Vlog: Michelin Pilot Sport 4S band getest tijdens de Michelin Passion Days!

Michelin Pilot Sport 4S

Michelin kennen we natuurlijk van de Crossclimate band, het alternatief voor een vierseizoenen band.  Nu hebben ze weer iets nieuws: de Michelin Pilot Sport 4S band: de beste sportband op het vlak van veiligheid.  Nou, dat gaat Evelin op circuitpark Zolder in België testen, met als toetje rijden in een Formule 4 raceauto!

Wat is de Michelin Pilot Sport 4S band precies?

De Pilot Sport 4S is een band voor sportief rijgedrag op de openbare weg. Op het circuit van Zolder hebben we zelf mogen ervaren dat tijdens remtesten – op zowel nat als droog wegdek – de remweg van deze band tot meer dan een meter korter is dan die van andere bandenmerken. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met het profiel van de band en de rubbersamenstelling. Een meter lijkt misschien niet veel, maar die afstand kan net het verschil uitmaken tussen een botsing met je voorganger of niet.
Michelin Pilot Sport 4SMichelin Pilot Sport 4S

Stuurbeweging vs. een bol koekjesdeeg
Het profiel van de band is zo gemaakt dat het zich aanpast aan het wegdek voor het beste contact en brengt stuurbewegingen zo goed mogelijk over naar dat wegdek. Denk aan een bol vers koekjesdeeg. Duw je met je hand aan de rechterkant van die bol, dan zul je zien dat door de druk het deeg onder je hand vandaan wil gaan. Terug naar de band, als er druk op de band komt, door bijvoorbeeld naar rechts te sturen, kan deze door de druk vervormen. De Michelin Pilot Sport 4S heeft een speciale techniek waardoor deze band in perfecte vorm blijft. Handig als je van sportief rijgedrag houdt.

Michelin Pilot Sport 4S

Over sportief rijgedrag gesproken, Michelin heeft jarenlange ervaring in de autosport, denk bijvoorbeeld aan race-events als de ’24 uur van Le Mans’, WRC en de Formule E. De kennis die ze tijdens deze races opdoen wordt weer gebruikt in de normale straatband.

Michelin Pilot Sport 4S

Rubbersamenstelling vs koekjesdeeg
Wat verder opvalt is dat een Michel Pilot Sport 4S band gemiddeld 8000 km langer meegaat dan zijn concurrentie. Makkelijk gezegd natuurlijk, dus hoe komt dat? Ik maak ook hier grofweg de vergelijking met koekjesdeeg: een band heeft slijtage, wat dus verlies van het materiaal is. De structuur van het rubber is na veel onderzoeken zo samengesteld dat de band langer meegaat. Denk aan het koekjesdeeg, hoe optimaler de ingrediënten bij elkaar passen en gemixed worden, hoe beter het deeg wordt. En daar is vaak heel wat kennis van oma’s aan vooraf gegaan 🙂

Het oog wil ook wat
Jah echt, omdat het oog ook wat wil heeft Michelin de band een premium touch meegegeven. Dat zijn velourseffecten op de zijkant van de band die glanzen als er licht op schijnt. Shiny hoor! En om het verhaal compleet te maken blijven dankzij de velgrandbeschermers ook de precious velgen van jouw auto beschermd. De band steekt namelijk net iets buiten de rand van je velg uit. Geweldige vinding!

Hier vind je meer informatie over de band en welke het beste bij jou rijgedrag past!

More from Evelin Dorssers

Uitreiking Autosport Awards 2014 in Londen

De Autosport Awards van het Engelse Automagazine Autosport worden sinds 1982 uitgereikt...
Read More