Honda Civic Type R: Samoeraizwaard onder de voorwielaandrijvers

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9 Drive
8 Comfort
6 High heels proof
7 Value for money
7.8

Ken je dat, van die producten waar een paar verbeterpunten aan zitten maar de producent gewoon niet luistert naar de consument? Gemiste kans dus. Bij Honda denken ze daar heel anders over, daar hebben ze veel van de feedback over het vorige model Civic Type R in het nieuwe type verwerkt.

En omdat ze ook van de nieuwe Honda Civic Type R wilden weten hoe hij bevalt, vloog ik naar de Lausitzring in Dresden om hem over de weg én het circuit te jagen!

Liever kijken naar de nieuwe Honda Civic Type R?

Flirtfactor

De een vindt de Civic Type R zwaar over de top, dan andere vindt hem weergaloos. Ik vind het een familiewagen gone crazy. Een daily drive met overal functionele sleuven en gaten om de wind zo te begeleiden dat de wegligging subliem is. Te koop in zes verschillende kleuren: rood, wit, blauw, zwart, grijs en donkergrijs. Stilstaand straalt de Honda Civc Type R al uit dat hij bochten verslindt zoals een piranha dat met zijn prooi doet. En onderweg krijg ik veel ‘duimpjes omhoog’ , flirt factor gegarandeert dus!

Drive

In het vooronder ligt de bekende 2L 4 cilinder turbo VTEC-motor uit het vorig model, alleen is deze nu zo getweakt dat er 320 paardenkrachten (10 pk meer) vrijkomen. Op de voorwielen! Hij schiet me in 5,7 sec af naar de 100 km p/u. Gelukkig is de Type R nog steeds alleen beschikbaar met handbak, die door de versnellingen snijdt als een samoeraizwaard door een pakje boter. Het stuurgedrag is zo direct als een havik op zijn doel afgaat. Geweldig!

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Zoals ik al eerder schreef heeft Honda goed geluisterd naar de consument en hebben ze een aantal zaken, naast de look, aangepast. Ik zal een paar voorbeelden geven.  Voelde ik me in het vorige model na 100 km alsof ik in de ring met Rico Verhoeven had gestaan, zo bonkerig was de Civic Type R geveerd.  In het nieuwe model heeft Honda, naast de twee al bestaande rijmodi (Sport en +R), de Comfort modus toegevoegd. Hiermee cruise ik wat comfortabeler over de snelweg want de vering is in deze stand minder hard, het gasrespons minder fel en het stuurgedrag wat lichter. Ook is de wielophanging verbeterd (Multi-link ophanging) waardoor de auto bij het hard aanremmen van bochten minder met zijn kont kwispelt en dus beter in balans blijft. Er zijn zelfs speciale Continental banden voor de Type R ontwikkeld die voor meer grip en rijcomfort zorgen. Trouwens, de draaicirkel is ook best klein.

Comfort

Vergeet niet, het is een Honda Civic en komt dus met vier deuren, een in delen neerklapbare achterbank, meer dan genoeg ruimte voor mijn shopuitspattingen en tot slot een 7 inch touchscreen in het dashboard wat met al je apparaten paart. Natuurlijk zie ik wel knalrode sportstoelen en gordels, iets wat lijkt op carbon en alcantara in het interieur en er zijn overal Type R-logo’s geplakt.

Dankzij de laptimer kan je elke dag je snelste rondetijd naar de BSO verbeteren en met de G-kracht meter kan je zien hoeveel druk er op het nekje van je kind komt te staan als je die ene bocht net iets te hard hebt genomen. Leuk!

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

Dan het verhaal achter die drie uitlaatpijpen, want die zitten er, zoals met alles aan deze Honda Civic Type R, niet voor de sier. De middelste uitlaat zorgt ervoor dat bij hoge toeren (en de motor/uitlaat dus meer geluid maakt) het geluid in de cockpit wordt gedempt. Dus geen hoofdpijn bij lange ritjes door het dreunende geluid van de uitlaat.

High heel

Sportiviteit ten top, dus piekerden ze er bij Honda niet eens over om de Civic Type R met automaat te leveren. Dat gaat natuurlijk van de pure rijbeleving af. Gewoon het betere handwerk dus in deze machine. Sportief rijgedrag vraagt om sportieve schoenen, laat die pumps maar in je schoenenkast staan.

Value for money

Voor €53.890 is dit aerodynamische monster van jou. Gemiddeld drinkt hij 7,7L op 100 km en echt goed voor het milieu is de Honda Civic Type R niet, maar dat zag je al aan zijn prijs (in België doet ie maar €36.200. Snik.) Dit is inclusief allerlei veiligheidssystemen die je ook in de burgerlijke Honda Civic terugvindt. Denk aan systemen als binnen de lijntjes kleuren en een veilige afstand tot je voorgangers houden. Voor €56.880 krijg je de luxere GT-variant met bijvoorbeeld climate control, navigatie en een beter muziekgeluid door de extra luidsprekers. Echte concurrentie is er niet want hothatches als Ford Focus RS (350 pk) en Volkswagen Golf R (310 pk) zijn geen voorwielaandrijvers.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Automerk liefde
Bijna iedereen heeft wel een favoriet automerk. Het ziet er goed uit,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *