Mazda3: Japanse esthetiek op zijn best

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
7.5 Drive
9 Comfort
8 High heels proof
8.5 Value for money
8.4

Vorig jaar, tijdens de Autosalon van Genève, stonden Odiel en ik samen te genieten bij de stand van Mazda. Mazda’s KAI Concept was namelijk jawdropping. Later dat jaar, werd de Mazda3 geïntroduceerd en wat waren we blij toen we zagen dat hij heel wat gelijkenissen heeft met Mazda’s concept cars. Ik vloog onlangs naar Lissabon om de Mazda3 ein-de-lijk te testen.

Flirtfactor

Ondertussen zijn we wel bekend met Mazda’s Kodo-design: een Japanse vertaling van ‘less is more’. Mazda heeft deze designtaal nu doorontwikkeld met als doel een nieuwe vorm van elegantie te verwezenlijken op basis van Japanse esthetiek. De eerste twee auto’s die gemaakt werden aan de hand van deze nieuwe designtaal, waren de RX Vision concept car en de Vision Coupé. De nieuwe Mazda3 is het eerste productiemodel dat over deze doorontwikkelde versie van het Kodo-design beschikt. Niet gek dus, want de RX Vision concept car en de Vision Coupé zijn de voorouders van de nieuwe Mazda3. De RX Vision is gebaseerd op het Japanse gegeven ‘En’ wat staat voor emotie en sportiviteit: de basis voor de hatchback. De Vision Coupé is gebaseerd op het Japanse gegeven ‘Rin’, wat juist voor elegantie staat: de basis voor de sedan.

In Lissabon kreeg ik de kans om de hatchback aan de tand te voelen en me vooral te vergapen aan zijn looks. Als je naar de nieuwe Mazda3 kijkt, vallen in eerste instantie de nieuwe koplampen op. Een simpel en rustig design van ver af, maar van dichtbij fascinerend gedetailleerd. Ook de neus is langer en vooral lager, wat de auto een compleet andere uitstraling geeft. Ook de sterk aflopende C-stijl is gewaagd en maakt de auto het omkijken waard. De unieke zijpanelen van deze auto zijn – opvallend genoeg – helemaal vrij van harde, scherpe lijnen. Hiermee onderscheidt Mazda zich niet alleen van zijn concurrenten, maar hebben ze ook een bijzonder effect gecreëerd. De zijpanelen spelen als het ware met het licht en de reflectie van de weg, wat een prachtig – bijna artistiek – schouwspel levert.

De hatchback heeft zich speciaal een pak aan laten meten, in de vorm van de kleur Polymetal Gray. Een bijzondere kleur, die goed werkt voor het ‘lijf’ van de hatchback. Maar toch geldt ook voor deze Mazda het bindende kleuradvies. Soul Red Crystal staat ook deze Mazda-telg fan-tas-tisch en once again wil ik álles in deze kleur.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Drive

Ik reed door het prachtige Sintra met een 2.0-liter Skyactiv-G (atmosferische) benzinemotor onder de motorkap, met zo’n 122 pk en een handbak met zes versnellingen. De hatchback én de sedan zijn beide verkrijgbaar met deze motor of met een 1.8 Skyactiv-D (diesel)motor met 116 pk. Lissabon en omgeving is heuvel- tot bergachtig, waardoor ik vooral laag in de versnellingen moest blijven rijden zodat ik de auto hoog in de toeren kon houden. In Nederland zal je een stuk minder op en af hoeven te schakelen, aangezien ons kikkerlandje ‘heuvels’ niet in zijn vocabulaire heeft staan. Toen ik eenmaal gewend was aan het heuvel-rijden, mijn ideale zithouding had gevonden, af en toe het gaspedaal even intrapte en schakelde als Alonso, werden de Mazda3 en ik pas echt vrienden. Toch verbaasde ik me. De Mazda3 hatchback oogt sportief en bovenal snel, maar zodra je instapt en het gaspedaal intrapt, voelt het alsof je in een totaal andere auto zit. Voor een 2.0-liter komt ‘ie wat traag op gang: hij settelt voor cruisen. Wat dat betreft past deze motor beter bij de sedan. Toch stuurt de hatchback wel heel sportief en ondanks dat hij de meeste hobbels comfortabel glad strijkt, ligt ‘ie strak op het asfalt.

Comfort

Deze nieuwe Mazda3 is zo’n verademing wat betreft comfort. Hier zouden veel automerken nog van kunnen leren. Ik zou hier met gemak uren achter elkaar in kunnen rijden. De bestuurdersstoel is standaard achtvoudig(!) te verstellen en dat maakt echt een verschil. De stevige kussens geven een goede ondersteuning in je bekken en onderrug, zodat het bekken rechtop blijft en je dus een ideale zitpositie behoudt. Tijdens het schakelen kon ik mijn arm op de brede armsteun laten rusten, wat aanvoelde als een hele natuurlijke houding.

Wat de rit ook comfortabel maakt, is dat het dashboard heel rustig oogt. Het Japanse woord ‘Ma’ werd als uitgangspunt gebruikt voor het design van het dashboard. ‘Ma’ is grof te vertalen naar ‘ruimte’ of ‘pauze’. De gedachte erachter ligt vooral bij de positieve kant van een lege ruimte. Het interieur is sereen, wat jou als bestuurder ook rust geeft tijdens het rijden. Er gebeurt weinig om je heen, waardoor alles juist intuïtief aanvoelt. Zonder voorafgaand aan mijn rit het dashboard te bestuderen, wist ik zonder moeite alle nodige knopjes te vinden.

Daarbij heeft Mazda ook de A-stijlen aangepakt. Niets vervelender als je bij elke rotonde van de ene bil op de andere moet wippen, om om de A-stijlen heen te kunnen kijken. The worst. Mazda erkent deze frustratie en is met de A-stijlen aan de gang gegaan. Zowel de vorm als de dikte zijn aangepast, voor meer zicht en een verminderde dode hoek. Ook de ruitenwissers verdwijnen onder de rand van de motorkap. Al met al heb je een clean view, wat afleiding en irritatie tegengaat.

Mazda heeft zich ook – op twee manieren – bezig gehouden met geluid. Ten eerste hebben ze de auto beter geïsoleerd, waardoor het weggeluid echt miniem is. Daarnaast is het geluid binnen in de auto, oftewel het audiosysteem, juist van heel hoge kwaliteit. De Mazda3 wordt standaard uitgerust met acht speakers, maar – en nee dit is geen overbodige luxe, dit wil jij ook – het Bose audiosysteem met twaalf speakers is echt de moeite waard.

Value for money

De nieuwe Mazda3 heeft veel meer standaard opties dan zijn voorganger, zoals: Active Driving Display (ADD) met voorruitprojectie, 8,8-inch display, heel veel veiligheidssystemen zoals dode hoek detectie en rijbaanassistentie, LED koplampen en achterlichten, achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel, navigatie met Apple CarPlay en DAB+, 7-inch digitale meterset en Mazda Radar Cruise Control. Dit alles heb je samen met een 2.0-liter Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk, voor €27.160,-. Laten we eerlijk zijn, dat is echt veel auto voor je geld. Daarbij ben je er gelijk van verzekerd, dat je altijd even omkijkt wanneer je je auto hebt geparkeerd.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
In aantocht: de Polestar 2
Het merk Polestar – het elektrische zustermerk van Volvo – is aan...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *