Peugeot 508 SW: Franse verleiding

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Comfort
9 Drive
7.5 High heels proof
8.5 Value for money
8.4

Philippine schreef het van de zomer al in haar rijtest over de – toen vers van de pers – 508 sedan van Peugeot: dit model is ‘on point’. Of je de auto nu gebruikt voor je businessgoals of voor een vakantie richting de Ardèche. En speciaal voor fans van stationwagens introduceert het Franse merk nu ook de Peugeot 508 SW. Ik testte de kersverse stationwagen in het zonnige Portugal en ik kan je alvast verklappen: in niets lijkt deze 508 SW op zijn voorganger. Het is met recht een compleet andere auto te noemen.

Flirt factor

En dat de Peugeot 508 SW een ware metamorfose heeft gehad, zie ik gelijk aan het uiterlijk van de Fransman. De 508 SW is er namelijk eentje geworden in de categorie ‘hier kijk ik nog een keertje voor om’. Ik weet inmiddels dat Volvo verleidelijke stations maakt, maar Peugeot kan er ook wat van. De SW trekt net als de Berline – de sedan – behoorlijk wat bekijks. De neus is relatief lang met een smalle, doch stoer-uitziende grille die ingesloten is tussen full LED-koplampen. Dat maakt het uiterlijk strak en een tikje chique. En dan heb ik het nog niet eens over de achterkant gehad: best ‘dik’, met een knipoog naar de klauw van de Peugeot leeuw. En als ik de auto ontgrendel, word ik verrast met een LED welkomstgroet!

Comfort

Het interieur is een stijlvolle kopie van de 3008 en natuurlijk van de Berline, met het kleine stuurwiel voor me en de bekende pianotoetsen in het dashboard rechts van mij. De lage instap is voor mensen van 1.85m↑ even vouwen en ik verwacht dan ook dat lange mensen enigszins in de knel komen wat betreft hoofdruimte en beweegruimte achter het stuur. Met mijn 1.69m (inclusief hakken) heb ik niks te klagen. De stoelen zitten werkelijk als gegoten.

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Diezelfde stoelen zijn zeer goed verstelbaar in lengte én helling en zijn voorzien van een heus 8-punts massagesysteem met vijf verschillende massage programma’s! Als je veel en lang in de auto zit, is dit echt een goed idee.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

De i-Cockpit® van de nieuwe PEUGEOT 508 SW is rechtstreeks overgenomen uit de concept car EXALT en heeft alles wat je wil. Het dashboard is overzichtelijk, fijne flippers voor het gebruik (in vakjargon ”toggle switches”) en het grootste pluspunt: night vision. ‘s Nachts en bij slecht zicht zie je heel helder de contouren als er iets op de weg staat (stilstaande auto, mens of dier), daarnaast kijkt ‘night vision’ tot 250 meter verder vooruit dan de koplampen kunnen. De boordcomputer werkt supergoed – veilig gebruik van je telefoon, alles erop en eraan en je swiped een eind weg in het bedienen van het navigatiesysteem. Het kostte mij alleen wel tien minuten om uit te vogelen hoe ik de stem van het navigatiesysteem uit kon zetten. Swipe, klik, swipe, klik, verdorie – ook niet daar. Hé, gevonden! Dat moet sneller kunnen.

Verder vind ik vier(!) USB-aansluitpunten, waaronder ook in de achterbak. Voorin – onder het middenconsole – zijn twee USB punten én een draadloos oplaadsysteem voor je telefoon weggewerkt. Even zoeken, maar het is stijlvol gedaan. Je kunt daardoor direct je laptop en telefoon(s) opladen, dank voor het meedenken Peugeot! Fijne ontdekking was de verrassend grote achterbak. Weliswaar 30 liter minder dan zijn voorganger, maar de looks maken een hoop goed!

Drive

Waarin de nieuwe Peugeot 508 SW in niets lijkt op zijn oudere broer, is te merken in het rijgedrag. Dit is heus een auto geworden voor liefhebbers van autorijden! Omdat je gevoelsmatig tamelijk laag en baggy in de zetel zit, ga je vanzelf sportief rijden. Ik reed in een parelmoer witte 508 SW met een PureTech 180 benzinemotor. Een GT-line ook nog, wat betekent mét sportieve eigenschappen. Hij perst er in totaal 180 pk uit en accelereert in zijn meest dynamische stand soepel en bijna naadloos van de ene versnelling naar de andere. Hier zit dan ook een 8-trapsautomaat in: Duitse invloed – want Opel.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Het stuurgedrag is dikke prima in de sportstand, maar minder in standje ‘normaal’. Dan heeft hij net iets te veel speling in het stuur. De demping is op zijn niet-Frans comfortabel, maar eerder lekker sportief en stug. En toch pakt hij de drempels met beleid. Dat vind ik dan weer knap.

Ik geniet werkelijk van de sportieve GT-line van de 508 SW. Hij is stil en een perfecte cruiser om je aandacht ook te vestigen op je bijrijder.

Value for money

De nieuw Peugeot 508 staat straks te blinken vanaf- uh… Helaas weet ik de prijs nog niet, maar hij staat uiteraard wel te blinken straks, bij de dealer. Maar als je hem bestelt, moet je wel even geduld hebben. De productietijd laat namelijk wat op zich wachten. Daarnaast is Peugeot als een malle aan het vergroenen en hebben ze in 2020 een mooie plug-in-hybride op de planning staan. Voor zakelijke rijders scheelt dat weer BPM én ik vind het persoonlijk een zeer goede ontwikkeling, omdat ik het belangrijk vind om een merk te rijden dat zich op dat vlak ontwikkelt.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Ford Fiesta Women’s World Car of the Year 2013
De nieuwe Ford Fiesta 1.0-liter EcoBoost heeft de Women's World Car of...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *