Duurtest review Peugeot 308 GT: our daily drive

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8.5 Drive
8 Comfort
7.5 High heels proof
8 Value for money
8

Maar liefst drie maanden stond de 308 GT bij de redactie op de stoep. De ontmoeting met deze Fransman voelde aan het begin nog wat onwennig, maar groeide later uit tot pure liefde en voelde na drie maanden als onze eigen trouwe vierwieler.

Flirtfactor

De 308 GT werd in een Noir Perla Nera smoking gestoken, which is never a bad idea. Zoals al eerder beschreven op een van onze social-kanalen: hij is knap, gespierd, sportief, loyaal, luistert naar je, brengt je overal naar toe én hij is betrouwbaar. Wat ons betreft het ideale vriendje op vier wielen. Een beetje the boy next door, waar we persoonlijk meer van houden dan van een patserige verschijning. Zo’n patserige verschijning trekt over het algemeen meer bekijks, maar je moet the boy next door niet onderschatten. Want ook die is toch wel heel erg leuk en de moeite waard om nog even naar om te kijken. De Fransman is gespierd, maar gestroomlijnd, heeft mooie ogen (full LED koplampen), hip schoeisel (18 inch lichtmetalen wielen) en – niet onbelangrijk – een lekker kontje waar de leeuwenklauw in de achterlampen pronkt.

Drive

Het GT-embleem pronkt niet voor niets op de achterkant. Eenmaal ingestapt gingen we uiteraard meteen op zoek naar de Sport-knop en gelukkig is deze binnen handbereik. Hij ging gelijk aan en heeft de afgelopen drie maanden ook amper uitgestaan. Het stuur wordt wat zwaarder, het gaspedaal wordt gevoeliger en de vering wordt wat stugger. Een aantal ingrediënten die wat ons betreft het rijplezier naar een hoger niveau brengen. Het kwam vaak voor dat de GT bij het stoplicht werd onderworpen aan een full scan: de bestickering werd gelezen en de bestuurster werd gecheckt. Op dit soort momenten ging de sportstand aan (als deze nog niet aanstond) en maakte ik – Rowan – mijn stoplicht-buren graag even duidelijk dat ze deze 308 GT op geen enkele manier moesten onderschatten. Een paar seconden later mochten ze ook de achterkant even bestuderen ;-). Het extra geluid wat je erbij kreeg wanneer je de sport-knop in drukte, kwam helaas niet van de uitlaat zelf, maar uit de boxen. Tja, je kunt niet alles hebben.

De BlueHDi 2.0-liter dieselmotor heeft 180 pk en is rap zat. Deze motor voldoet aan onze lekker-trappen-standaard maar ook aan de nieuwe Euro 6.d-TEMP uitlaatgasnorm. In zijn Drive schakelt de 8-traps automaat – mits een warme motor – soepel door. Mocht je nog sportiever willen rijden en hem lekker in zijn toeren willen jagen, dan kun je ook lekker flipperen met de flippers aan het stuur. Persoonlijk kunnen we flinke ruzie krijgen met een automaat: het doseren van het gas is soms lastig of het gas grijpt pas later aan, zeker wanneer de motor wat kouder is. Deze struggles ervaarden we – of course – aan het begin ook in de Peugeot 308 GT. Laat ons maar lekker schakelen. Maar zodra het gaspedaal en de redacteuren betere vrienden werden en we wat vaker in de file stonden met mijn bolide, konden we de automaat haar flippers aan het stuur waarderen. Ook de langere stukken, bijvoorbeeld he-le-maal naar circuit Assen, waren geen straf in deze Peugeot.

Wat de rijervaring betreft is het een alleskunner: je kunt er bochtjes mee hoeken, dragraces mee winnen, maar je kunt er ook rustig mee door de file sukkelen in zijn eco-stand of gewoon degelijk door de buurt rijden en de buren het idee geven dat je een verantwoorde en milde bestuurder bent.

Comfort

Het comfort van rijden in een Peugeot begint bij het kleine stuurtje. You hate it or you love it en wij houden ervan. Een compact stuur, waarmee je niet alleen de auto bestuurt maar tegelijkertijd ook het infotainmentsysteem. Apple Carplay diende als navigatie, we zongen en dansten (voor zover dat kan achter het stuur) vrolijk mee met onze eigen Spotify lijsten en had binnen no time vriendinnen aan de telefoon om spontaan een dinner-date te plannen. Zodra de Peugeot een parkeerplekje had, werd de locatie gemarkeerd in Kaarten op de iPhone. Superhandig, zeker wanneer je net als ik altijd aan het zoeken bent naar je geparkeerde auto.

De 5-deurs is ruim, wat het comfortabel maakt voor medepassagiers maar net zo goed ook voor de chauffeur. We hadden alle ruimte voor benen, ellebogen én voor een hoge knot op het hoofd. We hadden alles – de navigatieknop, mijn koffiebeker en de airco – bij de hand. De Peugeot hielp ons daarbij ook om tussen de lijntjes te blijven rijden, door een (soms niet zo) subtiel rukje aan het stuur te geven om van de wegmarkering af te sturen. Niet altijd even prettig, zeker niet wanneer je niet weet dat deze functie aanstaat. Toch een erg handige en veilige functie, voor wanneer je wat vermoeider achter het stuur stapt.

Peugeot 308
Met zwart blijf je poetsen!

High heels proof

De Peugeot heeft een hangend, maar breed gas- en rempedaal. Door de breedte kán je uiteraard wel met hakken aan rijden, maar we adviseren laarsjes of gympen om lekker stevig door te kunnen trappen. 😉

Value for money

Onze geliefde Fransoos had een waarde van maar liefst bijna 45k. Dat zijn Parijse prijzen als je het mij vraagt. Uiteraard was dit wel een GT-variant met alles er op en eraan. Een Peugeot 308 5-deurs heb je al vanaf €24.400 en een GT-versie vanaf een ruime €40.000. Wat betreft verbruik: op papier zou de diesel 1 op 22 moeten rijden. Wij hebben gemiddeld 1 op 16 gereden. Een flinke tank die ik voor mijn gevoel maar niet leeg kreeg. Dus qua aanschaf en verbruik, prima voor de portemonnee.

Het feit dat we de Peugeot 308 GT missen als onze daily drive, zegt wel genoeg. Een geschikte auto voor dagelijks gebruik: je kunt er alles mee. Rij zuinig op en neer naar kantoor, tour lange stukken naar je vakantiebestemming of knal ‘m sportief door de bochtjes over het dichtstbijzijnde dijkje. En ondanks dat sommige misschien zullen zeggen: ‘het is maar een Peugeot’, keken we toch stiekem altijd even om wanneer we ‘m achterlieten op een parkeerplaats. Je t’aime, 308 GT.

 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Mazda CX-3: de Japanse vertolking van ‘less is more’

In 2015 kwam hij op de markt: Mazda’s compacte SUV, de CX-3....
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *