Rijtest MINI Cooper S 2018: next level gummen!

FemmeFrontaal Awesomenessl

9 Flirt Factor
8 Comfort
9 Drive
9 High heels proof
8 Value for money
8.6

Na mijn week met de MINI Cooper S Countryman schreef ik dat mijn vader altijd al een MINI op zijn verlanglijstje had staan: ‘Een Ferrari Testarossa en een MINI om te gummen’, zei hij altijd. De Countryman viel al in de smaak, maar de nieuwe MINI 3-deurs gaf ‘gummen’ een nieuwe definitie.

Flirtfactor

Voor ons hotel op Mallorca stonden de nieuwe MINI 3-deurs, 3-deurs convertible en de nieuwe 5-deurs te pronken. Allemaal in een nieuwe carrosserie kleur: emerald grey, starlight blue en solaris orange. Ik mocht het eiland verkennen in de nieuwe 3-deurs in de kleur solaris orange. Een catchy kleur, die goed samenging met de groene natuur van Mallorca en de stralend blauwe lucht. De Cooper S die ik onder mijn kont hadden, ziet er natuurlijk een stuk agressiever uit dan de ‘normale’ MINI. Dus naast het feit dat hij aardig wat verliefde blikken ving, dwong hij ook respect af op het asfalt.

Tegenwoordig zijn we al enigszins gewend om een nieuwe auto naar onze eigen smaak samen te stellen. MINI gaat echter nog een stapje verder. Met MINI Yours Customised kun je een hoop accessoires naar je eigen hand zetten. Zo kun je de dorpelstrips voorzien van een eigen tekst, de knipperlichtomlijstingen voorzien van je naam en het dashboard paneel voorzien van een afbeelding. Ook kun je de LED-projectie, die onder de zijspiegel vandaan komt, veranderen in een persoonlijke verwelkomingsboodschap. Zo wordt jouw MINI unieker dan ooit. Daarnaast zijn we van MINI chromen exterieur details gewend, zoals de omlijsting van de koplampen en de grille. Deze details kun je nu ook uit laten voeren in Piano Black Exterior, hoogglanzend zwart. Chique en stoer tegelijk. Naast die hoogglanzend zwarte details, pronkt het nieuwe logo van MINI: een nieuwe versie van het bestaande logo, alleen dan minimalistische en tweedimensionaal.

Misschien wel de meest opvallende én de meest gedurfde nieuwe feature, is het design van de achterlichten. De Britse vlag, ook wel Union Jack genoemd, is helemaal verwerkt in de achterlichten. En wat staat het hem goed! De horizontale lijn in de vlag dient als richtingaanwijzer en de verticale lijn als remlicht. Utterly British!

Drive

Zodra ik mij in de bestuurdersstoel van een Cooper S laat zakken, ga ik normaal gesproken meteen op zoek naar de sportstand. Dit keer was dat echter anders. De green modivan de Cooper S was al verbazingwekkend snel, dus dit keer duurde het 5 minuten – in plaats van 5 seconden – voordat ik hem in de sportstand zette. Heerlijk: het stuur wordt zwaarder, de uitlaat klinkt harder, de veringen worden stijver en het gaspedaal gevoeliger. De Cooper S kreeg een vuurdoop over de Spaanse bergweggetjes, terwijl mijn head-up display me herinnerde aan de maximum toegestane snelheid. In de sportstand voelt de MINI bijna als een kart. Hij heeft genoeg koppel waardoor je niet genoodzaakt bent telkens terug te schakelen. Schakel je wel terug, geeft de MINI zelf een leuke plofjes tussengas. Stoer!

Wij reden met een handgeschakelde MINI – al lekker sportief – met zes versnellingen, maar de nieuwe MINI komt nu ook met een nieuwe 7-traps steptronic automaat voor de modellen MINI One, MINI Cooper, MINI Cooper S en MINI Cooper D. Deze automaat heeft een dubbele koppeling wat ervoor zorgt dat hij supersnel schakelt en sportieve acceleratie mogelijk maakt zónder onderbreking van de aandrijving. Klinkt als een perfect recept voor een gum-feestje!

Comfort

MINI doet zijn naam eer aan. Hij is niet breed, niet hoog en niet lang. Dit maakt het sportieve rijden leuker en hij past makkelijk door smalle steegjes en op kleine parkeerplekken. Echter, ben ik ruim 1.75 lang waardoor ik het bovenste deel van de head-up display niet volledig kon zien (misschien moest mijn stoel gewoon lager, dat kan ook ;-)) en belandde mijn elleboog in een oneindige ruzie met het middenconsole als ik wilde schakelen. Ik was echter wel de enige die bijna op de vuist ging met het middenconsole, dus misschien lag ook dit aan mij. Gelukkig kan de armleuning gewoon omhoog geklapt worden en was het probleem zo opgelost.

Het stuur van de nieuwe MINI is voorzien van multifunctionele knoppen om onder andere je cruise control aan te passen of je muziek en communicatie te regelen. Daarnaast heb je een uitgebreid infotainmentsysteem met een 6,5-inch display tot je beschikking om allerlei zaken vanuit je stoel te regelen.

Ben je net als ik toch best vaak je sleutels kwijt? Je autosleutel komt met een MINI Find Mate, een soort sleutelhanger met een draadloos tracking system, die je kan koppelen aan de MINI Connected App. Zo ben je nooit meer je belangrijke items kwijt!

High heels proof

We hadden ook niet anders verwacht van een MINI Cooper S: een staand gaspedaal! Nu kun je mét hakken aan dit ronkende bommetje temmen: badass!

Value for money

De ‘goedkoopste’ handgeschakelde MINI One First is voor ruim €21.000,- van jou. De Cooper S, de leukste én de duurste, staat handgeschakeld voor €35.000,- op de stoep. Rijd je liever een automaat? Dan betaal je €25.200,- voor een MINI One en €35.300,- voor een MINI Cooper S. Houd wel in je achterhoofd dat dit ‘kale’ MINI’s zijn en dat je er nog wat ruime kosten bij op moet tellen, wil je ‘m enigszins naar jouw smaak maken. Maar als ik het geld had, wist ik het wel…

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Toyota weer het meest waardevolle automerk ter wereld

Marktonderzoeker Kantar Millward Brown heeft zijn jaarlijkse BrandZ Top 100 Most Valuable...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *