Lexus LC500: Wat een sensationele bak!

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Flirt Factor
8.5 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
7 Value for money
8.7

“No more boring cars” zei de CEO van Lexus eens uitbundig op een podium. Nou, dat is gelukt hoor! Overweldigend, wat een spierballenbak. De definitie van het begrip ‘headturner’ heeft voor mij, na een klein weekje rijden in de Lexus LC500, een totaal andere invulling gekregen!

Flirt Factor

Met haar supercar-achtige-look is de Lexus LC500 een prachtige en niet te missen verschijning op de weg. De ‘LC’ in de naam staat voor Luxury Coupé. Dat betekent dat het een Gran Turismo (GT) is en graag genoemd wordt in het rijtje van een mooie Mercedes-Benz SL, lekkere BMW 6 Serie of een comfortabele Porsche 911. Maar als het om zijn looks gaat is dit dus geen enkel vergelijk. Want de 6 Serie verbleekt enigszins naast de LC500.

De LC500 ziet er indrukwekkend sportief uit met zijn immense Lexus grille, vlezige 21 inch wielen en 3D LED-achterlichten (geïnspireerd op de afterburners van een straaljager). De LC500 is simpelweg superdik om te zien! En dat heb ik gemerkt onderweg, ik moet nog steeds bijkomen van alle aandacht!

Liever kijken naar de nieuwe Lexus LC500?

Comfort

Je ziet het niet gelijk aan de buitenkant, maar de Lexus LC500 is bedoeld als 2+2 zitter. Echt, waar een wil is, is een weg (knipoog). Toch zou ik ervoor kiezen om hier lekker met zijn tweetjes, of liever nog – in je eentje – van te genieten. Op de achterbank zitten, is namelijk een uitdaging voor mijn vriendinnen, zelfs voor yogafans.

Ik maak kennis met een hip multimediasysteem voorzien van onder meer 4G-netwerk en realtime verkeersinformatie. Ook het bekende Lexus bioscoopje – een head up display – zie ik voor mijn neus in het raam.  Verder ontdek ik een HEERLIJK lederen stuur en aai ik met liefde over alle materialen op het dashboard. Het strakke horizontale lijnenspel van het dahsboard vind ik echt te gek. De alcantara-sportstoelen zitten perfect gevormd om mijn lichaam, alsof ik mijn favoriete bikerjack aan heb. Het is in ieder geval duidelijk dat de interieurontwerpers van Lexus hun stinkende best hebben gedaan om er een comfortabele en sportieve beleving van te maken. De zitpositie is namelijk extreem laag voor een GT waarbij ik even twijfel;  zit ik echt in een coupé of stiekem toch in een supercar?

Voor mijn neus klopt alles. Niet te veel klokjes en tierelantijnen die mijn aandacht van de weg houden, alleen de noodzakelijke stuff zoals een toerenteller met daarin alleen de snelheid. En als ik benieuwd ben naar nog meer gadgets zoals een G-krachtmeter, dan is daar ook ruimte voor in het digitale klokkenspel voor me. En dan ben ik nog niet eens toegekomen aan het fan-tas-tische Mark Levinson audiosysteem met ontelbaar veel speakers inside, voor het allerbeste geluid in mijn spierbundel.

Lees ook:  Mercedes-Benz EQE SUV: Stap maar in voor comfort en luxe

Wat helaas mijn aandacht van de weg houdt is de bediening van de touchpad van het multimediascherm; dit werkt héél gevoelig. Je moet de touch even vinden, zeg maar. Maar dat kun je beter onder de knie krijgen als je stilstaat, al rijdend leidt het namelijk net zoveel af als prutsen op je smartphone. Voor een auto die op een haar na nog geen twee ton aan euro’s kost vind ik dit wel een dingetje.

Drive

Maar… met één druk op de startknop maakt de Lexus LC500 alles weer goed: yes de V8 komt tot leven! Na maanden testrijden in confectieauto’s is dit toch wel weer een opluchting. Wat een genot. En wat heb ik het ronkende geluid en de power van een V8 gemist!

Even voor het beeld: er is ook een LC500 3.5L V6 hybride met 295 échte pk’s plus 56 elektrische pk’s en minder lawaai voor de buren en vriendelijker voor de portemonnee. Daar trek ik mij deze week dus niets van aan met een 5.0 V8 feestje onder de motorkap met 477 pk. Van 0 naar 100 km/uur in de snelste rijmodus doet hij in 4,7 seconden (woei!). De Lexus LC500 heeft maar liefst vijf rij-modi om uit te kiezen, naar gelang je mood: van ‘Normal’, ‘Comfort’, ‘Eco’ (hahaha), ‘Sport’ en ‘Sport+’, die bedien je boven – niet naast –  het stuur (jah echt) door aan zijn horens te draaien. Ergonomisch is het even wennen om aan de oren van filmster Oger, want daar lijkt het op, te draaien. Maar als je de draai eenmaal te pakken hebt…

De automaat van Lexus LC500 heeft maar liefst tien(!) versnellingen. Gelukkig zijn er ook flippers achter het stuur aanwezig waarmee je voorkomt dat je ooit de achtste, negende of tiende versnelling nodig hebt. Die laatste drie zijn bedoeld voor de benzinebewuste geldsmijter die graag automatisch laag in de toeren rijdt. In standje ‘Sport+’ accelereert de LC500 by the way sneller dan mijn handen en rechtervoet hadden aangekund.

De LC500 grijpt het asfalt alsof het twee geliefden zijn die elkaar nooit meer willen loslaten. Het bochtenwerk is fantastisch voor zo’n zware bak (1900 kilo schoon aan de haak), geen centje pijn aan boord. Alleen maar een verwende glimlach. De vering is met recht stevig doch zeer comfortabel te noemen. En voor de ultieme en stabiele scheurbeleving rijst de achterspoiler achterop de auto naar standje opwinding.  Met als doel minder opwaartse kracht en nog meer rijstabiliteit. Om het effect van de spoiler echt goed te voelen moet je dus over de grens met deze asfaltgummer – ruim boven de 5000 toeren in dit geval. Dan ervaar je pas echt wat zwaartekracht is. En voor een sportieve statische foto van de LC500 druk je gewoon op het spoilerknopje.

Met een beetje extra hulp kan een roadtrip met de nieuwe Lexus LC500 ook nog eens relaxed zijn. Daarom biedt Lexus ook op de LC500 natuurlijk ook allerlei rijhulpsystemen. Zoals adaptieve cruise control, rijstrookwisselhulp en parkeerassistentie met achteruitrijcamera. Dat laatste kan ik van harte aanbevelen. Want op die prachtige welvingen van de LC500 wil je geen krasje!

Lees ook:  Fiat 600e: dit is wat je moet weten over het elektrische retro model uit de Fiat Fabriek

High Heels proof

De LC500 ziet er zelf spik en span uit en wil dat ik dat ook doe. Ik kan dus gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van mijn hunk. Hij heeft namelijk een staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. De rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is meest comfortabele houding. Bovendien kan de naaldhak dan ook niet blijven haken achter een matje.

Value for money

De gretige Lexus LC500 onderscheidt zich duidelijk van de menigte. Zijn attitude is duidelijk. De dame die gecharmeerd is van de Lexus LC500 is er eentje die houdt van hoge hakken, kinky feestjes, voetbal, rauwe biefstuk en sensatie.

Ik wil alleen de sfeer niet verpesten… Vooral de V8 is nogal aan de prijzige kant in Nederland (snif). Zo’n 50K duurder dan de hybride V6, die begint bij 116K en is wat betreft benzinegebruik ook wat vriendelijker. De V8 start bij 166K. Alle standaardversies zijn behoorlijk dik aangekleed met auto brake, multimediasysteem etc.).

Ik testte de Lexus LC500 met het Touring Pack, de all-inclusive versie (met een sportstoelen, sperdifferentieel, carbon dak, en vierwielsturing) met een prijs van 180K. Go big or don’t.

Fotografie Lars Oosterveen | Locatie: vliegveld Teuge (dank aan Henk!)

Lees: rijtest Lexus RC-F

Op pad met Vin Diesel

Lees ook: rijtest Lexus RX450H

Chillen in een SUV

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Range Rover LWB: met Mr. Wheels op de achterbank
Tradities, we houden ervan: Kerst, Pasen, de vrijdagmiddagborrel en één keer per...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *