Must Read! ‘Wat je rijdt ben je zelf!’

Het nawoord was het eerste wat ik las in het boek van auteur Wijman. Want nieuwsgierig was ik... In welke auto rijdt de schrijver van dit boek? Een brede glimlach op mijn gezicht volgde na het lezen van zijn betoog.
Het nawoord was het eerste wat ik las in het boek van auteur Wijman. Want nieuwsgierig was ik… In welke auto rijdt de schrijver van dit boek? Een brede glimlach op mijn gezicht volgde na het lezen van zijn betoog. Hij rijdt de minst aantrekkelijke doch meest opvallende gebochelde Italiaan in auto-land! Maar ja, “Wie vond zijn eerste slok Bourgogne lekker? en “Ik heb hem ook maar vanwege de kinderen”, vult Wijman in het nawoord op humoristische wijze aan.  De rode draad in het boek is ontegenzeggelijk de auto.Dit boek gaat echter niet alleen over de auto. Het gaat over marketing, identiteit, imago, exhibitionisme, seks, vrouwen & mannen. Clichés over Audi en BMW rijders, hoogopgeleide Volvo-rijders en Turkenbakken worden in het boek geanalyseerd en bevestigd. Ook ontkomt tout bekend Nederland niet aan een auto-identiteitsanalyse. En worden hypocriete auto-slogans op grappige en eerlijke wijze uiteengerafeld;  “Hyundai, prepare to want one”. Huh? Premium-merken als BMW, Audi en Alfa Romeo Giulietta komen er echter begenadigd af bij Wijman. En tot slot blijkt maar weer dat ‘niemand vrij is in zijn autokeuze’. “Als Nietzsche nog had geleefd en door de straten van een Nederlandse woonwijk zou wandelen, zou hij vast hebben opgemerkt dat de klassenstrijd nog steeds bestaat”, alsdus Wijman. Natuurlijk ga ik me mezelf nu afvragen wat ik als ex BMW-rijdster in een Fiat 500 doe? Is BMW niet aaibaar genoeg? Ik zie de diagnose van Wijman graag tegemoet…  Het boek heeft me geboeid. Wijman heeft een ontvankelijke vlotte manier van schrijven over de wereld die automotive heet. Hij rept niet of weinig over specs, verbruikscijfers en paardenkrachten, maar wel over het gevoel dat je bij een auto wel of niet hebt, wat een auto zegt over je persoonlijkheid en hoe autofabrikanten hier op een slimme, hypocriete of listige manier op inspelen. Een absolute ‘must read’ voor elke auto & marketingfan (male or female)! Wat vinden anderen van het boek? Check de Twitter Storify over het boek.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
FemmeFrontaal ontmoet Opel Cascada
De Opel Cascada wordt als midsize cabriolet dit voorjaar aan de Europese...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *