Rijtest Honda NSX: Snel, bruut en stijlvol

Honda NSX

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Flirt Factor
9.5 Drive
9 Comfort
9 High Heels Proof
9 Value for money
9.3

Bij de eerste aanblik op de nieuwe Honda NSX trappel ik van blijdschap. Na een periode van kijken kijken, kijken en niet rijden, is het dan zover. Mijn rode pumps verruil ik voor witte sneakers en ik duik enthousiast de parelmoerkleurige NSX in voor een rondje België!

Liever kijken naar de nieuwe Honda NSX?

Drive
Eenmaal gezeteld in de vuurrode lederen bestuurdersstoel en de zwarte gordels om het lijf, druk ik ongeduldig de startknop in van de NSX. Wat volgt is stilte, complete stilte. Want alhoewel haar uiterlijk anders doet vermoeden, is de Honda NSX een hybride supercar. Dat betekent dat deze vierwielaangedreven NSX naast een 3,5L V6 motor, drie elektromotoren heeft, waaronder twee stuks die de voorwielen aandrijven. De stilte wordt echter al snel verdreven wanneer ik het gaspedaal vloer. Dan ontpopt zich het geluid van een sexy bariton die mijn hartje sneller doet kloppen, het asfalt doet schudden en de adrenaline door mijn lijf jaagt.

Honda NSX

Maar hij kan meer dan brullen met zijn 581 pk in totaal.  Van 0 naar 100 in 3 seconden: ik word echt gekatapulteerd. En dat gecombineerd met een negentrapsautomaat met dubbele koppeling maakt dat ik soepeltjes de topsnelheid van 308 km/u aan zou kunnen tikken. Het bochtenwerk, niet in de laatste plaats door mijn strakke rijstijl, is magnifiek, geen centje pijn aan boord. Alleen maar een verwende glimlach.
Honda NSX

Het asfalt, dat laat ze niet meer los. De vering is met recht stevig doch zeer comfortabel te noemen. Want hoe relaxter de rijmodus – van ‘quiet-mode’ naar ‘sport-mode’ –  hoe comfortabeler de rit. Spelen in standje ‘Sport+’ is ronduit bruut. Dan ervaar ik pas weer wat zwaartekracht is. Geen enkele bocht in de buurt van het Belgische Waterloo kent nog genade met mij in de NSX. De wielen en Brembo-remmen – die ook worden gebruikt in de F1 – houden de massa van de auto op een absoluut minimum voor een betere wegligging. Op het circuit zorgt dit voor zinderende en onvergetelijke actie.
Honda NSX

Flirt factor
Ruim 9 jaar heeft Honda, in samenwerking met Acura in Amerika, gewerkt aan de nieuwe NSX. Met aan het hoofd van het designteam autovrouw Michelle Christensen. Het plan was om de nieuwe Honda NSX te bouwen met een kolkende V10 motor. Dat idee werd echter al snel van tafel geveegd, om later een NSX te ontwerpen met een V6-hybridemotor met twin-turbocompressoren. Toekomstproof.
Honda NSX

De NSX is daarnaast niet zomaar een ‘supercar’. De NSX is een ‘cult car’. Het oudste model dateert uit 1990 en heeft wereldwijd een gigantische fanbase opgebouwd onder de liefhebbers. De vintage NSX is tot 2005 gebouwd en is inmiddels als collectors-item interessanter dan geld op de bank zetten.
Honda NSX

Het zwarte dak en de brede set achterlichten zijn een knipoog naar de klassieke NSX, terwijl de functionele luchtinlaten en zijn scherpe neus de nieuwe NSX een woest aantrekkelijk en agressieve look geven. Onder haar parelmoer witte kleur draagt de NSX grote en vlezige wielen, voor de allerbeste grip.
Honda NSX

Comfort
Ondanks haar pittige uiterlijk, is het interieur van de NSX opvallend comfortabel. De pornorode (ja, ze zegt het gewoon) zetels omhelzen mijn lichaam. Sterk en perfect gevormd zijn ze. Enigszins hard, maar wel doordacht. Bijna elk drukpuntje wordt ondersteund. Ook over de bedieningselementen is nagedacht, Alles zit op een logische plek en ik hoef mijn armen niet te verrekken. Ergonomie met als doel: oogjes op de weg houden en GAAN met die New Sports eXperience (NSX)!
Honda NSX

De cockpit van de NSX dwingt direct respect af. Op de plek waar je in een doodgewone auto 100 km per uur zou zien staan, recht voor je namelijk, staat nu een digitaal dashboard voor mijn neus met het allerbelangrijkste klokje in de NSX pontificaal voor mijn neus: de toerenteller. Eentje die bij 6000 toeren nog lange niet in het rood staat. Wauw. Bij welke Belgische ambtenaar kan ik mij melden om een ontheffing voor verkeersboetes aan te vragen?
Honda NSX

Omdat de Honda NSX, net als de McLaren 570S, is ontworpen als daily drive – zitten er op dit speledingetje alle benodigde luxe accessoires en rijhulp-systemen die je nodig hebt. Van Lane Departure Warning, voor als je buiten de lijntjes kleurt tot een premium soundsysteem, mocht je het uitlaatgeluid van de NSX niet als muziek willen horen.

Voor mensen die nog nooit in een super car hebben gereden: stop je Snickers of je lipstick niet in de achterbak. Ik herhaal, doe het niet. Dan houd je namelijk geen chocolade of lippenstift meer over, de motor achterin verslindt ze, maakt er warme pap van. Bye bye nieuwe make-up by Charlotte Tilbury *sip kijkt*.

High Heels proof
To be honest, dat heb ik niet eens getest! Zodra je de NSX ziet wil je sneakers aan. En zeg nou zelf, als je met zo’n prachtige auto aankomt bij je date, dan heb je toch geen Louboutins nodig?
Honda NSX

Value for money
Serieus, de Honda NSX kan qua prestaties én looks concurreren met Porsches, Ferrari’s en daily drives van McLaren. Daarnaast is de NSX wat mij betreft ook nog eens een stukje handzamer dan zijn concurrenten, compacter en makkelijker om mee te manoeuvreren. Ook wat betreft prijs is de NSX interessant in deze klasse. Hij kost ongeveer 200.000 euro. De all inclusive versie zal op een iets hoger bedrag uitkomen. Te koop is de Honda NSX bij acht dealers in Europa, en hij wordt in ieder jaar in gelimiteerde oplage gemaakt. Opnieuw een collectors-item dus.
Honda NSX

Onvergetelijke dagen waren het met de nieuwe Honda NSX. ‘s Avonds laat in bed gierde de adrenaline van een dag nog door mijn lijf. Mijn rechtervoet had zelfs last van fantoompijn en bleef maar doortrappen op het gaspedaal onder het dekbed. Deze vrouw is verkocht en verknocht aan de nieuwe NSX. Ik pas alvast mijn ‘droomauto’ aan in mijn profiel….
Honda NSX

Fab Fotografie door Lars Oosterveen

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Alfa Romeo Giulietta QV: Jules & ik

Alfa Romeo Giulietta QV. Trots rij ik Jules de parkeerplaats op. Ik...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *