Hyundai i30 Fastback: Luxepoppetje

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8 Drive
8.5 Comfort
8 High Heels proof
8 Value for money
8.1

Hyundai is lekker bezig de laatste jaren, van kleurrijke SUV’s tot groen-doen-auto’s. En nu is daar een newbie bij: de Hyundai i30 Fastback. Een stijlvolle vierdeurscoupé. FemmeFrontaal Rianne nam hem voor een weekje mee naar het oosten van land!

Flirt Factor

Met zijn vloeiende lijnen oogt de nieuwe Hyundai i30 Fastback stoer en elegant. Wat opvalt is zijn in het oog springende (dag) rijverlichting én ferme lage gril. Deze Fastback is 11,5 cm langer en 3 cm lager dan zijn broer, de Hyundai i30. Dat mijn Midnight Blue Color Fastback een bijzondere verschijning is op de weg valt op aan de nieuwsgierige blikken van medeweggebruikers op de snelweg. Ik zie ze denken: ‘Is dat nu een Mercedes? Nee verhip, het is een Hyundai!’.

Comfort

Of zou het toch stiekem een Benz zijn? Want aan comfort kom ik écht niets tekort in de i30 Fastback. Hij is dan ook behangen met superveel luxe. Zo hoef ik mij geen zorgen te maken over koude vingers in vroeg in de ochtend, met een druk op de ‘stuurverwarming’-knop ga ik er met warme handjes vandoor. Verder word ik verwend met stoelverwarming (apart in te stellen voor de bijrijder), airconditioning (jawel, ook in de stoelen) én kan ik de ideale zithouding elektrisch bedienen. Daarnaast is er so much spacevoor al mijn bagage in de kofferbak én heb ik ideale bekerhouders binnen handbereik voor twee flesjes water.

Voor de vorm neem ik nog even plaats op de achterbank. Daar heb ik niets te klagen over beenruimte. Ben je nogal lang, bijvoorbeeld boven de 1m85, dan wordt het wel een beetje krap. Dat komt door de aflopende daklijn van de auto, het is namelijk echt een coupé.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Drive

Thats my thing! Het eerste dat ik doe als ik in de Hyundai i30 Fastback stap is de sportstand AAN. En gelijk voel ik dat hij kort en pittig reageert op mijn stuurbewegingen. Om het goed te testen gebruik ik de flippers aan het stuur. Daarvoor haal ik de automaatpook uit de D en zet hem in de M van Manuel. Wat opvalt is hoe soepel en vlot hij overschakelt van de ene versnelling naar de andere. Mocht je het rustiger aan willen doen, en aan je portemonnee willen denken, dan kun je ook zuinig touren in een christelijke rij-stand of zelfs in variantje eco. In de eco stand trekt hij in lagere toeren gelijkmatig op, voor het allerbeste verbruik.

High heels proof

Of ik mijn hakken heb aangetrokken in de Hyundai i30 Fastback? Ja, natuurlijk en het gaat ook prima. Moet je het willen? Nee niet persé. Trek lekker je sneakers aan en zet de Fastback in standje sport, zoveel veiliger en juist leuker!

Value for money

Kopers kunnen kiezen uit twee varianten: de driecilinder 1.0 T-GDI benzine motor met 120 pk (basismotor) en een viercilinder 1.4 T-GDI benzine motor. Het voordeel van de viercilinder is dat hij is te koppelen aan een automaat.

De comfort-versie is de instapper van de Fastback. Dan heb je eentje met navigatie en 17-inch lichtmetalen wielen. Daarnaast is er ook een premium-versie.And believe me, dan krijg je een hoop extra’s meer, zoals half lederen bekleding, LED koplampen, naar wens een panoramadak én 18 inch lichtmetalen wielen. Dat ziet er dan weer een stuk dikker uit.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Voor het instap model betaal je bijna 28K en voor een all-inclusive variant start het bedrag bij 32K. En het totaal (zie testauto) kan nog wel eens oplopen naar bijna 38K. Kortom, een mooie auto met toffe opties maar er hangt wel een prijskaartje aan, net als bij een Mercedes (knipoog).

Fotografie: Raymond Zonneveld

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Mitsubishi Outlander PHEV: in het nieuw gestoken!
Tot 2013 nam de Mitsubishi Outlander een bescheiden rol aan op de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *