BMW 5 Serie Touring: YES (Wo)man!

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Comfort
9 Drive
8 Flirt factor
9 High heels proof
9 Value for money
9

Wat jouw vraag over de nieuwe BMW 5 Serie Touring ook is; ik moet de vragen waarschijnlijk allemaal met JA beantwoorden…! Met een Münchner Weißwurst in mijn ene hand en de smartkey van BMW in mijn andere hand beantwoord ik graag alvast je vragen: Is hij beter dan de vorige? Ja. Is hij fantastisch om in te rijden? Ja. Is hij ultiem comfortabel? Ja. Kan ik er snoeihard mee rijden op de Deutsche Autobahn? Ja. En is hij nog praktischer dan de vorige? Ja. Is er nog meer dat ik moet weten? Ja, lees maar verder!

Liever kijken naar de BMW 5 Serie Touring?

Flirtfactor

De flirtfactor is een tricky one als het gaat om stationwagens. In mijn omgeving heb ik al ontdekt dat – buiten de praktische zaken om – de fans van een 5 Serie te verdelen zijn in: Team Touring versus Team Sedan. Wat je voorkeur ook is, succes straal je zeker uit met deze Touring. De hoeveelheid hartjes die de 5 Serie Touring op onze social mediakanalen krijgt is ontelbaar. Niet gek als je bedenkt dat deze auto alleen in Europa te koop is, omdat wij nou eenmaal maf zijn van stationwagens. Maar wat is nieuw? Het uiterlijk van de BMW 5 Serie Touring heeft een subtiele touch up gekregen met led-koplampen die die vloeiend overlopen in de brute BMW-grill, scherpere vouwen die zijn lichaam accentueren en opvallende achterlampen die zijn bad ass benadrukken.

De immense autosleutel met touchscreen is trouwens ook quite impressive. Leg die maar eens opvallend op de tafel tijdens een buurtbarbecue. All eyes on you girl (knipoog)!

Comfort

Zodra ik de deur open van mijn witte 5-serie, wil ik niets liever dan lekker chillen op de melkchocolade bruine lederen zetels. Stoelverwarming aan en luisteren naar jazz via de kraakheldere Bowers & Wilkins boxen. Nadat ik achter het stuur ben gekropen krijg ik bijna ADHD van alle technische snufjes aan boord. Gadgetfreaks kunnen he-le-maal los in de nieuwe BMW 5 serie.

Ooit van ‘Gesture-Control’ gehoord? Normaal gesproken bedien ik de functies in een touchscreen door het aan te raken of te swipen. Met Gesture Control hoef ik dat vieze schermpje met vingerafdrukken van Jan en alleman niet meer aan te raken. Een handbeweging, enkele centimeters voor het scherm, is voldoende. Daarnaast kan ik mijn iPhone draadloos opladen (hallelujah!) én zie ik op de parkeercamera hoeveel ruimte ik naast mij heb om uit te stappen. Gelukkig hoef ik het dakraam niet uit te kruipen in de parkeergarage.

Achterin ervaar je pas echt het voordeel van de Touring. De achterbank is in twee delen elektrisch neerklapbaar. En de afdekschermen verstop je lekker in de speciale opbergvakken onder de vloer. Voor passagiers is er niet alleen meer been- en hoofdruimte dan bij het vorige model. Ook is de hoofdruimte in vergelijking met de sedan is ruimer. De achterklep open ik elektrisch met de smartkey, en als ik de smaak te pakken heb met een zweep van mijn been onder de bumper. En, nice to know, de achterruit is ook apart te openen.

Drive

Wist je dat in 1972 de allereerste BMW 5 serie werd geboren? En de allereerste Touring in 1991? Time flies, want we zijn nu dus bij de vijfde generatie 5 Serie Touring. Volgens BMW is de nieuwe 5 Serie de meest zelfrijdende BMW ooit. Om dat waar te maken heeft hij maar liefst 23 sensoren waarmee semi-autonoom rijden volledig veilig is. De Lane Departure Warning – voor als je per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten – werkt tot 210 km/u.  Op de snelweg in de buurt van München test ik dit dan ook met liefde uit. En? Het werkt! Op B-weggetjes richting de Tegernsee werkt dit minder optimaal. Maar dat is simpelweg een kwestie van tijd, signaleringen herkennen, wegen herkennen en software updates, etc.

De BMW 520D waarin ik rijd, wordt aangedreven door een vier-in-lijn benzinemotor met 190 pk. En ook al is dit het instapmodel van de 5 Serie, het is een waar genot om erin te rijden. Lage snelheden, hoge snelheden (gelukkig had ik ontheffing in Duitsland). Comfortabel als het moet en snel als het mag. Neemt niet weg dat ik persoonlijk meer plezier haal uit een 5 Serie Touring met een stuk meer vermogen, denk aan de 530i of de 540i.

Om het ‘YES-woman’ verhaal even te nuanceren: een belangrijk verschil in rij-beleving ten op zichte van de sedan is dat de Touring beschikt over luchtvering achter. Daardoor kan hij in de rijsmaak ‘comfort’ wat sompiger aanvoelen dan een sedan. Die luchtvering achter is er echter niet voor niets. De Touring kan maar liefst 730 kg aan laadvermogen aan. En dat zijn behoorlijk wat koffers (inclusief oma op het dak). Verder is het heerlijk cocoonen in de nieuwe BMW 5 Serie Touring. De stilte in de cabine is echt fenomenaal voor deze klasse, big time genieten.

High heels proof

Ik kan gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van een 5-serie. Hij heeft namelijk een groot staand, stroef gaspedaal. Een staand pedaal is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. Mijn rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding om het gas te doseren.

Value for money?

Yes woman! De BMW 5 Serie Touring is er vanaf 20 mei in vier smaken:

  1. BMW 530i: 2.0 met 252 pk, 0-100 km/u in 6,5 seconden, topsnelheid 250 km/u
  2. BMW 540i: xDrive 3.0 met 340 pk, 0-100 km/u in 5,1 seconden, topsnelheid 250 km/u
  3. BMW 520d: 2.0 met 190 pk, 0-100 km/u in 8 of 7,8 seconden (xDrive), topsnelheid 230 of 225 km/u
  4. BMW 530d: 3.0 met 265 pk, 0-100 km/u in 5,8 of 5,6 seconden (xDrive), topsnelheid 250 km/u

Een plug-in-hybride wordt er echter niet gemaakt. Een beetje extra ruimte maakt de auto ook gelijk een stukje duurder want de vanafprijzen liggen zo’n 8.000 euro hoger dan die van de sedan: vanaf 65.000 euro tot 85.000 euro voor de ik-ben-liever-verwend-dan-verwaarloosd versie.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Femme Frontaal roadtrip door de Champagne en de Auvergne

Mazda MX-5 mee, dakje open, Franse chansons op, koffertjes achterin en gaan!...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *