 129pk en de 1,5 liter 4 cilinder VTEC-turbo met 182pk. Beide smaken kunnen worden gekoppeld aan de 6-bak of een CVT (automaat) die ook vernieuwd zijn. De dieselvariant wordt eind dit jaar verwacht.

Honda Civic

Het gloednieuwe platform werpt zijn Japanse vruchten af. De carrosserie van de auto is lichter en sterker en de wielophanging is verbeterd. Dit zorgt allemaal voor beter rijgedrag.  Van onderstuur is nauwelijks sprake, tenzij ik achterlijk snel een rotonde of een bocht instuur.

Luisteren naar het gaspedaal en de rem doet hij ook goed. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de CVT-variant bij de 1 literversie. Hier pakt de Civic onderin wat lekkerder op en geeft meer rust in de auto doordat ik niet elke keer hoef te schakelen. De stuuruitslag is klein, hoe meer ik stuur hoe sneller de wielen draaien. Op een bochtige weg of in de stad hoef ik dus niet veel aan het stuur te draaien. Fijn!

Honda Civic

Comfort
Als ik mij in de bestuurdersstoel van de Civic laat zakken valt het mij op dat ik lekker laag zit. Zo’n lage zit geeft me het gevoel dat de auto mij meer omarmt dan een hoge zit waardoor ik mij ook beter verbonden met de auto.  Het interieur van de Civic heeft een jeugd injectie gekregen: de gebruikte materialen zien er premium uit, er is minder gebruik gemaakt van plastic en de afwerking is netjes. De vernieuwde touchscreen van het navigatie- en mediasysteem werkt goed, al kan ik wel mijn vingerafdrukken tellen op het scherm als de zon erop staat.

Honda Civic

Ook Google Maps in je smartphone aansluiten op het systeem is een makkie, De binnenruimte is tevens gegroeid en er is achterin voldoende beenruimte. Hoofdruimte achterin is daarentegen door de aflopende daklijn beperkt en vormt een uitdaging voor lange mensen.

Honda Civic

Het zicht door de achterruit van de Honda Civic wordt voor een kwart in beslag genomen door zijn giga spoiler waardoor ik achterliggende auto’s vaak niet in het vizier heb. Extra opletten dus. Parkeren is makkie dankzij de achteruitrijcamera, ik zie ik zelfs alle irritante kleine paaltjes en loslopende huisdieren op het scherm tijdens het inparkeren. Verder vind ik allerlei vakjes om mijn spullen in op te bergen en zie zelfs een oplaadmatje voor apparaten. Dit laatste werkt helaas nog niet bij mijn iPhone 5s omdat deze (nog) niet draadloos geladen kan worden.

High Heels proof
De Honda Civic heeft een hangend gaspedaal maar geen vervelende matjes waar mijn hakken achter blijven haken. Niet de meest ideale auto om met hakken te rijden maar het kan zeker wel. Met de CVT-versie heb ik alleen een gas- en rempedaal dus dan is rijden met hakken helemaal geen probleem.

Honda Civic

Value for money
Met zeven uitrustingsvarianten valt er genoeg te kiezen. Prijzen beginnen bij €24.670 en lopen op tot €37.140. Omdat Honda veiligheid voor iedereen bereikbaar wil maken zitten er op alle modellen standaard veiligheidssystemen zoals een actief remsysteem, frontaal botswaarschuwingssysteem, verkeersbordherkenning en rijstrookassistent. Mijn favoriet is de 1 liter 3 cilinder turbo VTEC met 129 pk en CVT in Elegance trim (met infotainmentsysteem, navigatie, parkeersensoren, dikke velgen en achteruitrijcamera) die te koop is voor €29.780. Maar als ik écht sportief wil rijden pak ik de Type-R wel (knipoog)!

Comments

comments

More from Evelin Dorssers

Buckle up: vlog FemmeFrontaal op het Opel Rally On event!

Opel organiseerde deze week een spectaculair rally-event voor bloggers – Opel Rally...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *