SEAT Arona: de concrete jungle is zijn thuisfront

Seat Arona

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt factor
7.5 Drive
8 Comfort
7 High heels proof
8 Value for money
7.6

We kunnen er niet omheen, de compacte SUV’s zijn overal. En niet zonder reden, want ook bij FemmeFrontaal zijn wij er dol op. Je voelt je queen of the road, maar toch wendbaar genoeg om in een bochtje te smijten. De SEAT Arona is compact en stijlvol: fijn voor in de stad.

Flirtfactor

Ik moet eerlijk toegeven dat ik even moest wennen aan de champagne/roze achtige SEAT Arona die ik in de garage van de importeur aantrof.  ‘Is ‘ie nou roze?’, schoot er door mijn hoofd. Ik ben over het algemeen van de wat stoerdere kleuren. Maar In het daglicht veranderde de kleur, die SEAT verkoopt als Mystic Magenta, toch echt in champagne. In combinatie met het antracietgrijze dak, oogt de Arona luxe en stijlvol. SEAT zelf omschrijft de Arona als ‘stoer, urban en indrukwekkend’. Stoer is ‘ie zeker, zolang ‘ie niet roze is, inclusief dakrailing en urban? Ja, dat voel ik ook wel. De wagen heeft strakke, scherpe lijnen en past zo in een concrete jungle. Je kunt je Arona zelf samenstellen en daarbij ook kiezen voor een ander kleur dak, net zoals onze testauto. Wil je zowel het dak, als de carrosserie in dezelfde kleur, dan kan dat natuurlijk ook. Om het crossover karakter van de SEAT Arona nog wat extra aan te dikken heeft SEAT een X in de C-stijl laten graveren. Leuk detail!

Comfort

Dit zijn auto’s waar je het liefst meteen mee naar Italië rijdt, of in dit geval Barcelona aangezien daar de eerste SEAT uit de fabriek rolde. Het feit dat je wat hoger op de weg zit is voor veel mensen de reden om een (compacte) SUV aan te schaffen. Comfortabele instap en goed zicht. De keyless entry scheelt graaien in je handtas, meestal tevergeefs op zoek naar je autosleutel, terwijl je wéét dat ‘ie erin zit. Keyless entry is trouwens alleen handig als je weet dat je het hebt. Degene die gewend zijn om nog even aan de portierhendel te trekken, om er zeker van te zijn dat de auto wel echt op slot zit, zullen telkens weer verrast worden door een open deur. 😉 Zodra je – keyless dus – het portier opentrekt, merk je gelijk dat het interieur ingericht is voor de chauffeur. Het middenconsole is wat verhoogd en biedt een helder touchscreen, waar je onder andere de navigatie kan bedienen, je muziek kan regelen en het verbruik van de auto kan checken. De mensen die bijvoorbeeld al een iPhone X hebben weten te bemachtigen, kunnen hun smartphone draadloos opladen in het middenconsole. De stoffen bekleding die standaard op de Xcellence zit, is simpel maar stijlvol.

Drive

De SEAT Arona komt in verschillende varianten: Reference, Style, Xcellence en de FR. De Arona Reference heeft de minste standaard opties, de Style heeft extra opties op de standaard opties van de Reference en de Xcellence en de FR hebben weer standaard opties bovenop die van de Style-uitvoering. Ook kan je zelf een motor uitkiezen: een 1.0 EcoTSI met 95 pk, handgeschakeld met vijf versnellingen, een 1.0 EcoTSI met 115pk, handgeschakeld met zes versnellingen, een 1.0 EcoTSI met 115pk en een DSG-automaat met zeven versnellingen óf een 1.5 TSI EVO met 150pk, handgeschakeld met zes versnellingen. Rijd je liever diesel, dan kun je kiezen voor de 1.6 TDI met 95pk, handgeschakeld met vijf versnellingen. Let alleen wel: niet iedere motor past op ieder model. Onze testauto had een 1.0 ecoTSI met 115pk onder de motorkap. Daarmee komt de compacte SUV prima van zijn plaats, alleen win je er geen dragrace mee. Het scheelt dat de Arona wél wendbaar is en je wat betreft bochtjes wel wat sportiever kan rijden. Daarbij is de Arona voorzien van een aantal systemen die het rijden comfortabeler maken. Denk hierbij aan Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detection en Park Assist.

High heels proof

De Arona heeft een hangend gaspedaal, wat zou betekenen dat het een perfecte plek is om met je hakken achter te blijven haken. Ervaren hakkendraagsters zullen dit gaspedaal echter feilloos kunnen gebruiken.

Value for money

Je kunt de SEAT Arona zo duur maken als je zelf wilt. Zoals hierboven uitgelegd, zijn er dus verschillende modellen, waar ook verschillende prijskaartjes aan hangen. De Arona is te koop vanaf €19.450,-, hiervoor krijg je een Reference model. Een Arona FR kost al snel ruim €26.000,-. De Xcellence, die wij meehadden, kun je vanaf €25.350,- meekrijgen.

Foto’s: Manouk Clark

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Honda CR-V Hybrid: SUV voor de hybridefanaat

Van de zomer testte Odiel de ‘normale’ variant van de Honda CR-V,...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *