Kia ProCeed: stationwagen in sportoutfit

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
7 Drive
8 Comfort
8 High heels proof
8 Value for money
7.6

Kia is bezig met een charmeoffensief en schiet als een ware Cupido allemaal liefdespijlen op ons af. De Stinger raakte ons eerder al in het hart en nu is het de beurt aan de Kia ProCeed. Het model dat zowel de driedeurs hatchback als de frappant geschreven typenaam Pro_Cee’d elimineerde. Maar kan de ProCeed, die nu als shooting brake door het leven gaat, ons de sportieve driedeurs doen vergeten? Ik vloog naar Barcelona om dit te ervaren!

Flirtfactor

De driedeurs hatchback is naar het land van niemand gestuurd, omdat dit type model niet meer op de emotie van de klanten werkt, zoals ooit wel is geweest. Oftewel, auto’s met slechts drie deuren verkochten niet. Dus werd het tijd voor een nieuw model die de harten wel sneller laat kloppen. Kia koos voor een shooting brake. Een stationwagen met coupe looks.

Hij is iets langer dan de ‘normale’ Kia Ceed stationwagen, heeft een lagere daklijn, verlaagde vering en een lagere zit. Een stationwagen in sportoutfit met een achtervleugel als petje, skirts en diffuser als zweetbandjes, dikke 17-inch velgen als sportschoenen en twee uitlaten voor fitness muziek. Daar wil ik wel een rondje mee rijden!

Drive

En dat is precies wat ik ga doen, over het circuit wel te verstaan. Maar om met een shooting brake over het circuit te jagen, baart me toch enige zorgen. Licht ongerust laat ik me in de GT kuipstoel vallen en pak het afgevlakte GT sportstuur vast. Als ik de motor start, komt de 1,6 T-GDI liter met 204 pk tot leven. Dat motorgeluid klinkt nog best aardig. Ik zet de Sportstand aan, de DCT7-automaat in Drive en rijd achter de instructeursauto het circuit op.

Wat mij meteen opvalt, is dat de Kia ProCeed een verrassend goede wegligging heeft. De demping is zo afgesteld dat het geen stugge en zenuwachtige auto wordt, maar juist lekker op de weg ligt. Het stuurgevoel is niet snaarstrak of heel gevoelig, maar dat verwacht ik ook niet bij deze auto. Als ik de ProCeed de bocht uit vloer, duurt het wel even voordat de automaat oppakt, maar een paar rondes later stap ik verrast en met een glimlach de auto uit. Geboren voor het circuit is de ProCeed zeker niet, maar hij houdt zich wel staande.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Eenmaal op de openbare weg zet ik de sportstand uit waardoor de auto een wat rustiger rijgedrag laat zien. Het uitlaatgeluid dempt en zowel het stuurgevoel als het gasrespons wordt wat zachter. Met 204 pk zit er best wat pit in de motor en standaard is de ProCeed volgehangen met zaken als actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning en autonome noodremassistentie.

Comfort

Ik parkeer de auto bij een prachtig Spaans gebouw om het interieur eens uitgebreid te bekijken. Omdat de ProCeed gebaseerd is op zijn zusje Ceed, verbaast het mij niets dat de familietrekjes heel duidelijk in het interieur terug te zien zijn. De ProCeed is wel duidelijk de sportieve broer dankzij zijn sportstoelen, het afgevlakte stuur, afwerking met rode sticksels en sportieve pedalen. Het stuur is bezaaid met knopjes waarmee je de meest gebruikte functies echt letterlijk bij de hand hebt.

Vaak gaat stijl ten koste van de ruimte en dat is in dit geval deels ook zo. Deels omdat de ruimte voorin echt helemaal oké is, de beenruimte achterin prima en de hoeveelheid propruimte in de achterbak met 594L maar 31 liter minder is dan de stationwagen. Maar een lagere daklijn staat gelijk aan minder hoofdruimte en ook minder zicht naar achteren. De achterruit lijkt wel een brievenbus zo smal. In welke positie ik mijn stoel of achteruitkijkspiegel ook zet, het zicht blijft beperkt. Gelukkig is er wel een goed 8” navigatiescherm wat mij de weg voor uit wel goed laat vinden. Ik koppel mijn iPhone aan Apple CarPlay en voor ik het weet knalt Rita Ora helder uit het JBL Premium Sound Systeem.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

High heels proof

Sportief met sneakers of chique met hoge pumps. In de Kia ProCeed kan het allebei als je kiest voor de automaat. Deze heeft namelijk een staand gaspedaal waardoor ik mijn rechtervoet plat op het gaspedaal kwijt kan en mijn linkervoet relaxt kan laten rusten.

Value for money

De ProCeed eet je portemonnee sneller leeg dan de stationswagen Kia Ceed omdat het model alleen in de GT-Line en GT variant komt. De sportiefste versies dus. De Kia ProCeed komt met vier motoren. Drie benzine versies (120 pk, 140 pk en 204 pk) en een diesel variant (met 136 pk). Alle varianten, behalve de 120 pk, zijn leverbaar met de DCT7-automaat. Prijzen beginnen bij €30.995 en lopen op tot €45.295. Hiervoor heb je wel een rijk uitgerust model kijkende naar veiligheidssystemen en comfort. Een echte concurrent is er niet, voor een Mercedes Benz CLA shooting brake moet je aanzienlijk meer geld uit je portemonnee schudden. Maar met de Kia ProCeed heb je een sportief stijlvolle familie bak zonder drastisch in te leveren op ruimte.

 

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Opel Ampera-e: Milieuliefje met hoge actieradius 
De Opel Ampera-e is in het mooie Noorwegen al een verkoophit. Sinds...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *