Honda Jazz 2018: Ruimte pakken

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Flirt Factor
8 Drive
7 High heels proof
7.5 Value for money
7.5

In 2015 testte ik voor het eerst de Honda Jazz. De meest praktische auto ever, dat is wat ik mij van de persreis kan herinneren. Precies drie jaar later vond Honda het tijd voor een upgrade van de allerkleinste. FemmeFrontaal toog naar Rome om te kijken of er nog meer muziek zit in de vernieuwde Honda Jazz!

Comfort

Als je een Honda Jazz test start je niet met de flirt factor, maar met alle praktische dingetjes aan boord. Binnenin de meest verwende Jazz vind ik namelijk een dashboard met een groot 7 inch touchscreen voor je smartphone, audio, boordcomputer én achteruitrijcamera. En voor ‘opruimtypes‘  héél veel handige opbergvakken, waaronder twee grote bekerhouders voorin rechts naast je én eentje links voor je naast het stuur. Die laatste is ideaal voor je cappuccino XL. Ook vind je in het centrale vak in de voorste armsteun meer dan voldoende ruimte voor een tablet.

Ik heb nog niet eerder zo’n compacte en veelzijdige auto getest als deze. Hij topt in ieder geval elke hot hatch wat betreft bewegingsruimte. Ook onze meest verse Jazz. Op de achterbank kan ik gemakkelijk een gespierde rugbyspeler van twee meter vervoeren zonder dat hij er een nekhernia aan over houdt. De kofferbakruimte kan ik wederom vergroten tot immens veel liter, zodat ik net als in SUV’s, een surfplank of mountainbike kan vervoeren. Daarnaast fungeert de achterbank van de Honda Jazz, net als zijn voorganger, als magic seat voor als ik een plant, vouwfiets of mezelf staand (dat kan!) wil vervoeren. Maar het meest romantische is toch wel dat de Honda Jazz tevens inzetbaar is als festivalauto of als wagen om lekker in te vozen! De voorstoelen kunnen namelijk he-le-maal plat naar achteren, met als resultaat een comfortabel bedje. Kijk dat biedt perspectieven voor ‘second lovers’. Al met al is de totale oppervlakte aan ruimte is zelfs groter dan die van een BMW 5 Serie. Eat that.

Lees ook:  BYD Atto 3 EV: rust, comfort en originaliteit

Flirt Factor

Maar daar houdt de vergelijking met een 5-Serie ook wel op. De styling van de Honda Jazz 2018 is nog meer onmiskenbaar Honda. Vergeleken met zijn rondere voorgangers, de eerste Jazz dateert van 2001, ziet de aller-allernieuwste nieuwe Jazz ervan voren stouter (jah echt!), strakker, stoerder en volwassener uit met een herkenbare Honda grille, en een raampartij waar je U tegen zegt! Ook heeft Honda in de overzichtelijke kledingkast van de Jazz een tof lichtblauw kleurtje toegevoegd.

Drive

Voorheen werd de Honda Jazz geleverd met slechts één motorkeuze. Ze hebben er nu eentje aan het gamma toegevoegd: de 1.5L i-VTEC benzinemotor met 130 pk. Dat maakt hem gelijk een stukje sneller dan zijn voorganger, dat was eentje met 102 pk (de verbeterde 1.3L is overigens nog steeds te koop). In beide gevallen rij je of een handbak of een automaat-versie, ook wel Constant Variabele Transmissie (CVT) genaamd, met zeven versnellingen. En vier jaar geleden was deze CVT bak nog niet echt jofel. Ik moet echter Honda op haar blauwe ogen geloven dat de nieuwe CVT-bak écht goed is, want testen kan ik alleen met een schakelbak. De motor is, wanneer ik hem rond de 3000 toeren houdt, pittig. Ook is er voldoende vermogen om in te halen op de lange stukken en zijn de schakelmomenten zijn zeer kort. Weg en motorgeluid is echter een beetje opdringerig, maar met een zesde versnelling in het vizier, verminder ik een groot deel van het geluid. Wel is dit écht een hoogtoerig autootje. Wat betekent bij 100 km/u zit je al op de 3000 toeren. Kun je nagaan als hoe hard hij moet werken als ik de Jazz naar de 160 km/u jaag. Maar daar is de Jazz ook niet voor bedoeld, als je dat wil rij je lekker in een Civic. Je merkt écht dat Honda met de afstelling van de bak, besturing en stijfheid rekening heeft gehouden met de Europese rijeigenschappen in plaats van Aziatische (veel sturen en lange schakelmomenten). De Jazz stuurt een stuk scherper dan voorheen en voelt solide en comfortabel aan. En elke Jazz is voorzien van het ‘City-Brake Active-systeem’ om ongelukken bij lage snelheden te voorkomen – altijd handig op de parkeerplaats bij de Ikea.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

High heels proof

Wat betreft onze ‘high heels proof’ rating scoort hij een 7: prima te doen. Echter het is een hangend gaspedaal, wat betekent dat mijn pumps iets sneller achter het matje blijven hangen.

Value for money

Wat kost de vernieuwde Honda Jazz? Voor het ensemble van een überpraktische en betrouwbare nieuwe Honda Jazz moet je iets over hebben, hij is er vanaf bijna 20K. En dan heb je de 1.3L. Onze testauto met 130 pk start vanaf 25K. Een mooi bedragje om nog eens aan de keukentafel met manlief te bespreken… De standaarduitvoering van de Jazz omvat cruise control, verwarmde stoelen, automatische koplampen en het City-Brake Active veiligheidssysteem. Duurdere uitvoeringen bieden een 7-inch Honda Connect infotainment system, rear-view parkeercamera, keyless opening en start, en bovendien geavanceerde veiligheidstechnologieën zoals Forward Collision Warning, Lane Departure Warning en Traffic Sign Recognition, Wi-Fi, Bluetooth, HDMI en MirrorLink.

Rijtest Honda Civic Type R

Lees het hier!

Rijtest nieuwe Volvo XC60

Lees het hier!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Alain Clark in de ban van Miss Evoque
Twee weken geleden is Alain Clark met zijn Range Rover Evoque Coupé...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *