Porsche 911 Carrera T: Pure pleasure

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Flirt factor
9 Drive
8 Comfort
8 High heels proof
8 Value for money
8.6

Dat het rijden van een Porsche net zo verslavend is als een brok chocolade of lekkere seks, heb ik niet zelf bedacht. Uit onderzoek blijkt dat cruisen in een Porsche het genotsgebied in ons brein aanwakkert. Zo ook bij mij als ik op pad ga met de verleidelijk snelle Porsche 911 Carrera T!

Flirt factor

Het positieve gevoel dat wordt opgewekt door het zien van een Porsche vindt plaats in het hersengebied dat de nucleus accumbens wordt genoemd. Het is tevens het plekje dat verslaving in de hand werkt. En ik ben al zo verslavingsgevoelig! Onweerstaanbaar is hij in zonnig geel. Bij de eerste aanblik trappel ik dan ook van blijdschap en sla ik snel de goudgele gordels om mijn lijf.

De Porsche 911 Carrera T (met spatie) is een hommage aan de originele 911T (zonder spatie) uit 1968. De T staat in dit geval niet voor ‘Turbo’, maar voor ‘Touring’. Het verschil met een standaard 911 Carrera is dat hij tientallen kilo’s lichter is en daarmee ook een stukje rauwer in zijn rijgedrag. De titel ‘Carrera’ refereert naar een overwinning in de ‘Carrera Panamericana van 1953’ en in het Spaans betekent het ‘race’.

De Carrera T herken je niet alleen aan de opvallende bestickering aan de buitenkant, maar ook aan een andere voorspoiler, agaat grijze buitenspiegels, zwarte uitlaatstukken en dikke vette Carrera S wielen. Zijn klerenkast is beperkt en bestaat uit zwart, wit, rood en racinggeel. Wel zo overzichtelijk. De definitie van het begrip ‘headturner’ heeft voor mij, na vier dagen rijden in de Carrera T, een totaal andere invulling gekregen.

Drive

Het hart van de 911 Carrera T wordt aangedreven door een 3.0 zescilinder met twee turbo’s én handbak, voor de liefhebbers. Al met al levert dat 370 ok op. Love it. Maar liefst zeven versnellingen telt de versnellingsbak, met korte verzetten. Een genot voor de freak die van snel opschakelen, terugschakelen en een overdosis aan ronkende roffels houdt.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

De Carrera T beschikt over een mechanisch sperdifferentieel, wat heel technisch klinkt en het ook is. Met als resultaat dat je de bocht net sneller hoekt dan met een normale auto en de grip fantastisch is. Hij plakt als honing aan het asfalt. Wetende dat dit niet de allersnelste Porsche is – een Carrera S heeft 50 pk meer – ben ik verrast over hoe snel hij voelt. Bij welke ambtenaar kan ik me melden om een ontheffing voor verkeersboetes in NL aan te vragen?

De vering is met recht stevig doch zeer comfortabel te noemen. En met een draai aan de sportknop wordt de ganze rijbeleving rauw en stevig, met een overkill aan testosteron en roffels uit de sportuitlaat. Voor de ultieme en stabiele scheurbeleving rijst de achterspoiler naar standje opwinding, met als doel minder opwaartse kracht en nog meer rijstabiliteit. Zonder de handen compleet van het stuur te halen, kan ik kiezen uit vier rijsmaken: normal, sport, sport plus en individual. In zijn meest rauwe sportstand bulder ik van 0 naar 100 in 4,5 seconden.

Comfort

Een ritje in de Porsche 911 Carrera T is allesbehalve zen. Porsche heeft namelijk bezuinigd op de geluidsisolatie voor maximale racebeleving en gewichtsbesparing. Ook de achterruit en de achterste zijruiten zijn voorzien van dunner glas om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Perfect gevormd zijn de stoelen met te gekke gele accenten. Enigszins hard, maar wel doordacht. Bijna elk drukpuntje wordt ondersteund. Ook over de bedieningselementen is nagedacht, alles zit op een logische plek en ik hoef mijn armen niet te verrekken. Ergonomie met als doel ‘oogjes op de weg houden’ en shinen met de 911. Het Sport Chrono Pakket met rijmodus-schakelaar op het stuurwiel maakt sportief rijden nog verslavender.

Lees ook:  Aston Martin DB12: ‘s Werelds eerste Super Tourer

Even praktisch, voor als je nog nooit in een 911 hebt gereden: stop je pumps of handtas NIET in de achterbak. Dat overleven ze niet, de motor verslindt ze. Je spulletjes kun je kwijt in de voorbak, ofwel de fronty. Daar waar de motor niet zit, zeg maar.

High Heels proof

Op de headerfoto sta ik heel stoer bij mijn gele weekendlover met hoge hakken te stralen, maar eerlijk ik heb alleen met sneakers aan gereden. Rijden in een Porsche 911 wil je namelijk ‘voelen’. En dat kan alleen met gympen. En als de gelegenheid zich voordoet, ook met pumps, want hij heeft een staand gaspedaal. Maar dit weekend niet voor mij.

Value for money

Om het gewicht van de Carrera T obsessief laag te houden is hij standaard te koop zonder achterbank én infotainment- en navigatiesysteem. But hey, can’t live without that these days. Dus dat zou ik er wel in plaatsen, als optie. En dan nog is de 911 Carrera T nog steeds een stukje rauwer dan een normale Carrera.

Zie de Porsche 911 Carrera T als een terechte beloning na jaren van hard werken. Hij wordt dan ook het meest verkocht aan ondernemers. Van oud ijzerhandelaar tot CEO van een reclamebureau – ah, hij hangt al als poster boven mijn businessplan(!). Overall verkoopt Porsche 16% van alle sportwagens aan vrouwen. Voor de administratie: ik reed in de Porsche 911 Carrera T (met opties) van 168K. Inclusief BPM en BTW, dat dan weer wel. De kale vanaf prijs ligt rond de 150K.

Fotografie: Lars Oosterveen | all rights reserved

Comments

comments

More from Odiel Mennink
FemmeFrontaal Valentijn Cadeautips
Is jouw geliefde (of heimelijke) liefde helemaal maf van auto’s? Verras hem...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *