VLOG Mercedes-Benz SLK Cup: waarom ik dit de gaafste raceklasse van Nederland vind

Nederland telt heel wat raceklasses. Voor een coureur is het net een snoepwinkel; zoveel verschillende smaken en elke klasse heeft wel iets wat smaakt naar meer. Alleen, er zal toch gekozen moeten worden. Voor mij persoonlijk zijn een aantal zaken doorslaggevend in de keuze: De kosten, het rijgedrag van de raceauto, de sfeer in de race cup én de cup organisator. Afgelopen maart had ik al even geflirt met de Mercedes-Benz SLK Cup en dus werd het tijd om een racedag mee te doen. En ik ben erachter waarom dit voor mij zo’n gave raceklasse is om in te racen:

  • De kosten

Die pot met goud onder de regenboog heb ik nog niet gevonden, dus een raceklasse moet voor mij wel betaalbaar zijn. En daarmee bedoel ik de auto, de running costs (benzine, banden, onderhoud) en inschrijving van de race. Mocht ik schade rijden moeten die onderdelen makkelijk te krijgen zijn en niet de wereld kosten. Voor een heel seizoen SLK Cup ben ik rond de 15.000 euro kwijt. Een raceklare Mercedes-Benz SLK kopen kost rond de 10.000 euro. Wil ik een raceauto huren voor een race (arrive and drive) betaal ik rond de 1500 euro. Er zijn behoorlijk wat SLK’s te vinden dus onderdelen zijn er voldoende en niet al te duur. Dit is dus een betaalbare raceklasse.

  • Het rijgedrag van de auto

Een raceauto moet mij niet willen vermoorden. Dit betekent voor mij voorspelbaar rijgedrag en enigszins vergevingsgezind. Als ik te vroeg op het gas ga in een bocht wil ik niet dat ik meteen achterstevoren sta, en als ik hard op een bocht aanrem wil ik ook niet dat de auto heel onrustig wordt. Ik ben geen Max Verstappen, dus wil ik graag het gevoel van controle over de auto hebben en mijn grenzen zelf verleggen. Bij de SLK kreeg ik dat gevoel. De SLK is een 230 Kompressor (type R170), heeft achterwielaandrijving en een prima balans. Breekt bijna niet uit, is makkelijk te rijden en heeft met 193 pk voldoende vermogen.

#femmefrontaal Evelin @autoliciouss klaar voor de laatste raceronde in de SLK-cup!! ??Gas erop!!!

A post shared by FemmeFrontaal | Cars & Women (@femmefrontaal) on

  • De sfeer in de cup

In een klasse waar deelnemers elkaar als kegels van de baan af ketsen heb ik niets te zoeken. Competitie is belangrijk en zorgt ervoor dat ik het beste in mijzelf naar boven haal. We racen allemaal om te winnen toch? Maar er zijn regels en daar hoort iedereen zich aan te houden, anders is het einde zoek. Binnen de SLK Cup is de sfeer competitief en gezellig. Iedereen staat bij elkaar op de paddock en er wordt veel gepraat en gelachen. Op het circuit wordt er echt gestreden en het onderste uit de SLK gehaald maar wel met respect naar elkaar.

  • De cup organisator

Als ik race wil ik dat die dag goed georganiseerd is. Dat begint al dagen voor de racedag echt begonnen is. Denk aan communicatie naar de rijders over race gerelateerde zaken als; tijdschema’s en mogelijke aanpassingen aan de auto. Alle auto’s moeten aan dezelfde technische voorwaarden voldoen dus ook dat moet gecontroleerd worden. En, misschien wel het allerbelangrijkste, het eten moet goed geregeld zijn (nooit racen op een lege maag ;-)). Bij de SLK Cup is Biesheuvel Autosport de cup organisator. Een organisatie met veel kennis van autosport. Zij hebben de fun factor hoog zitten en handelen daar ook naar. Communicatie is prima, mochten er onduidelijkheden zijn dan wordt dat meteen opgelost en er is altijd wat te bikken. Zelfs voor het avondeten wordt gezorgd.

Ik weet in welke raceklasse ik volgend seizoen wil racen, nu het budget nog rond krijgen!  En dames met een racelicentie, wie doet er met mij mee? Het wordt tijd dat we die mannen een poepie laten ruiken!

 

Lees ook:  Op roadtrip met je partner én fietsen: heb je aan de fietsendrager gedacht?

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Fiat 500e: Elektrisch rijden in stijl
Wist je dat er ook een elektrische Fiat 500 is? Ze heet...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *