Interview: ‘Dit is mijn onthaastauto’, business lady Suzan Veldhuis over haar Nissan Figaro

Nissan Figaro

Ik werk al 12 jaar bij een hogeschool. Sinds februari ben ik directeur van de technische opleidingen van de hogeschool, zoals bouwkunde, civiele techniek, bouwtechnische bedrijfskunde, archeologie en technische bedrijfskunde. Onderwijs vind ik belangrijk en techniek vind ik, ondanks dat ik hier niet vandaan kom, heel boeiend. Ik ben een vrouw in een mannenwereld, op alle fronten eigenlijk. Zowel de studenten, als de docenten zijn over het algemeen man. Toen ik daar kwam werken, merkte ik dat er toch erg veel behoefte was aan een vrouwelijke factor.

Bij technische opleidingen werd er nog niet zoveel waarde gehecht aan de persoonlijke begeleiding van de studenten, zolang die som maar correct was en die brug niet instort. Die vrouwelijke, empathische factor heb ik wel weten te introduceren. Als ik met docenten praat, vraag ik ook naar hun gevoel. Dat wil niet zeggen dat we met zijn allen op een sofa moeten zitten en helemaal uit moeten pluizen hoe iemand in elkaar zit. Bij een bijeenkomst zeg ik gewoon: ‘Oké, en nu gaan we het even tien minuten over gevoelens hebben’. Als je het aankondigt, dan vinden mannen het helemaal niet zo erg. Dan gaan ze gewoon even tien minuten over hun gevoel nadenken.

Onthaasten

Als directeur werk ik hard en veel en heb daarom weinig vrije tijd. Ik reed een Golf GTI die mij snel en gemakkelijk op plaats van bestemming bracht, maar ik zocht iets anders. Iets wat meer bij mij past, iets met een ziel. Ik was altijd al gek op een oude Fiat 500, lekker oldskool. Deze zijn echter lastig qua onderhoud en rijden niet zo lekker. Ik besprak mijn wens voor een autootje met een ziel met jullie Odiel, waarop zij mij een Nissan Figaro liet zien. We hebben nog naar andere auto’s gekeken, maar ik bleef maar aan de Figaro denken. Op een mooie zomerse dag besloten we naar de Figaro specialist in Monster te rijden. We maakten een proefrit en plakten er een gezellig dagje uit aan vast, niet in de veronderstelling dat ik uiteindelijk een auto zou gaan kopen. Binnen twee weken had ik ‘m gekocht, ik was op slag verliefd. Als je erover nadenkt, is het eigenlijk ook helemaal niet verantwoord. Zo’n auto kost ongeveer 12.000 euro, daar kun je met gemak een andere fijne auto voor kopen voor dagelijks gebruik. Maar dat kan mij niks schelen.

Ik rijd dus nu een Nissan Figaro uit 1992. Dit is mijn onthaastauto. Ik moet mijn eigen tempo ook aanpassen aan het tempo van de auto en daar geniet ik zo van. Zelfs als het regent, in mijn autootje schijnt de zon. Vorig jaar rond deze tijd heb ik ‘m gekocht. Het is een youngtimer, dus niet te verwarren met een oldtimer. Stiekem heb ik er zelf wel een blauwe kentekenplaat op gedaan, maar dat is alleen omdat ik geel lelijk vind. De auto komt rechtstreeks uit Japan, het Japanse vignet zit nog op de voorruit. Daar is het een stadsautootje, maar ze hebben hem wel van alle mogelijke opties voorzien die er destijds waren. Hij heeft centrale deurvergrendeling, airconditioning en ik heb er gewoon een carkit inzitten, wel in het originele design. Het is een viercilinder met 1000cc en een turbootje, dus hij wil wel. Het is natuurlijk geen Golf GTI waarmee je even lekker optrekt bij een stoplicht, maar mensen hebben er wel begrip voor dat je wat langzamer rijdt. 110 op de snelweg redt hij trouwens prima en hij is nog redelijk zuinig wat dat betreft.

Allemansvriend

Het is een hele sociale auto. Overal waar ik kom heb ik aanspraak, zelfs als ik boodschappen ga doen. Vaak zijn het oudere mannen die naar mij toekomen en er van overtuigd zijn dat zij vroeger ook zo’n auto hebben gehad. Vaak is dat niet het geval, omdat de auto daar simpelweg te jong voor is. Ze zien de Figaro vaak aan voor een andere auto: een Daihatsu Copen, een Lloyd uit 1957 of een Simca uit 1959. Daarbij komt dat mensen het vaak niet bij mij verwachten. Ze verwachten dat ik een snelle auto rijd, wat op zich wel klopt als je aan de Golf GTI denkt. Het is daarom altijd een verrassing wanneer ze mij uit de Figaro zien stappen. Je breekt heel gemakkelijk het ijs met deze auto. Ik heb ook nog nooit iemand meegemaakt die de auto niet leukt vindt. Het is een allemansvriend. Dat merk je ook op de weg. Het is een feelgood-auto, mensen steken hun duimen naar je op of vallen bijna van hun fiets als je langs ze rijdt. Andere bestuurders gaan niet snel bumperkleven en doen niet moeilijk als je niet zo snel optrekt bij een stoplicht. Mensen zijn juist lief voor mij en mijn Figaro.

Gebruiksaanwijzing

Er wordt mij vaak gevraagd hoe het is om met het stuur rechts te rijden. Met zo’n autootje als dit, is dat helemaal geen probleem. Het is een automaat en je went er snel aan. Er heeft – buiten mij – nog amper iemand in gereden. Rijd er wel iemand anders in? Dan zit ik ernaast. Doodeng vind ik dat. Niet dat diegene niet kan rijden, maar het is wel een auto met een gebruiksaanwijzing. De richtingaanwijzers zijn al ingewikkeld: voor je het weet heb je de ruitenwissers aanstaan. Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet te veel uitwijkt naar de verkeerde kant van de rijstrook, omdat je natuurlijk aan de andere kant van de weg zit. Dat is wel een nadeel. Een ander nadeel is dat je op N-wegen moeilijk kan inhalen. Inhalen gaat al niet zo makkelijk, maar op een N-weg zie ik gewoon niets. Ik moet dan echt aan mijn bijrijder vragen of er ruimte genoeg is om in te halen. En dan het állergrootste nadeel: wanneer je een parkeergarage inrijdt en een parkeerticket moet pakken. Als oplossing heb ik een knijper in de auto liggen, waarmee ik gemakkelijk het kaartje kan pakken. Dit resulteert wel in gekke gezichten, wanneer degene achter mij opeens een knijper uit het raam ziet steken. Mocht het niet lukken, moet ik helaas toch de auto uit. Gelukkig heb ik een lief, schattig autootje en wachten mensen met alle liefde op me.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in ‘Shift’ een autoblad gemaakt door onze Rowan Peperkamp.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Een dure elektrische auto schaf je het liefst dit jaar nog aan

Zakelijke EV-rijders hebben nu nog bijtellingsvoordelen, maar in de toekomst zullen ook...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *