MINI Countryman Cooper S: MINI op anabolen

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9 Drive
8 Comfort
9 High Heels proof
8 Value for money
8.6

MINI Countryman Cooper S: MINI op anabolen Zolang dat ik me kan herinneren heeft mijn vader het volgende op zijn auto-verlanglijstje staan: ‘een MINI om mee te gummen’. Bij MINI denk je dan ook snel aan een schattig dopje, dat je snoeihard door de bocht kunt smijten. De MINI die ik laatst onder mijn kont had, was echter niet zo mini: de bijna 200 pk sterke SUV van MINI – de Countryman – heeft mijn hart gestolen. Groot, maar gummen kan ‘ie zeker!

Flirtfactor
Het was alsof ik hand in hand met een afgetrainde jongeman door de sportschool paradeerde: mijn anabolen MINI had bekijks! De bolide lokte zelfs een dragrace uit, die ik, vanwege de koude motor, toch maar even aan me voorbij liet gaan. Deze MINI heeft een grovere bouw dan zijn broertjes, maar is daarmee niet minder verfijnd.

In de kleur Thunder Grey, inclusief matzwarte striping, keek ik (en iedereen om mij heen) op de parkeerplaats toch telkens even om. Een grijs pak heeft sowieso mijn voorkeur… 😉 De leren bekleding is modern en mooi afgewerkt. Tussen de leren deurbekleding lagen een aantal mooie Harman Kardon speakers verstopt. Dak- en zijramen open, muziek op volume ‘feestje’ en gaan met die banaan. En oh ja, je kunt zelfs de verlichting in de auto naar jouw smaak aanpassen. Girly roze, helderblauw of romantisch paars: genoeg keuze om je dashboard en je deuren mee te verlichten.

Drive
De MINI Countryman Cooper S heeft een MINI Twin Power Turbo 2.0 liter, 4-cilinder benzinemotor onder z’n kap liggen. Hiermee heeft deze grote jongen 192 pk. Om zijn ALL4-eer aan te doen, heb ik ‘m natuurlijk een aantal keer door de bocht gesmeten. Hulde voor vierwielaandrijving!

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Ondanks dat de MINI Countryman zich in het SUV-segment positioneert, en dus groter is dan de gemiddelde MINI, rijdt ook dit meer dan top. Daarbij heb je de keus uit drie verschillende standen: sport, normaal en eco. Uiteraard heb ik vooral in Sport-modus gereden en dat merkte je gelijk. Hij wilde meteen nog liever het asfalt op en dat liet hij ook horen: de uitlaat was gelijk een stuk luider. Het John Cooper Works stuur dat in mijn handen lag te pronken, maakte het sturen zowel leuk als moeiteloos.

MINI stelt haar bestuurders voorop, dus veiligheid is erg belangrijk. Dit uit zich in verschillende intelligente hulpsystemen, waaronder een (optionele) Parking Assist, waarbij je alleen maar een beetje gas hoeft te geven en hoeft te remmen. Ook is het mogelijk om de MINI Driving Assistant in te schakelen. De Forward Collision Warning waarschuwt je dan wanneer je wanneer het snelheidsverschil tussen je MINI en het overige verkeer te groot is, of wanneer je voorligger te dichtbij komt. In zo’n geval zet je MINI zijn remmen al op scherp, zodat ze nog sneller in kunnen grijpen. Met het City Collision Mitigation systeem anticipeert je MINI op plotselinge snelheidsveranderingen van het stadsverkeer en past jouw snelheid daar op aan. Dus mocht je concentratie even wegzakken naar leveltje -3, dan is je MINI ten minste wel scherp.

Comfort
Groot is ‘ie, dus zowel voor- als achterin is er meer dan genoeg ruimte. De MINI werd ons vervoer naar Super Car Sunday in Assen, dus ik heb gelijk kunnen testen of een lange afstand (meer dan 100 km) ook nog steeds comfortabel was. En dat was hij zeker. De stoelen zijn relaxed en op elke mogelijke manier aan te passen naar eigen behoefte. Je kunt eindeloos cruisen met deze SUV, maar als het nodig is, trap je ‘m met al het gemak op zijn staart.

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Het schuifdak is met deze zomerse temperaturen een uitkomst. Liever even geen wind door de haren? Dan zet je gewoon de airconditioning aan. De MINI beschikt over een groot multimediasysteem, inclusief touchscreen. Hiermee kun je makkelijk je navigatie bedienen, je telefoon aansluiten en up to date blijven met je MINI.

High heels proof
De S doet zijn eer aan, want deze MINI Cooper S Countryman komt met een staand gaspedaal en een mooi breed rempedaal. Die hakken kun je dus gewoon aanhouden terwijl je de Countryman in de sportstand zet!

Value for money
De auto zelf is al groot, dus de tankinhoud al helemaal. Ik gooide er maar liefst 55 liter in, na ons weekendje samen. ‘WANNEER STOPT ‘IEEEE?’, heb ik in wanhoop geroepen toen ik bij de pomp stond. De benzineslang gaf me vervolgens het antwoord: 55 liter en een godsvermogen verder. Ik heb huilend gepind. Toen ik mijn tranen gedroogd had, ontdekte ik het prijskaartje van mijn nieuwe – grote – liefde. De mijne (Cooper S ALL4 incl. alle opties) was ruim 62k waard! Gelukkig is een MINI Countryman (One) ‘al’ vanaf 29.900 euro te koop. Vervolgens kun je ‘m zelf zo duur maken als je wilt.

Fab fotocredits: Mats Bulters Photography

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nissan Ariya: Veelbelovend en 100% elektrisch
Nissan gooide met de Leaf vanaf 2016 hoge ogen met vooruitstrevende technologie,...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *