Een dure elektrische auto schaf je het liefst dit jaar nog aan

Jaguar I-PACE

Zakelijke EV-rijders hebben nu nog bijtellingsvoordelen, maar in de toekomst zullen ook zij meer moeten gaan betalen. Wat gaat er veranderen?

Momenteel is de bijtellingssituatie voor elektrische auto’s vrij eenvoudig: voertuigen met kentekenregistratie vanaf 2017 die full electriczijn en 0 gr/km CO2-emissie hebben, vallen in de vier procent bijtellingscategorie. Alles met 1 gram CO2-emissie of meer, valt dan automatisch in de bijtellingscategorie van 22 procent.

Dit is wat er verandert

Bestuurders van de auto’s die nu nog in de vier procent bijtellingscategorie vallen, krijgen te maken met veranderingen die vanaf 2019 zullen gelden. Vanaf volgend jaar speelt namelijk de cataloguswaarde van deze auto’s een rol bij de hoogte van de bijtelling. De korting voor de auto’s met een nihilemissie van CO2 wordt in 2019 namelijk beperkt tot de eerste € 50.000 aan catalogusprijs. Voor alle euro’s hoger dan 50k geldt dan 22%.

Tip:

Als je nog bijtellingsvoordeel wilt halen uit je elektrische auto, is het misschien verstandig om deze – waar mogelijk – op korte termijn te bestellen en ook dit jaar (2018) nog in gebruik te nemen. Het bijtellingspercentage staat namelijk de komende vijf jaar wettelijk vast, vanaf de datum van de eerste toelating.

Nederlandse elektrische modellen

Momenteel kunnen we in Nederland al uit een uitgebreid aanbod aan elektrische voertuigen kiezen. Er rijden al een groot aantal plug-in-hybride auto’s in Nederland, maar ook de volledig elektrische auto’s (FEV) zijn dit jaar uitgebreid. De volledig elektrische auto’s vallen dit jaar nog volledig in de vier procent bijtellingscategorie. Hier een lijstje met onze favoriete FEV’s op de Nederlandse markt: BMW i3, Hyundai Ioniq en Kona, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf, Opel Ampera, Renault Zoe, Smart, Volkswagen E-up en E-Golf, Kia Niro en last but not least Tesla met haar Model S, en X.

Lees ook:  Women’s World Car of the Year presenteert haar 70ste jurylid

Bron: ALD Automotive.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’
In juni hebben we ‘m al voor het eerst gezien: de nieuwe...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *