Waarom accu’s je in de kou laten staan

accu auto

Ondanks dat we eigenlijk richting te lente horen te gaan, blijft het kwik maar dalen tot graadje Antarctica. Ook de komende dagen wordt er Siberische kou voorspelt. Dit is niet goed voor onze eigen interne batterij, maar kan ook wat problemen veroorzaken voor de accu van je auto.

Accu’s zijn ontworpen om in een verschillend scala aan temperaturen te werken, maar hun prestaties lijden onder zowel kou als hitte. Volgens Industrial Battery Products werkt een accu zo’n 20% minder goed bij vrieskou. Mocht het -30 worden – je weet het niet – dan werkt je accu maar liefst 50% minder goed dan wat we er van gewend zijn.

Vriespunt

Maar wat maakt het nou dat onze accu’s ons ook daadwerkelijk in de steek laten tijdens de winter? Er zijn een aantal belangrijke factoren die eraan bijdragen dat onze accu’s uitvallen. Ten eerste de verminderde capaciteit van de accu. Zodra je je auto start, heeft de motor een enorme hoeveelheid energie nodig om op gang te komen. Onder normale weersomstandigheden geeft dit geen klachten, omdat het vermogen om in een korte tijd genoeg energie te leveren juist is waar we een accu voor hebben. Een accu die al wat langer mee gaat, kan ook meer problemen veroorzaken in de winter. Echter kunnen temperaturen op of onder het vriespunt er zelfs voor zorgen dat een gloednieuwe accu te weinig capaciteit heeft om een motor te starten.

Syberische kou

In sommige gevallen, bij echt heel koud weer, kunnen de eisen voor het starten van de motor zelfs hoger zijn dan normaal, wat het probleem kan vergroten. Het probleem is dan dat de motorolie dikker wordt, wanneer het koud is buiten. En wanneer dit gebeurt, vloeit de olie minder goed.

Daarbij wordt onze accu in de winter ook zwaarder belast, door de eisen die alle accessoires stellen. We hebben vaker onze koplampen en ruitenwissers nodig en dan kan het zijn dat je laadsysteem moeite heeft om bij te blijven. Daarnaast heeft de accu waarschijnlijk al minder capaciteit als gevolg van lage temperaturen en dit samen kan de kans op het uitvallen van de accu vergroten.

Steeds wanneer de accu van je auto gebruikt wordt buiten het optimale temperatuurbereik, is de kans groter dat de accu zal falen. Of het nou ijskoud is buiten of bloedheet. Volgens Interstate Battery begint een zwakker batterij al te bevriezen bij 0 graden, terwijl een volledig opgeladen batterij pas bij -60 graden kan bevriezen. Het is dus belangrijk dat je accu optimaal opgeladen is tijdens de winter. Daarbij is het ook verstandig om de acculading te laten testen en verbindingen te controleren op tekenen van corrosie, vóór dat de gure winterkou voor de deur staat.

Comments

comments

More from Femme Frontaal

Lekker hoor, de nieuwe Alfa Romeo Stelvio!

Een auto vernoemd naar de meest fantastische bergpas van Italië, de beroemde...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *